Cătălin Drulă, consilier al premierului pe probleme de infrastructură, a vorbit la „24 de minute” despre stadiul principalelor proiecte de autostrăzi. Referindu-se la problemele majore de pe autostrada Sibiu-Piteşti, el a afirmat că lucrările nu pot fi gata în 2020, ci mai degrabă în 2023.

Embed:


Principalele declaraţii:

Am fost un critic constructiv. M-a avantajat activitatea anterioară, ştiam care sunt problemele. 

Despre autostrada Sibiu - Piteşti:

Nu e vorba despre un SF prost făcut, el nu e făcut. Trebuia să fie gata în 15 decembrie pe secţiunile din capete. Ce s-a făcut e foarte puţin, e realizat doar 20% din ce trebuia realizat pe capete, 5% pe întregul contract. Lucrările sunt de o calitate foarte slabă şi cu întârzieri foarte mari. Sper ca săptămâna viitoare să fie luată o decizie privind continuarea contractului.

Pe capete este o bucăţică foarte mică realizată.

În 2017, pe secţiunile din capete, pot începe lucrările poate la final de an.

Studiul de fezabilitate este foarte detaliat, practic se predă un proiect la cheie pe care poate începe construcţia. Este proiectul unei autostrăzi prin munţi. Aceste fel de proiect nu s-a mai făcut în România de o asemenea anvergură, e nevoie şi de oameni calificaţi.

Dacă decizia e să se rezilieze contractul trebuie găsit un alt consultant.

Caietul pentru această licitaţie a fost pregătiti într-un an. Nu s-au păstrat durata de 23 de luni - probabil din motive politice - şi valoarea estimată a acestui studiu. Lansarea licitaţiei care ar urma dacă aceasta e decizia sper să se facă în condiţii adecvate, nu e vorba de mai repede sau mai încet.

În scenariul cel mai optimist ar putea începe pe capete în 2017 - 2018 şi pe întregul traseu în 2019. Nu e posibil să fie finalizată în 2020, mai degrabă în 2023 dacă toate merg bine.

Despre cea mai mare problemă în infrastructura de transport:

Avem multe proiecte slab pregătite cu probleme care nu se regăsesc în teren. Acum sunt blocate. Sunt chestiuni care ţin şi de legislaţie, de avize...

Pe autostrada Sebeş - Turda numai pe 12 km din 70 există autorizaţie de construire.Tterenurile nu sunt scoase din circuitul agricol. Durează 6 luni şi 8 luni. Încercăm în acestă speţă să eliminăm această cerinţă birocratică. Anumite cerinţe de mediu nu pot fi ocolite. Sperăm ca în februarie să facem un pachet legislativ care să rezolve chestiunile de avizare. Este important să îmbunătăţim capacitatea administrativă.

Despre Lugoj-Deva - câţi kilometri pot fi daţi în folosinţă:

Într-o variantă optimistă - 95 km optimist, realist - 75 km.

Despre Centura de sud:

Este un proiect bine pregătit, intră studiul în analiză finală săptămâna viitoare, apoi poate fi lansată licitaţia. Probleme au plecat de la contractele folosite în relaţia cu constructorul, s-a luat un model internaţional şi i s-au ataşat condiţii speciale româneşti care l-au făcut neoperaţional.

Autostrăzi spre Moldova:

Prima care este cuprinsă şi în finanţare europeană este fostul coridor 9, coloana vertebrală a Moldovei... Ploieşti – Buzău – Paşcani, de la sud la nord traversează Moldova. Este cuprins ca drum expres, se încearcă şi varianta autostradă. Diferenţa s-ar putea să fie de doar 15 la sută. Beneficiile ar fi mari. Acest proiect nu are studiu de fezabilitate şi spune tot. Este vorba de foraj, proiectare, mediu, exproprieri, studii hidrologice.

Porţiunea care leagă Capitala de A3:

Are contract semnat, va fi emis ordinul de începere a lucrărilor săptămâna viitoare, urmează termenul de proiectare a lucrărilor - 4 luni pentru proiectul tehnic, apoi proiectul este aprobat şi se începe construcţia, are un timp de 18 luni pentru finalizare. Părerea mea e că s-ar putea termina mai repede.

Legătura Capitalei spre Otopeni:

Sunt demersuri cu metroul care leagă capitala de aeroport. Trebuie să fie gata până în 2020, este angajament al României pentru organizarea campionatului european, cred că se poate dar nu ştiu toate detaliile, e un proiect matur, bine pregătit. Pare plauzibil că în 2020 ne putem îndeplini acest angajament. 

Are finanţare de 300 de milioane din Japonia, diferenţa până la un milard o să vină din fonduri europene. Începem anul acesta.

Despre Comarnic - Braşov

Nu are un studiu bine făcut. Mai trebuie şi sursa de finanţare. Un obiectiv e ca în februarie să schimbăm ce e acolo, să vedem ce posibilităţi există pentru finanţare şi să lucrăm la o etapizare a lucrărilor. 

Speranţe la final de mandat:

Sperăm să lăsăm proiectele care sunt în curs şi sunt blocate să le deblocăm, să lansăm centura sud - metroul şi pentru celelalte să avem contractele de pregătire, studii şi proiectare, semnate cu prestatori serioşi.

 

 

 

Urmăreşte Digi24.ro şi pe FACEBOOK şi TWITTER!

COMENTEAZA!