Codru Vrabie, de la organizația non-guvernamentală Funky Citizens, a vorbit la „24 de minute” despre efectele alegerii primarilor într-un singur tur. Acesta este de părere că alegerile într-un singur tur ar avantaja partidele nou înființate, la nivel local. El mai spune că, dacă s-ar organiza alegeri în două tururi, PNL ar putea pierde primării mari, cum sunt cele de la Cluj-Napoca și Arad, pentru că „toată lumea” s-ar alia împotriva reprezentanților regimului Traian Băsescu, cum sunt Emil Boc și Gheorghe Falcă. 

Embed:


Florin Negruțiu: Vorbim despre consecințele alegerii primarilor într-un tur de scrutin. Ați susținut alături de Funky Citizens și proiectul „Politică fără bariere”, care presupune alegerea primarilor în două tururi de scrutin. De ce sunt mai bune două tururi decât unul?

Codru Vrabie: Campania este un proiect al mai multor ONG-uri. Unul dintre subiectele pe care ni le doream era alegerea primarilor în două tururi. Dar principalul obiectiv era schimbarea legislației înființării de partide politice, să existe mai multe posibilități ca oameni buni să intre în politică, la nivel local. 

Cum s-au raportat politicienii la ideea de alegeri pentru primărie în două tururi?

Majoritatea s-au pronunțat pentru menținerea alegerii într-un singur tur. 

În Comisie, PSD a susținut alegerea primarilor într-un singur tur. Culmea este că, la votarea legii, și PNL a fost de acord. Cum vă explicați faptul că, la începutul acestei săptămâni, PNL îi cere premierului Cioloș să dea ordonanță pentru modificarea legislației în sensul alegerilor în două tururi?

Mie îmi este inexplicabil de ce PNL ar vrea să facă acest lucru acum. Dacă s-ar da OUG așa cum își dorește PNL, asta îi strică toată planificarea de campanie. Are nevoie să strângă mai mulți bani pentru că a scăzut pragul de cheltuieli acceptabile. Cum să faci și al doilea tur de campanie cu bani mai puțini? De ce și-ar dori un partid, PNL în speță, așa ceva?

De ce sunt mai bune alegeri în două tururi? Nu s-ar economisi niște bani dacă ar fi un singur tur?

Probabil că s-ar economisi, dar democrația locală nu înseamnă numai să se economisească niște bani. Dacă se prezintă doar 50% din populația unei localități la vot și dacă un primar câștigă cu 20%, asta înseamnă că un primar a fost ales de doar 10% din populația acelei localități. Dacă primarul trece prin două tururi, între aceste două tururi oamenii se înțeleg să susțină mai puternic un singur candidat. 

De ce nu se poate da o dispensă pentru 2016?

Democrația fără domnia legii nu mai este democrație. 

Textele constituționale sunt de strictă interpretare. În Constituție, dacă este folosit cuvântul „afectează”, el este neutru. Nu știm dacă afectează în bine sau în rău. Domnul Zegrean face referire nu numai la aliniatul 6, ci mai ales la jurispridența Curții Constituționale față de aliniatul 4, care spune că urgența trebuie motivată pentru că, în cazul acestor alegeri, nu este clar care este situația extraordinară. 

Care este situația extraordinară? Poate pierde PNL. 

Poate este o situație extraordinară pentru PNL, nu pentru nație. 

Să nu fi știut PNL că nu se poate (da ordonanță de urgență, n.r.)?

Nu am un răspuns. Mă îngrijorează că, aparent, PNL nu are constituționaliști. Pentru că anul acesta PNL va trebui să facă propuneri pentru Curtea Constituțională. Anul trecut s-a folosit de un tertip, cu doamna Pivniceru, care nu era membru de partid. 

Cum vi s-a părut reacția lui Dacian Cioloș?

Excelentă. În condițiile în care Dacian Cioloș a venit cu un program, în prima variantă, cu alegeri în două tururi. I s-a atras atenția din partea societății civile că nu este ok să promită așa ceva și a retras propunerea. A spus că a interveni pe acest subiect, din punctul lui de vedere, ar fi nedemocratic.

Ce ați discutat la Guvern despre asta?

Doamna ministru Alexandru (Violeta Alexandru, ministrul pentru Dialog Social, n.r.) ne-a spus că, din punct de vedere al Guvernului, aceasta este o zonă pe care Guvernul nu se poate angaja să facă modificări, pentru că este la latitudinea Parlamentului. 

Deci mesajul Guvernului este „noi nu ne băgăm”. 

Cred că este înțelept pentru un guvern fără susținere politică. 

Ce crede PNL că ar obține cu alegeri din două tururi?

Ce pierde din vedere PNL este că niște primari de tipul Emil Boc sau Falcă, la Arad, ar pierde în turul doi. Pentru că toată lumea s-ar alia împotriva reprezentanților vechiului regim. Cred că PNL are șanse mai mari cu un singur tur decât cu două. Majoritatea candidaților PNL sunt oameni care ar presta foarte bine la un tur, dar care ar putea pierde la turul al doilea. PSD nu vine să se joace cu imaginația noastră în vreun fel. Ce are în stoc, aia ne propune. 

Ce șanse au candidații noi, independenți, și partidele mici, locale?

Foarte multe partide locale au șansa de a aduce la vot oameni care nu au votat până acum. Miza alegerilor din 2016 este creșterea participării de la 40%-50% undeva înspre 60%. Asta este analiza mea. Cred că asta ar trebui să fie strategia lor electorală. În felul acesta, au șansa de a crește față de oamenii care vin la vot.

Dacă PNL are 20%, PSD are 20% și partidele locale strâng cam 20%, înseamnă că fiecare candidat are o șansă din trei. Când ai 33% șanse, nu stai foarte rău la un singur tur. La turul al doilea, șansele scad. La alegerile din turul doi, e posibil ca acei candidați din partidele mari să se susțină între ele ca să scoată de pe listă partidele mici.

Alegerile într-un singur tur sunt mai avantajoase pentru partidele locale. 

Câte partide noi s-au înființat?

20 și ceva de partide noi, am verificat în decembrie. Nou înființate din iunie și până în decembrie 2015. 

Miza lor ar trebui să fie primăria sau consiliile locale?

Miza lor este în primul rând la nivelul consiliilor locale. Dacă obții și fie unul sau doi consilieri, stând la aceeași masă ai capacitatea de a pune subiecte pe agendă. De a aduce din electoratul nereprezentat idei și propuneri pe masa consiliului local. Insistând timp de patru ani, poți să le transformi în obiective administrative concrete. 

Ce se întâmplă în consiliile locale?

Există o problemă de transparență regională, mai ales la nivelul municipiilor, pe care o simțim mai ales în București. Stefănel Dan, când a fost primar interimar, a propus să se aducă scaune în sală și să permită societății civile participarea în sală la ședințele de consiliu local, după doi ani și jumătate în care acest lucru nu s-a întâmplat.

Un raport din presa centrală arată că primăria a cheltuit 600 de milioane de euro pe consumabile.  

La nivel de societate civilă, colega mea Elena Calistru face în fiecare an rapoarte despre liniile de buget cu semne de întrebare. Fie sunt bani alocați prea mulți bani pentru lucruri care nu costă atât de mult, fie nu sunt alocați bani pentru proiecte necesare orașului.  

Cum vi se pare oferta partidelor politice pentru București?

Îngrozitor de neconvingătoare. 

Nicușor Dan are vreo șansă?

Nicușor Dan are o șansă dacă știe să își racordeze mesajul și campania electorală în primul rând cu grupuri de inițiativă gen Ghencea, IOR, Favorit, Lungulețu, pentru că acolo are bazin electoral de oameni care până acum nu au participat la vot. Ar putea să obțină Primăria Capitalei într-un singur tur, cu un procent de 20%-22%

Urmăreşte Digi24.ro şi pe FACEBOOK şi TWITTER!

COMENTEAZA!