24 de minute | Purtătorul de cuvânt al Primăriei Capitalei: Proprietarii care au fost nevoiți să se...

24 Minute

Claudiu Pândaru: Cum a funcționat deszăpezirea zilele acestea?

Alexandru Ichim: Primăria Capitalei are rolul de coordonare și de monitorizare a deszăpezirii. Responsabilitatea este a primăriilor de sector. În București, în ultimele 72 de ore, deszăpezirea s-a desfășurat în condiții mai bune decât în dățile precedente. Probleme au apărut și persistă pe străzile secundare.

Bucureștiul nu a fost un oraș blocat. Astăzi se poate circula în regulă, în condiții de iarnă. Școlile și spitalele sunt accesibile. Traficul pietonal, operatorii de salubritate au intervenit pe majoritatea zonelor de competență - treceri de pietoni. 

Există discuții legate de costurile acestei acțiuni. Unele sume vehiculate sunt exorbitante. Cât costă?

Se decontează de către primăriile de sector strict pentru intervenția în teren. Nu există o constanță. Ninge în 25-30 de zile pe an. Prestația este achitată în funcție de zilele de intervenție. Suma de 200 de milioane de lei, vehiculată, este mare, dar nu este reală. Ea reprezintă cel mult valoarea pe un an de zile, pe toate societățile de salubrizare din oraș.

Avem o administrație interimară a Capitalei. Anul acesta - sunteți în toiul dezbaterilor legate de buget - ce modificări credeți că ar trebui să aibă municipiul București?

Prioritatea acestei administrații este de a asigura o bună funcționare până la data alegerilor. Cum vor arăta investițiile pe viitor va stabili primarul care va fi ales de bucureșteni.

Deci să nu ne așteptăm la investiții...

În mod clar. Dar se vor asigura bunele condiții de funcționare. Modul în care au fost alocate sumele în buget până acum nu s-a făcut în mod avantajos pentru oraș. Reiese din raportul Curții de Conturi.  

Proiectele de investiție trebuie să fie asumate de primarul ales și de echipa care va prelua mandatul în următorii patru ani. 

O decizie pripită - spun unii- de a închide ieri școlile. S-a circulat bine chiar și pe străzile mai mici. 

Nu știm care a fost rațiunea Ministerului Educației. Duminică, prognoza arăta temperaturi extreme pentru București. A fost o decizie preventivă care nu a afectat actul didactic, cred eu. 

Zona Eroilor și acel incident, cu surparea carosabilului. 

Pe 12 decembrie, dintr-o eroare tehnică a constructorului, a apărut o surpare importantă a carosabilului, ce a dus la un blocaj între vestul orașului și centrul Capitalei. A fost o greșeală tehnică a constructorului. Modul în care se intervine în continuare nu este unul foarte fericit pentru oraș. Constructorul - care are experiență, dotări tehnice - este inexplicabil modul lent în care se derulează lucrarea de punere în siguranță a zonei Eroilor. Din comunicarea verbală, la sfârșitul acestei săptămâni, proprietarii locuințelor din zonă vor reveni în locuințele lor. Zona din perimetrul imobilelor afectate a fost pusă în siguranță. 

Pe șantier se intervine pe trei direcții: unu - asigurarea zonei din imediata apropiere a clădirilor, doi - pentru punerea în siguranță a străzii - și trei - pentru reparația crăpăturilor clădirilor din apropiere. 

Toți proprietarii care au fost nevoiți să se mute, vor reveni în locuințe. 

Credeți că proprietarii vor cere și despăgubiri?

Dacă vor cere, anunțăm public faptul că Primăria Capitalei îi va susține și le va acorda consiliere juridică. 

Contractul pentru lucrarea respectivă este gestionat de Metrorex. Primăria Capitalei nu poate interveni. Ne confruntăm cu o situația aproape ridicolă. Mă refer la faptul că Primăria poate amenda constructorul cu maxim 1.500 de lei. 

Din discuțiile cu Metrorex, ați înțeles că vor acționa vreo pârghie contractuală pentru a grăbi constructorul?

Orice sancțiuni țin strict de Metrorex. 

Când ar trebui să se termine lucrările?

Termenul de 22 martie pentru reluarea traficului în zonă, avansat de constructor, este unul cu care Primăria nu poate fi de acord. Există soliții tehnice care permit reluarea traficului în maxim trei săptămâni. 

S-a avansat data de 15 februarie pentru reluarea parțială a traficului. Lucrurile indică faptul că acest termen ar putea fi respectat.

Stadionul Național este închis pentru că nu are autorizație ISU. 

Soluția care ar putea redeschide stadionul ar fi o analiză mai serioasă a ceea ce înseamnă calitatea materialului din care a fost realizată acea copertină, de către cei de specialitate. Mă refer la ISU. Din punct de vedere al siguranței de incendiu, materialul nu respectă normele în vigoare. Modificarea legislației ar fi soluția rapidă de a reda stadionul în circuitul public, dar numai în condițiile în care studii amănunțite vor arăta că acel material nu pune în pericol oamenii.

Primăria nu poate să afirme că soluția tehnică pentru acea copertină pune sau nu pune în pericol oamenii de pe stadion. Conform legii, acel stadion poate fi deschis dacă are toate avizele.

Dar a fost deschis de precedentul primar.

Este o altă discuție. Acel stadion nu a avut niciodată autorizație de securitate la incendiu.  

Acea cupolă nu era prevăzut să arate așa inițial. 

Contractul inițial nu prevedea soluția acoperișului așa cum arată ea astăzi. A apărut pe parcurs și au fost alocate 84 de milioane de lei strict pentru această cupolă. Încă 112 milioane de lei pentru buna desfășurare a finali cupei UEFA. Aproximativ 200 de milioane de lei în plus. 

O altă variantă ar fi modificarea acoperișului. 

Primăria Capitalei vede ca ultimă soluție varianta aceasta, pentru că ar genera costuri suplimentare. Ar genera un prejudiciu major Primăriei și bucureșteanului. 

Dacă există posibilitatea ca materialul să fie reglementat legal din punct de vedere al securității la incendiu, să se modifice normativul și să fie redat curcuitului stadionul național. 

Când așteptați un răspuns din partea ISU?

Există responsabili atât la ISU, cât și la Ministerul Dezvoltării, care pot să emită o expertiză. Se poartă discuții cu aceste autorități pentru a obține un punct de vedere dacă se poate sau nu autoriza această soluție, pentru a vedea dacă se poate sau nu modifica normativul. 

Legat de buget, spuneați că nu vor fi legate discuții radicale. În ceea ce privește lanțul de termoficare se va lua o decizie sau se va amâna pentru un primar legitim ales?

Administrația interimară a adus în atenția publică două probleme cu care se confruntă Bucureștiul - rețeaua de termoficare a orașului, care este învechită și generează probleme, și clădirile cu risc seismic. Primarul Răzvan Sava va propune o strategie prin care se poate interveni pentru a eficientiza activitatea RADET. Cât despre clădirile cu risc seismic, există discuții pentru a modifica legistația în sensul de a obliga proprietarii să participe la programele de consolidare a imobilelor. 

Alte emisiuni „24 de minute”pot fi urmărite AICI.

Alexandru Ichim, purtător de cuvânt al Primăriei Capitalei, a fost invitat la „24 de minute”. Acesta a vorbit deszăpezire, despre problemele generate de surparea de teren din zona Eroilor și despre cum s-ar putea redeschide Stadionul Național.

Alte Recomandări