Președintele Klaus Iohannis a subliniat, luni, la lansarea Dezbaterii Naționale privind Educația și Cercetarea din România pentru perioada 2016-2017, că reforma educației trebuie corelată cu piața muncii. Astfel, șeful statului a precizat că numărul mare de copii care nu promovează examenul de Bacalaureat reprezintă un „adevărat risc la adresa securității naționale”.

 

Foto: presidency.ro 

ACTUALIZARE 18.07: Coordonatoarea Departamentul de Educație și Cercetare din cadrul Administrației Prezidențiale, Ligia Deca, a declarat că în perioada 2016-2017 vor fi derulate cele trei etape pentru reformarea învățământului din România. Ultima etapă, conturarea unui ansamblu de politici și un model de guvernanță în Educație se va finaliza în 2018.

„În perioada 2016-2018, Administrația Prezidențială, prin Departamentul de Educație și Cercetare, va derula cele trei etape ale demersului consultativ, care au ca scop în prima etapă stabilirea viziunii și a obiectivelor de ţară. În a doua etapă ne dorim construirea strategiei naționale și a unui plan operaţional. Această etapă corespunde anului 2017. În al treilea rând ne dorim ca în 2018 să conturăm un ansamblu de politici și un model de guvernanță în educație și cercetare. Astăzi are loc lansarea primei etape a dezbaterii, care își propune să implice întreaga societate în identificarea opțiunilor strategice ale României, prin sistemul național de educație și cercetare, pentru a fi transformate în obiective de ţară și integrate într-o viziune pe termen lung, care să ofere stabilitate cel puțin pentru 2018-2030.Pentru a face concret asta vom apela la o serie de instrumente. O consultare online, opt dezbateri regionale inițiate de Administrația Prezidențială în parteneriat cu Ministerul Educație și evenimente organizate de actorii interesați”, a declarat Ligia Deca.  


 

Embed:

 O reformă ancorată în realitate presupune și o educație corelată cu piața muncii. Una dintre provocările care trebuie să ne dea tuturor de gândit este numărul foarte mare de copii care abandonează şcoala la trecerea de la gimnaziu la liceu sau care nu promovează examenul de Bacalaureat. România nu îşi poate permite ca un procent important din populaţia activă să nu deţină niciun document care să permită inserţia pe piaţa muncii şi, prin urmare, un trai decent şi un rol activ în societate. Această stare de fapt reprezintă un adevărat risc la adresa securităţii naţionale. Să ai câteva sute de mii de tineri fără diplomă de bacalaureat și, aș spune, cu șanse aproape zero pe piața muncii, este o mare problemă socială, pe care trebuie să o conștientizăm în toată gravitatea ei”, a declarat președintele Klaus Iohannis.

Șeful statului a subliniat că reforma educației trebuie să fie mai mult decât un slogan din campania electorală și a promis că se va implica activ în aducerea la masa dialogului pe toți cei interesați de educația și cercetarea din România.

„Ca Președinte am asumat educația ca prioritate națională din convingerea profundă că viitorul României este strâns legat de educație. Am considerat că este datoria mea și în același timp așteptarea cetățenilor României. În lumina atribuțiilor constituționale, îmi propun să aduc la aceeași masă a dialogului pe toți cei interesați de educația și cercetarea din România și să ofer un cadru de dezbatere autentică, scoasă de sub presiunea conjuncturilor sau de sub tentația calculelor politice. Tocmai de aceea mă bucur să văd aici atât reprezentanți ai instituțiilor și autorităților publice, cât și ai societății civile, ai mediului privat, ai elevilor, studenților, profesorilor și părinților. Participarea dumneavoastră, într-un număr atât de mare, reconfirmă faptul că educația și cercetarea sunt șansa României la un viitor pe care nu trebuie să-l mai ratăm. Aveți în mine un partener angajat, dar dumneavoastră tuturor vă va reveni misiunea cea mai grea - de a dezbate, armoniza, decide și aplica. Știu că în anul 2016 cea mai mare atenție va fi îndreptată către alegeri. Este firesc, așa se întâmplă în dinamica democrației. Dar momentele electorale vin și trec, oricât de intense ori spectaculoase ar fi. În raport cu tema educației, pe care toată lumea o consideră crucială, să facem așadar ca 2016 să nu fie încă un an irosit sau încă un an de experimente și schimbări punctuale. Ceea ce a lipsit a fost dialogul susținut și constructiv, contextul de colaborare, integrarea lor într-o imagine unitară. Cred că în anul 2016 putem să punem în mod real educația și cercetarea pe agenda publică”, a spus președintele Klaus Iohannis. 

Președintele Klaus Iohannis a precizat că pentru reformarea educației trebuie împlinte mai multe condiții: luarea unui angajament pe termen lung, stabilirea unor obiective de principiu, fundamentarea reformei pe principii, dar și corelarea ei cu piața munci. 

„Sunt necesare, cred, mai multe condiții. În primul rând, pentru a produce rezultate este nevoie de timp. Dacă ne dorim o reformă durabilă, nu doar experiment după experiment, de la an la an și de la ministru la ministru, atunci avem nevoie de o dezbatere premergătoare așezată, de un acord larg și de un angajament pe termen lung. O a doua condiție este să știm ce vrem de la o asemenea reformă. Cu alte cuvinte, să stabilim niște obiective de principiu, clare. Altfel, riscăm să vorbim la nesfârșit despre câte ore trebuie mutate de la o materie la alta sau ce manual este adecvat. O altă condiție pe care o consider necesară pentru o reformă de substanță este fundamentarea ei pe valori. Va trebui să ne gândim, să reconfirmăm sau să redefinim valorile pe care se fundamentează sistemul nostru de educație, dar și valorile cu care dorim să iasă din școală copiii, după fiecare ciclu de învățământ. În același timp, avem nevoie de o reformă ancorată în realitate, care să pornească de la nevoi. Societatea românească s-a schimbat și evoluează rapid. Generațiile de astăzi au alte abilități și cerințe, iar școala trebuie să țină pasul cu ele. Accesul la tehnologie și informație face munca dascălilor mai ușoară, dar și mai complicată în același timp.Cred că este nevoie să definim pentru diferitele etape de studiu nu doar ce set de informații și cât au acumulat elevii, ci mai ales ce competențe care să-i ajute în viață au dezvoltat, ce știu să facă, de la chestiuni minimale care privesc comunicarea și gestionarea problemelor de zi cu zi până la specializări complexe”, a subliniat șeful statului. 

Astfel, președintele Klaus Iohannis a anunțat că pe parcursul acestui an vor avea loc o serie de dezbateri regionale, care vor începe de luna viitoare.

„Intenția noastră este ca pe parcursul acestui an să organizăm o serie de dezbateri regionale. Vă propun ca la prima dintre ele, preconizată pentru luna viitoare, să avem în vedere și aceste subiecte - cum facem să nu mai avem o jumătate de generație pe drumuri, care este profilul cu care dorim să iasă un elev după fiecare nivel educațional, cu ce set de valori și cunoștințe care să îi dea o şansă reală de succes, în funcţie de talentul și capacitățile sale, nu de mediul din care provine sau de alţi factori subiectivi”, a spus președintele.

De asemenea, șeful statului a subliniat că ăentru educație de calitate trebuie să existe și unități de învățământ corespunzătoare.

„În fine, dar nu în ultimul rând, va trebui să ne preocupăm de infrastructura școlară, pentru că ea trebuie să susțină un asemenea demers de reformă și să fie pe măsura lui. Reiau ideea pe care am enunțat-o la începutul anului școlar. Este inadmisibil ca în România de astăzi să existe încă numeroase școli fără autorizații sanitare. Instituțiile responsabile au datoria să rezolve această problemă. Dacă vrem o educație de calitate va trebui să avem și unități de învățământ corespunzătoare, care să reflecte această calitate și să asigure condiții cel puțin decente pentru elevi și profesori”, a spus Klaus Iohannis.  

Discursul integral al președintelui poate fi citit AICI. 

Urmăreşte Digi24.ro şi pe FACEBOOK şi TWITTER!

COMENTEAZA!