Şcoala de acasă nu e şcoală. Ministerul Educaţiei: Doar copiii cu anumite probleme de sănătate pot învăţa la domiciliu

Data publicării:
scoli-6

Pentru aproape 200 de familii din România, şcolile, fie ele particulare sau de stat, nu sunt suficient de bune pentru copiii lor. Părinţii îi ţin aşadar acasă şi le predau singuri materia. Educaţia la domiciliu este o alternativă de succes în Marea Britanie sau America, însă la noi, Ministerul Educaţiei spune că varianta se aplică doar copiilor cu anumite probleme de sănătate.

Familia Szasz din Cluj-Napoca este una dintre primele din România care a început să îşi educe acasă copiii. Părinţii au început să îi instruiască pe cei doi băieţi încă de la vârsta de trei ani, care au învățat din manuale speciale. Fiecare dintre ele are indicaţii specifice de predare, exerciţii, potenţiale greşeli ale elevului educat acasă.

Părinţii sunt cei care au ţinut locul dascălilor până în clasa a IV-a, după care copiii au fost înscrişi la o şcoală din Ungaria. Tatăl, Attila Szasz, găseşte numai avantaje în acest tip de educaţie, din care unul ar fi frecventarea cursurilor: „Ştim unde este copilul, deci în cazul învăţământului la domiciliu nu se poate întâmpla situaţia în care copilul nu mai face şcoală de trei luni şi părintele află de la diriginte”, spune el.

Şi soţii Potoroacă îşi educă fiica acasă. „Tratându-mi copilul personalizat, 1 la 1, are numai de beneficiat”, consideră mama Agnia Potoroacă.

Psihologii văd însă neajunsuri în izolarea copilului. „Când vor termina şcoala se angajează sau merg la facultate, şi acolo de fapt pot să înceapă să fie hărţuiţi, să aibă interacţiuni problematice cu alţi copii”, crede psihologul Anca Dobrean.

În plus, oficialii Ministerului Educaţiei spun însă că numai copiii cu probleme de sănătate pot fi educaţi acasă. Ce spune legea:

Învaţă acasă copiii cu:

a) deficienţe ale sistemului nervos şi funcţiilor mentale globale;

b) afectări ale structurilor şi funcţiilor senzoriale;

c) afectări ale structurii laringelui şi funcţiilor sale;

d) afectări ale structurii şi funcţiilor sistemelor cardiovascular, respirator şi imunitar;

e) afectări ale structurii şi funcţiilor sistemelor digestiv, metabolic şi endocrin;

f) afectări ale structurii şi funcţiilor aparatului urinar.

Mai mult, ei le transmit părinţilor că orice altă formă de învăţământ la domiciliu este ilegală. „Le facem recomandarea ca înainte de toate să cunoască foarte bine caracterul, scopul acestui tip de educaţie, mai ales că nu există nimic oficial”, afirmă inspectorul Marian Banu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.

În lume, milioane de familii aleg varianta învăţământului acasă. Motivele sunt diferite - de la dorinţa de a oferi copiilor o educaţie mai bună, la cele religioase.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri