Curtea Constituţională dezbate Legea eutanasierii câinilor fără stăpân

Data publicării:
caini maidanezi mediafax 2


ACTUALIZARE 10.52. Preşedintele Curţii Constituţionale, Augustin Zegrean, a declarat că o decizie va fi anunţată la ora 14.00.

ACTUALIZARE 10.30. Câteva zeci de persoane care se opun eutanasierii câinilor maidanezi protestează în faţa sediului Curţii Constituţionale, de la Palatul Parlamentului,

Manifestanţii care s-au strâns la intrarea dinspre Calea 13 Septembrie în Palatul Parlamentului, unde este şi sediul Curţii Constituţionale, cer judecătorilor să declare neconstituţională Legea privind câinii fără stăpân.

Aceştia scandează "Dreptul la viaţă" şi au pancarte pe care scrie "Stop crimei", "Stop eutanasiei", "Abandonarea puilor este sursa câinilor de pe străzi. Nu mai arunca puii pe stradă!" şi "Sterilizarea câinilor este singura măsură eficientă pe termen lung".

Precedent la CCR, în ianuarie 2012

În 2011, PDL a propus modificarea legii 227 pe 2002, care în esență permitea eutanasierea. Proiectul de lege a fost atacat la CCR, care în ianuarie 2012 declară eutanasierea neconstituțională.

În 11 ianuarie 2012, CCR a dat decizia referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân.

Actul normativ fusese atacat, la data de 25 noiembrie 2011, de un grup de 70 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat şi 54 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal.

„În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate ce vizează îndrituirea autorităţilor publice de a lua măsuri de eutanasiere a câinilor fără stăpân, Curtea observă că textul art.I pct.8 din lege nu îndeplineşte cerinţele de previzibilitate impuse de art.1 alin.(5) din Constituţie. Curtea reţine că textul art.I pct.8 din lege stabileşte soluţiile preconizate cu privire la obligaţia autorităţilor publice de a gestiona problema câinilor fără stăpân fără a ţine seama de o ordine în care trebuie aplicate, astfel încât autorităţile publice chemate să aplice legea criticată vor fi puse în situaţia de a alege aleatoriu una sau mai multe dintre acestea. Or, soluţiile preconizate de un act normativ nu pot fi aplicate în mod aleatoriu, legiuitorul fiind obligat să stabilească condiţii, modalităţi şi criterii clare şi obiective de aplicare. Astfel, raportat la legea criticată, Curtea observă că legiuitorul trebuie să stabilească o ordine de prioritate cu privire la aceste soluţii, iar soluţia eutanasierii câinilor fără stăpân să fie aplicată doar în ultimă instanţă, respectiv numai atunci când toate celelalte soluţii au fost aplicate corespunzător de către autorităţile locale, dar nu şi-au atins scopul de a limita sau de a eradica acest fenomen (cu privire la importanţa prevederii ordinii de aplicare a unor măsuri legislative, a se vedea Decizia nr.536 din 28 aprilie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.482 din 7 iulie 2011)”, arăta Curtea, în 2012.

„Aşadar, Curtea nu constată neconstituţionalitatea vreuneia dintre soluţiile prevăzute prin legea criticată în privinţa gestionării fenomenului câinilor fără stăpân, ci sancţionează doar lipsa de previzibilitate a legii determinată de inexistenţa unei ordini de aplicare a acestora – ordine care, în mod esenţial, ar trebui să consacre soluţia eutanasierii numai în ultimă instanţă - şi a unor proceduri clare şi precise de care autorităţile publice să fie ţinute în aplicarea soluţiilor preconizate”, a decis Curtea.

În ianuarie 2012, CCR admitea, în parte, obiecţia de neconstituţionalitate formulată şi constată că dispoziţiile art.I pct.8 din Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr.227/2002, sunt neconstituţionale.

„Art.I pct.8:

(1) În situaţia în care, după expirarea termenului de cazare prevăzut la art.4, câinii nu au fost revendicaţi sau adoptaţi conform prevederilor anexelor nr.4 şi 5, aceştia pot fi păstraţi în adăposturi, returnaţi în teritoriu, eutanasiaţi sau o combinaţie a acestora, conform hotărârii consiliilor locale, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după consultarea populaţiei din raza unităţii administrativ-teritoriale respective.

(2) În perioada de cazare a câinilor în adăposturi se rezolvă cu prioritate cererile de revendicare a acestora.

(3) Câinii nerevendicaţi în termen de 7 zile pot fi adoptaţi de persoane fizice şi persoane juridice, precum şi de către centrele de adopţie special amenajate şi organizate în acest scop, aparţinând organizaţiilor şi fundaţiilor pentru protecţia animalelor, cu respectarea prevederilor art.8 alin.(3).

(4) Câinii cu vârsta de până la 5 luni vor rămâne în adăposturi până la revendicare/adopţie, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 12 luni.”

Decizia integrală a CCR, aici.


În funcţie de răspunsul Curtii, autorităţile locale vor putea să-i eutanasieze pe câinii care nu sunt adoptaţi în cel mult 14 zile. Ultimul cuvânt până la aprobarea legii îl are, însa, preşedintele ţării.

Traian Băsescu a anunţat deja că va promulga legea aprobată de Parlament. A făcut-o pe 10 septembrie, la o săptămână de la tragicul incident din parcul bucureştean Tei, când un copil a murit sfâşiat de câini.

Actul normativ a fost contestat la Curtea Constituţională de treizeci de parlamentari din toate formaţiunile politice, mai puţin din UDMR. Aceştia au spus că actul normativ încalcă o hotărâre anterioară a judecătorilor, prin care s-a decis că eutanasierea este posibilă doar în cazul câinilor cu boli incurabile.

Potrivit unui sondaj de opinie, 34,7% dintre români sunt de părere că maidanezii trebuie să fie sterilizaţi şi duşi în adăposturi, 31,8% s-au pronunţat pentru adopţie sau eutanasiere, în timp ce 25% susţin eutanasierea directă.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri