După 1989, parazăpezile de metal au devenit ţinta hoţilor de fier. Drumurile au rămas astfel în bătaia viscolului, iar acum, în cele mai multe zone din ţară este aproape imposibil să fie plantaţi copaci sau vegetaţie, aşa cum cere legea.

Embed:

 

În 2010, Consiliul judeţean Constanţa a cumpărat un milion de puieţi de salcâmi, pentru care a plătit 300.000 de lei. Au fost distribuiţi gratuit, pentru că toate terenurile pe care ar fi trebuit plantaţi erau private.

Lucian Poşerbă, directorul RAJDP Constanţa: „Au fost discuţii cu proprietarii, din câte ştiu, dar toţi au avut acelaşi răspuns: nu au fost de acord”.

În Dolj ar fi trebuit plantate perdele forestire pe o distanţă de 195 de km. Unul dintre drumurile cu probleme este Craiova-Calafat.

Florel Catană, primar Galicea: „Se blochează de fiecare dată când viscoleşte”.

Aceste situaţii puteau fi evitate cu uşurinţă dacă existau perdele de protecţie. Doar că la licitaţii nu s-a prezentat nimeni, deoarece după 1989 terenurile agricole au fost retrocedate.

Drumurile naţionale de pe rata DRDP Timişoara ar fi trebuit protejate de perdele forestiere pe o lungime de peste 300 de kilometri. În judeţul Timiş ar fi trebuit împăduriţi peste 140 de kilometri, 100 km în Caraş-Severin, aproape 40 de kilometri în Arad, 27 de kilometri în Bihor şi 2 kilometri în Hunedoara.

De protecţie împotriva viscolului ar fi trebuit să beneficieze şi autostrăzile, o prioritate pentru guvernanţi, cel puţin la nivel declarativ.

Autostrada care trece prin judeţul Timiş ar fi trebuit protejată de o perdea forestieră pe 3,5 kilometri, atât pe partea dreaptă, cât şi pe partea stângă. Însă Ministerul Mediului a solicitat realizarea unui studiu de fezabilitate în aces sens abia anul trebut, dar nu a trimis şi fonduri. Mai mult, terenurile unde urma să se facă împăduririle au fost identificate, dar nu sunt nici acum expropriate.

În alte ţări europene, situaţia este mult mai bună, spun şoferii de TIR: „Sunt perdele de copaci şi plus, au suplimentar, pe lângă autobandă au ceva perdele pentru vânt, zăpadă, să nu dea în autobandă. Şi la noi ar fi trebuit. Da... multe ar fi trebuit la noi”.

Un semnal de alarmă este tras şi de transportatorii din vestul ţării.

Miron Sporea, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa: „Au fost transportatori care au rămas două trei zile până aă ajungă cu marfa”.

Ordonanţa de Guvern din 2014 stabilea că necesarul de perdele forestiere de protecţie este de 1.752 km.

 

 

 

 

Urmăreşte Digi24.ro şi pe FACEBOOK şi TWITTER!

COMENTEAZA!