Transportatorii și analiștii critică Fondul pentru drumuri, reînviat de Guvernul Ponta

Data publicării:
autostrada transilvania 4675438-Mediafax Foto-Mircea Rosca

Fondul pentru drumuri reînvie într-o nouă variantă. Nu va mai fi alimentat, ca în anii 90, de o acciză introdusă în prețul carburanților, ci din o parte din banii strânși din rovinietă și din amenzile plătite de șoferii care circulă fără a achita taxa de drum.

5% din banii strânși de CNADNR din rovinietă ar urma să ajungă într-un astfel de fond, adică în jur de 12 milioane de euro.

„În afară de rovinietă, nu există nicio altă sursă de venit pentru acoperirea invesțiilor și reparațiilor în infrastrutură. Datele oficiale de la regionalele de drumuri numai pentru gropile de pe drumurile naționale, necesarul e de 4 miliarde de euro. Din rovinietă, anual se strâng 250 de milioane de euro”, a spus Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte.

Li se adaugă încasările din amenzi, și ele destul de anemice. La nivelul lui 2012, nivelul sancțiunilor aplicate șoferilor care au circulat fără rovinietă s-a ridicat la aproape 49 milioane de euro. Nu toate au fost plătite. De altfel, același ministru Dan Șova se plângea la finalul anului trecut că șoferii uită să-și achite amenzile și cerea ajutorul Fiscului.

Atât transportatorii, cât și analiștii critică ideea înființării unui astfel de fond, care, spun ei, nu face decât să văduvească drumurile de bani pentru reparații.

„Astăzi, banii din vinietă şi din amenzi sunt destinaţi unor scopuri, de mentenanţă a reţelei de drumuri naţionale şi europene. Asta înseamnă că dacă îi alocăm unor alte proiecte sau acestui fond de dezvoltare înseamnă că nu vom avea fonduri pentru mentenanţă sau că banii de mentenanţă trebuie luaţi din altă parte”, a declarat Radu Dinescul, secretarul general al UNTRR.

Analiștii se tem că banii, fie ei și doar 60 de milioane de euro, vor ajunge până la urmă pe mâna clienților politici ai actualei puteri.

„O să-şi aducă clienţii politici şi din el o să plătească studii de fezabilitate, că ne mai gândim să facem un drum pe aici, pe dincolo”, a spus analistul Sorin Ioniţă.

Un fond special destinat drumurilor, paralel cu bugetul CNADNR, a mai existat si în anii 90. A fost înfiinţat în 1998, când la şefia Transporturilor se afla Traian Băsescu, şi abandonat cinci ani mai târziu. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri