Cea mai mare povară în preţul carburanţilor sunt taxele puse de stat. Chiar dacă este pentru prima dată în ultimii ani când benzina nu s-a mai scumpit la început de an, de prea multe ieftiniri la pompă nu vom mai avea parte. Benzina costă puţin peste 5 lei pe litru şi asta după scăderea cu 50% a prețului barilului de petrol, în doar jumătate de an.

Embed:

Fără taxele puse de stat, un litru de benzină ar costa mai puţin decât o sticlă de apă plată. Dacă scoatem TVA-ul, acciza şi supraacciza introdusă anul trecut de stat, un litru de benzină ar costa doar 2 lei şi 20 de bani. Ceea ce înseamnă că taxele reprezintă aproape 60% din preţul final.

În acest moment, ponderea taxelor în preţul final al carburanţilor este cea mai mare din ultimii şase ani. Astfel, degeaba preţul petrolului a scăzut pe plan internaţional la mai puţin de 60 de dolari pe baril. Accizele introduse de guvernanţi fac aproape imposibilă ieftinirea benzinei şi motorinei sub 5 lei pe litru.

Preţul benzinei fără taxe este mai mic decât în 2011, însă de atunci Guvernul a majorat la fiecare început de an valoarea accizei aplicată combustibililor, iar anul trecut a introdus şi o suprataxă de 7 eurocenţi. Înainte de fiecare scumpire, în faţa benzinăriilor s-au format cozi. Aşa a fost şi când preţul carburanţilor a ajuns la 6 lei pe litru.

După zeci de scumpiri anuale, în iunie 2014, carburanţii au atins cea mai mare valoare din istoria României. În România, cel mai scump sortiment de carburant a depășit valoarea de 7 lei pe litru.

Statul şi-a propus să încaseze 490 milioane de euro din supraacciza de 7 eurocenti introdusă în aprilie, iar de anul acesta, suma să ajungă la jumătate de miliard de euro.

Cu aceşti bani, fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea să finanţeze construcţia a aproape 700 de kilometri de autostradă.

Din păcate, banii încasaţi au fost mai puţini decât înainte de introducerea taxei, iar autostrăzile întârzie să apară.

Urmăreşte Digi24.ro şi pe FACEBOOK şi TWITTER!

COMENTEAZA!