EXCLUSIV Digi24. Guvernul prelungeşte termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă cu patru luni. Gruia Stoica trebuie să strângă banii până pe 10 februarie 2014

Data publicării:
cfr marfa

Guvernul Ponta dă un răgaz Grupului Feroviar Român în procesul de privatizare al CFR Marfă. Gruia Stoica, patronul GFR, are acum patru luni la dispoziţie să adune banii necesari pentru preluarea pachetului majoritar al companiei feroviare de stat - aproape 172 de milioane de euro - după ce a plătit garanţia de 10 milioane de euro, apoi avansul, joi, de 30,2 milioane de euro.

Gruia Stoica, patronul GFR, a trebuit să se împrumute de la trei bănci pentru a strânge banii de avans: Raiffeisen Bank, Banca Transilvania şi OTP Bank. Pentru a plăti restul banilor, aproape 172 de milioane de euro, mai avea la dispoziţie puţin peste o săptămână, conform hotărârii de Guvern publicate în Monitorul Oficial la jumătatea lunii august. Intenţia de a muta acest termen până după avizul Consiliului Concurenţei era cunoscută de câteva zile, iar acum s-a şi concretizat.

Astfel, Alineatul doi al punctului 9 din Anexa la Hotărârea Guvernului nr.526/2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare-cumpărare se modifică şi va avea următorul cuprins: „Având în vedere obligaţia cumpărătorului de a notifica prompt, după semnarea contractului de vânzare – cumpărare de acţiuni, Consiliul Concurenţei şi/sau alte autorităţi de concurenţă competente cu privire la tranzacţie, conform prevederilor Legii nr.21/1996, dacă finalizarea nu a avut loc până la 10 februarie 2014, contractul se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.

Bugdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a arătat deja că nu există o obligaţie legală ca graficul de plăţi să fie condiţionat de avizul privind concentrarea economică, răspunzând unei solicitări a Ministerului Transporturilor:

Ne-a spus că se gândeşte la o modificare a hotărârii de Guvern prin care s-a aprobat contractul şi că vrea să ştie care este termenul în care estimăm noi că vom finaliza analiza. Din momentul în care e completă, dacă e o analiză normală, simplă, durează 45 de zile, dacă e complexă şi cinci luni. În medie durează două luni de când primim notificarea și o lună de când e completă”, a explicat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Însă Gruia Stoica nu vrea să plătească restul banilor până nu primeşte avizul pozitiv: „Ulterior avizării tranzacţiei de către Consiliul Concurenţei şi îndeplinirii condiţiilor din contract, cumpărătorul va achita diferenţa, finalizându-se astfel privatizarea”, se arăta într-un comunicat al GFR. Pe de altă parte, nici compania nu a trimis toate documentele necesare analizei. Gruia Stoica trebuie să prezinte anexele contractului de privatizare, precum şi date referitoare la afacerile pe care le are în derulare.

Preşedintele Traian Băsescu a atras atenţia în repetate ocazii în ultimele luni că Gruia Stoica nu are banii necesari achiziţiei pachetului majoritar al CFR Marfă. Chiar acum şase zile, el a arătat că „Guvernul caută tertipuri ca să-i lase timp omului de afaceri” să strângă restul până la 202 milioane de euro, valoarea contractului de privatizare.

Documentul prin care este prelungit termenul de privatizare al CFR Marfă, obţinut de Digi24:

HOTĂRÂRE

pentru modificarea alin.(2) al pct.9 din Anexa la Hotărârea Guvernului nr.526/2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător, având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de acţiuni, reprezentând 51% din valoarea capitalului social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A.

În temeiul prevederilor art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al dispoziţiilor art.51 alin.1 din Legea nr.137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi completările ulterioare,

Având în vedere dispoziţiile art.46 din Legea nr.21/1996 – Legea concurenţei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Articol unic – Alineatul doi al punctului 9 din Anexa la Hotărârea Guvernului nr.526/2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român - S.A., în calitate de cumpărător, având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de acţiuni, reprezentând 51% din valoarea capitalului social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.516 din 14 august 2013 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Având în vedere obligaţia cumpărătorului de a notifica prompt, după semnarea contractului de vânzare – cumpărare de acţiuni, Consiliul Concurenţei şi/sau alte autorităţi de concurenţă competente cu privire la tranzacţie, conform prevederilor Legii nr.21/1996, dacă finalizarea nu a avut loc până la 10 februarie 2014, contractul se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.

Traian Băsescu și-a exprimat de mai multe ori îndoiala că GFR are banii pentru CFR

Preşedintele României, Traian Băsescu, s-a îndoit în repetate rânduri de faptul că reprezentanţii Grupului Feroviar Român vor putea să strângă banii suficienţi pentru pachetul majoritar al CFR Marfă. Şeful statului l-a acuzat şi pe Victor Ponta, într-un interviu acordat ziarului Adevărul, că l-ar fi favorizat pe Gruia Stoica în procesul de privatizare a companiei feroviare.

În ziua în care trebuie semnat contractul de preluare a CFR Marfă de către Gruia Stoica, Traian Băsescu declara că proprietarul GFR căuta bani la băncile din Rusia și alte ţări.

Nu mi se pare o treabă foarte serioasă când cel declarat câştigător aleargă prin Rusia sau cine ştie ce ţări ca să găsească banii cu care să cumpere. De unde îi va găsi pe cei cu care să modernizeze compania?”, declara președintele, la 1 septembrie.

Replica proprietarului GFR la acuzaţiile preşedintelui nu a întârziat să apară: „Au altă culoare banii din Rusia? Sau din China sau de unde o fi? Problema este că trebuie să plătesc”, spunea Gruia Stoica la 2 septembrie.

Traian Băsescu s-a îndoit şi de faptul că Gruia Stoica va reuşi să plătească avansul pentru acţiunile companiei CFR Marfă. El declara la 29 septembrie, într-o emisiune televizată: „Până pe 4 octombrie GFR, câştigătorul licitaţiei trebuie să aibă depozitul de 20,2 milioane de euro. Apoi are 30 de zile să vină cu restul de bani. (...) Nu vreau sa descurajez investitorul, dar din câte știu eu, nu-i va avea. Și atunci se caută tot soiul de tertipuri, cum a fost și acela cu întârzierea semnării contractului”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri