Instanţa Supremă a stabilit nivelul dobânzii pe care clientul trebuie să o plătească pentru un credit în euro, luat în 2007. Judecătorii au considerat ca fiind abuzivă dobânda de referinţă variabilă stabilită de bancă, aşa că obligă instituţia să se raporteze de acum încolo la indicele Euribor, atunci când calculează dobânda. Banca este obligată şi să restuie banii încasaţi abuziv, până acum, din această clauză.

Embed:

După mai bine de patru ani de procese cu cea mai mare bancă din România, un român a obţinut în instanţă reducerea dobânzii pe care o achită.

E un credit contractat în 2007, dobânda contractuală era fixată la 1,5% plus dobânda de referinţă variabilă a băncii, iar ulterior a crescut. La momentul la care s-a pronunţat Curtea Supremă, plătea undeva la 10,4%,” spune Alexandru Şeuleanu, avocat.

Instanţa Supremă a declarat dobânda de referință variabilă a BCR drept clauză abuzivă, aşa că aceasta trebuie eliminată din contract. Noua dobândă pe care bărbatul o va plăti pentru creditul luat se va calcula în funcţie de cotația monetară interbancară Euribor la o lună, care are o valoare negativă în prezent, de minus 0,25%. Lângă Euribor se adaugă marja iniţială din contract, de 1,5%.

„Este de zece ori mai mică dobânda decât era înainte de acest litigiu. Absolut toate sumele reprezentând comision de administrare, diferenţa între dobânda de 10,4% şi noua dobândă, urmează să fie restituită către client,” mai spune Alexandru Şeuleanu.

Potrivit estimărilor avocatului, ar fi vorba despre sume cuprinse între 15 şi 20 de mii de euro.

„Urmează ca judecătorii să motiveze. Aceasta sentinţă este definitivă şi executorie. După ce este motivată, noi avem titlu executoriu în baza căruia, în termen de trei ani, putem obliga banca să pună în aplicare această sentinţă,” adaugă Alexandru Şeuleanu.

Reprezentanţii BCR au declarat, pentru profit.ro, că instanțele n-ar trebui să evalueze dacă un consumator plătește prea mult pentru un produs, potrivit unei clauze contractuale, ci dacă respectiva clauză este clar exprimată în contract.

"Această sentinţă se află în contradicţie cu hotărârile anterioare ale ICCJ, care au dat dreptate băncii ori au trimis părțile la negociere", au declarat oficialii băncii.

BCR are pe rol mai multe procese atât cu clienţi, cât şi cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.  

Urmăreşte Digi24.ro şi pe FACEBOOK şi TWITTER!

COMENTEAZA!