Prima cale ferată electrificată din România, la 100 de ani

Data publicării:
tren prima

Exilat fără voie într-un depou situat la aproximativ 20 de km de Arad, primul tren electric ce a circulat vreodată pe teritoriul României a atras şi aşa câţiva curioşi.

”Săgeata verde nu este numai o amintire, este o prezenţă, dacă doriţi dumneavoastră istorică, ca exponat în acest muzeu deocamdată. Spun deocamdată pentru că podul fiind în reparaţii nu am putut veni cu acestă ”săgeată” în oraş”, ne spune Petru Cuvineanu, director tehnic al CTP Arad.

 

Construită în 1906, calea ferată Arad - Podgoria a fost exploatată mai întâi cu trenuri cu motoare benzo-electrice. Electrificată în 1913, linia a fost prima de acest fel din România până la deschiderea rutei Bucureşti - Braşov în 1969.

Radu Bellu, istoric al căilor ferate române, ne precizează: ”Am mai avut nişte excepţii, de pildă cale ferată electrificată industrială am avut în 1901 la Buşteni la Schill, fabrica de hârtie. Dar aceasta este o linie cu ecartament de 1.000 care a deservit atât mărfurile cât şi călătorii”.

Fără automotorul Ganz, restaurat integral în 1995 de uzinele Astra din Arad, autorităţile s-au limitat să marcheze centenarul printr-un simpozion, dar şi prin dezvelirea unei machete a primei gări electrice.

”Acest tren electic a avut un impact deosebit în viaţa economică a Aradului şi a zonei, dorim ca acest lucru să fie cunoscut atât de arădeni, şi în continuare, să fie o atracţie turistică”, afirmă Levente Bognar, viceprimarul Aradului.

Calea ferată Arad - Podgoria a fost deschisă până în 1991. Din cauza lipsei banilor jumătate din traseul iniţial a fost dezafectat după căderea comunismului şi vândut la fier vechi. Cealaltă parte a căii ferate care a supravieţuit se află încă în exploatare iar pe ea circulă acum tramvaiele.

reporter: Dan Codre
operator: Cristian Kovacs
editor web: Călin Țenche 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri