Sari la conținut
News Alert

Cum să aflați dacă firma de turism este de încredere

George Borună, directorul Direcției Generale de Control şi Autorizare Turism din ANT, a fost invitatul Teodorei Ghenciu la 24 de minute, de la ora 12:30.

George Borună, directorul Direcției Generale de Control şi Autorizare în Turism din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Turism, a explicat la emisiunea 24 de minute că în cazul celor 100 de turiști afectați de insolvența companiei de turism Genius Travel nu ar fi vorba despre o țeapă.

„Ei au anunțat printr-un comunicat că intră în insolvenţă. Au revenit, ca apoi să revină asupra comunicatului dat anterior. A fost un email către clienți ajuns și la noi. Marţea trecută ne-am deplasat la sediul lor pentru a face un control tematic și am descoperit că nu mai funcționează la sediul declarat. Niciun reprezentant al firmei n-a putut fi contactat. Am trimis o notificare prin care îi anunțam ca în 15 zile să se prezinte în fața autorității de control pentru a verifica aspectele. Până acum, reprezentanții Genius Travel nu ne-au contactat, dar, din informațiile pe care le avem din partea industriei, în această perioadă au lucrat cu câțiva tour operatori pentru a găsi soluții de a diminua din pagubă, de a oferi pachete compensatorii sau posibil alte vacanţe către turiştii păgubiţi. Credem că nu e o ţeapă. A fost o problemă de cash flow, un management prost care a dus la această situație”, a declarat George Borună.

George Borună a spus că în cazul Genius Travel au fost înregistrate „doar 10 reclamații”. Acesta a spus că cererea de insolvență nu a fost depusă încă la tribunal.

În ceea ce privește pagubele, este vorba despre „peste 100.000 de euro implicați”, a precizat directorul Direcției Generale de Control şi Autorizare în Turism din ANT. El a adăugat că ANT nu are o listă a persoanelor păgubite. „Unii erau plecați, unii plătiseră avansuri, unii suma întreagă. Nu sunt informații verificate pe baza documentelor oferite de agenție, ci informații de la surse terţe

Oficialul a precizat că, dacă administratorii Genius Travel nu se prezintă la ANT până marți, atunci licența companiei va fi retrasă.

În cazul despăgubirilor, este vorba despre două asigurări. Cei care vor să-și recupereze banii și au încheiat contractele înainte de 22 aprilie pot merge la firma Omniasig, iar după această dată se ocupă Geroma „pentru o parte din pachetele date”. „Procedura aparține societății de asigurare. Din câte am înțeles, așteaptă o perioadă ca să vadă câte dosare se înregistrează, iar apoi împart acele polițe către toți cei care au un dosar”, a subliniat George Borună.

Câte agenții de turism nu au licență

În cazul celorlalte agenții de turism din România, George Borună a precizat că pe site-ul ANT este o listă a agențiilor licențiate și o listă cu firmele care nu au făcut dovada poliței de asigurare.

„Am pus acele două liste pentru transparență, pentru ca un turist să se poată uita dacă agenția a făcut sau nu dovada poliței. În cazul ipotetic în care agenția nu are poliță, nu trebuie să plece cu acea agenție”, a menționat el.

Întrebat câte firme de turism nu au asigurare, George Borună a răspuns că ANT nu cunoaște această cifră și că se bazează pe reclamațiile oamenilor. În cazul celor care nu au făcut dovada poliței, este vorba despre „aproximativ 1.500 din 3.200” de agenții care nu au făcut dovada transmiterii.

„Vorbim de o lista istorică. Licența pentru agențiile de turism se dă pentru o perioadă nedeterminată. Vorbim de societăți care nu au fost verificate de 3-4 ani. În cadrul Direcției de Control, competența de control revine la 15 oameni pentru tot teritoriul. Noi punem accent pe sesizări și reclamații. Dacă ne sesizează cineva, facem control și luăm măsuri. Un instrument de control a fost în modificarea ordinului 235, prin care am cerut ca polița reînnoită anual să ne fie trimisa și nouă. Măcar avem un sistem de raportare de la an la an”, a declarat directorul Direcției Generale de Control şi Autorizare în Turism din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Turism.

În cazul în care oamenii nu găsesc pe site-ul ANT agenția cu care vor să meargă în vacanță, ei trebuie să sesizeze Aautoritatea pentru a efectua controale.

Întrebat de ce în cazul celor 1.500 de agenții nu s-a luat nicio măsură și se face acest lucru abia acum, George Borună a răspuns că „în următoarele 15 zile se va face curățenie”. „Am încercat cu mailuri către agenții. Vorba bună se pare că nu funcționează și acum încercăm cu vorba rea. Vom lua măsuri clare de retragere”, a adăugat el.