Directorul Direcției de Taxe Sector 3: Bucureștenii proprietari de parcări nu trebuie să mai depună...

24 Minute


Care sunt principalele modificări ale Codului Fiscal? 

De la 1 ianuarie 2016 au intrat în vigoare prevederile noului Cod Fiscal. Principala modificare este filosofia de impozitare a proprietăților. Acum se face în funcție de destinația respectivei clădiri. De asemenea, nu se mai impozitează cea de-a doua, a treia proprietate. O nouă modificare este că nu se mai supraimpozitează locuința care are peste 150 de metri pătrați. Bonficația a rămas aceeași. De la 1 ianuarie 2016 se plătește impozitul pentru tot terenul pe care îl ai în folosință. Cota de penalizare este de 1% pentru fiecare lună, față de anul trecut când era 2 %. 

De anul acesta avem locuințe rezidențiale, nerezidențiale și mixte

Locuințele rezidențiale sunt doar în cele în care se stă, nu există un sediu social. Poți oricând să mergi să îți depui impozitul, nu trebuie depus niciun act suplimentar. Locuințele nerezidențiale sunt orice clădire în care se desfășoară altă activitate decât cea rezidențială, în care nu se locuiește și se desfășoară orice altă activitate. Sunt unele clădiri care așa au fost construite din start. Până pe data de 31 martie trebuie depusă o declarație și un raport de evaluare ANEVAR. Dacă proprietatea a fost dobândită în ultimul cinci ani se pot folosi actele clădirii fără raportul de evaluare. 

De ce este nevoie de raportul de evaluare?

Pentru că asta este noutatea Codului Fiscal, impozitarea nu se mai face în funcție de tipul proprietarului ci în funcție de destinație. Prin acest raport se stabilește valoarea la cost a proprietății respective. Când spun asta trebuie să fie foarte clar că nu se face la valoarea de piață. Evaluatorul autorizat întocmește acest raport, stabilește o valoare, cu această valoare proprietarul vine și o declară, și la această valoare se aplică o cotă de 0,2% pentru a stabili impozitul.

ANEVAR este organismul care păstorește evaluatorii și de acolo se alege unul, este contractat și se face evaluarea. Acest raport se poate face din cinci în cinci ani. Costul unui raport de evaluare trebuie raportat la cinci ani, nu se face anual. La momentul actual la sectorul 3 toate proprietățile sunt calculate ca fiind rezidențiale, atât timp cât proprietarul nu vine să ne spună că este nerezidențial sau mixt. Noi avem toate informațiile, știm unde sunt sedii sociale. La cei care nu declară se vor face inspecții fiscale și se va stabili starea de fapt. Dacă nu depun acest raport de evaluare noi vom calcula 2% din valoarea pe care o avem noi, și menționez că de obicei valoarea din raportul de evaluare al proprietarului clădirii este mai mic decât ce avem noi. 

Clădirile mixte sunt împărțite în două categorii. În prima categorie intră clădirile în care se locuiește, există și sediul unui PFA, dar nu se desfășoară nicio activitate aici, astfel că impozitarea se va face pe rezidențial. Nu trebuie raport de evaluare, dar trebuie declarația că nu se fac activități acolo. Este obligația contribuabilului care se află în această situație să depună declarația, dacă nu face acest lucru, atunci va fi impozitat cu 2%. Cea de-a doua categorie din mixte este activitate de locuit și activitate nerezidențială. Un traducător PFA, spre exemplu, are sediul PFA la el acasă, tot acolo își face și traducerile. Aici trebuie făcut raport de evaluare și declarația care trebuie depusă până pe 31 martie. Acolo unde sunt dubii impozitarea se va face în favoarea contribuabilului. 

Se poate plăti și online. În orașele mari este implementat ghișeul.ro., însă pentru acest lucru trebuie o deplasare la Direcția de Taxe Locale pentru user și parolă. 

Încercăm să comunicăm cu contribuabilul de la distanță și să îi rezolvăm probleme de la distanță. Unul dintre aspectele pe care le-am dezvoltat este ghișeul.ro, un site național, gratuit. Un contribuabil care are proprietăți în mai multe localități, poate să își ia userul pentru una și poate pălăti impozitul cu acel user pentru toate proprietățile deținute. Este valabil doar pentru taxe și impozite locale. Trebuie să vină contribuabilul fizic la noi pentru că este vorba despre informații fiscale secrete. La Sectorul 3 se dau pe loc. De săptămâna aceasta persoanele juridice care au obligații față de primăria Sectorului 3 pot folosi în premieră ghișeul.ro. Am încasat 12 % din veniturile de la persoanele fizice prin ghișeul.ro. Anul acesta, până ieri aveam 5.500 de plătitori care au efectuat plățile pe ghișeul.ro. Avem o creștere de 45-50 % față de luna ianuarie a anului trecut. 

O problemă semnalată de un telespectator. În 2016 nu mai poți plăti impozitul pe casă dacă nu ai plătit amenzile. Însă în multe cazuri amenzile sunt contestate în instanță, Până la rezolvarea contestației nu se poată plăti impozitul. Este adevărat? 

Da, este adevărat. Problema este rezolvabilă. Un certificat de grefă de la instanță poate fi dus la Direcția de Taxe de care aparține, face dovada că contestă amenda, iar persoana respectivă poate să își plătească impozitul. 

Care este cea mai mare sumă neplătită? 

Sumele neplătite din amenzi merg până  la 400.000 de lei. Pentru sumele neplătite pentru impozitul de clădiri cele mai mari ajung la 60.000 de lei, dar sunt puține cazuri. Facem opriri pe conturi în această situație. Putem trimite angajatorului o poprire pe salariu, și angajatorul este obligat să ne trimită o treime din salariu.

Ce facem cu declarația pentru parcare?

Primăria Capitalei a trimis o informare că începând cu anul 2016 toți deținătorii de parcare care au un document în baza căreia ocupă acel loc de parcare nu mai trebuie să depună declarația de parcare.  

Alte ediții ale emisiunii „24 minute” pot fi urmărite AICI.  

Directorul Direcției de Taxe și Impozite Locale a Sectorului 3, Ilie Iulian, a declarat la emisiunea „24 de minute” că bucureștenii nu mai sunt obligați să depună declarații pentru parcările pe care le dețin. De asemenea, Ilie Iulian a explicat care sunt principalele modificări ale noului Cod Fiscal și cum ne putem plăti dările către stat online. 

Alte Recomandări