Sari la conținut

Cum să scăpăm de timiditate

Vi s-a întâmplat vreodată să va sperie gândul că trebuie să vorbiți în fața mai multor oameni? Dacă da, sunteți departe de a fi singurii care experimentează asftel de trăiri. Mulți oameni suferă de la o formă ușoară până la una extremă de timiditate și încearcă să scape de ea. Pentru a putea trece peste timiditate e foarte important să înțelegem circumstanțele care declanșează rușinea, să încercăm să schimbăm starea pshică și perspectiva acelor circumstanțe, potrivit Wikihow.

"De Rouille et D'os" Photocall - 65th Annual Cannes Film Festival

FOTO: Gulliver/ Getty Images

În primul rând trebuie să ajungem la rădăcina problemei. Dacă suntem timizi, nu înseamnă neapărat că suntem și introvertiți sau că nu ne placem pe noi înșine. Pur și simplu ne simțim rușinați uneori când suntem în centrul atenției. Cele mai probabile cauze pentru care apare timiditatea sunt:

  • Nu avem încredere în noi.

  • Avem probleme în a crede că primim complimente reale.

  • Ne este foarte frică să nu greșim.

  • Suntem etichetați de lumea din jur ca fiind timizi.

Oricare ar fi motivul, se poate depăși acest lucru. Există multe moduri prin care ne putem gândi că deținem controlul.

Primul pas pentru a scăpa de timiditate este să încercăm să o acceptăm și să ne simțim confortabil cu ea. Cu cât încercăm să ne opunem conștient sau inconștient, cu atât va izbuti.

Al doilea pas este să găsim ce declanșează această rușine și să facem o listă cu toate situațiile în care devenim neliniștiți. Ordinea situațiilor notate pe listă, cât mai concrete, ar trebui să fie începând cu situațiile în care suntem cel mai puțin timizi, continuând cu situațiile care cauzează mai multă neliniște.

Foarte important este ca după întocmirea listei să încercăm să lucrăm la situațiile notate, începând cu cele mai puțin stresante, acelea fiind mai ușoare pentru a ne „antrena” pentru situațiile mai complicate.

Ca să putem trece peste timidate în situațiile notate, trebuie să încercăm să nu mai percepem acel eveniment ca declanșând rușinea, să încercăm să ne „programăm” mintea, precum un computer, să aibă alte reacții decât cele legate de rușine. E indicat să punem la îndoială validitatea motivelor pentru care suntem timizi. De exemplu, este esențial să exersăm vorbitul în public pentru a trece peste timiditate. Trebuie să încercăm să reacționăm opus față de cum reacționam de obicei.

Când ne simțim rușinați căutăm să mergem într-un loc fără lume de obicei, dar ca să învingem timiditatea ar fi indicat să facem opusul, să vorbim cu oameni, chiar dacă este inconfortabil. După ce vom repeta acest lucru de câteva ori, ne va fi mult mai ușor.

Alt sfat important este să ne plasăm atenția pe ceilalți. Pentru 99% din cazuri, devenim timizi pentru că ne gândim prea mult la faptul că dacă vom vorbi, ne vor face de rușine. Fiind atenți la cei din jur, nu mai apucăm să ne facem griji.

Modul cel mai ușor de a ne concentra atenția asupra altor oameni este să fim empatici cu ei. Când simțim compasiune ne este cel mai ușor să-i înțelegem pe cei din jur. Ne amintim astfel că fiecare din nou duce un fel de luptă.

Postura corpului este foarte importantă. Când stăm drepți avem mai multă încredere în noi, părem mai autoritari, încrezători și ne reduce stresul, potrivit specialiștilor.

Este indicat să nu încercăm să-i imităm pe alții sau să părem ceva ce nu suntem. Nu trebuie să ne facem griji despre ce părere au ceilalți despre noi și trebuie să ne acceptăm defectele. Și poate cel mai important este să păstrăm o atitudine pozitivă, să zâmbim cât mai des.