Sari la conținut

Boli grave, tratate prin post alimentar. De ce excesul de mâncare face rău organismului

E posibil ca generaţia actuală să fie prima generaţie care trăieşte mai puţin, din cauza obezităţii. Obezitatea scurtează durata de viaţă şi am putea din această pricină să trăim ca medie de viaţă mai puţin decât generaţia precedentă. Stilul nostru de viaţă (...) actualmente este îndreptat împotriva noastră. Nu e în niciun caz un stil de viaţă care să favorizeze. Suntem prinşi de mari excese”, spune dr. Rubin Munteanu, medic primar chirurgie generală cu competenţă în chirurgia laparoscopică şi chirurgia obezității.

„Obezitatea cu toate complicaţiile cardiovasculare, diabetul şi cancerul practic încep să apară la generaţiile tinere la vârste tot mai precoce şi atunci e posibil să nu mai prindem anii de viaţă ai bunicilor noştri. Ci lucrurile să se agraveze şi să apară complicaţiile mult mai devreme”, confirmă dr. Catrinel Macovei, medic primar diabet, nutriție și boli metabolice.

Practic, în loc să fim mai sănătoşi, pentru că avem acces nelimitat la hrană, excesul ne îmbolnăveşte.

Alimentaţia modernă din păcate predispune la un consum exagerat de proteine şi în special de origine animală. Și aceste proteine, mai ales dacă sunt prelucrate termic, mai ales dacă sunt prăjite, au nişte efecte negative asupra corpului: risc cancerigen digestiv, sunt sărace în fibre...”, explică dr. Catrinel Macovei.

Pentru a stopa acest fenomen, medicii vin cu o soluţie simplă: să mâncăm mai puţin.

„Organismul uman va funcţiona mult mai bine cu mai puţin carburant decât cu mai mult carburant. De ce? Pentru că procesele biochimice sunt capabile să se adapteze la mai puţin, întrucât în ancestralitatea noastră perioadele de lipsuri erau mult mai mari”, argumentează prof. acad. dr. Constantin Ionescu-Târgovişte, medic primar diabet nutriţie şi boli metabolice.

Astfel, a mânca mai puţin nu doar că ne fereşte de boli, însă potrivit unor studii ale cercetătorilor americani, o dietă săracă în calorii poate chiar vindeca anumite afecţiuni grave.

Celula canceroasă nu rezistă la această dietă hipocalorică. La post, cum o spunem noi popular. Ea are nevoie de o cantitate foarte mare de nutrienţi, în special glucoză şi alte elemente nutritive, lipsa aportului caloric practic vulnerabilizează celula canceroasă care şi-a pierdut capacitatea de a se adapta la mecanismele de restricţie”, explică prof. univ. dr. Dafin Mureşanu, preşedintele Societăţii de Neurologie din România.

De aceea, în ţări precum Germania, Ungaria sau Statele Unite au apărut clinici în care pacienţii sunt trataţi de boli grave prin post alimentar.

„În momentul în care mâncăm puţin se declanşează acele programe adaptative care duc la resetarea sistemului nostru neuro-endocrin şi organismul îşi activează acele programe de supravieţuire cu acel consum mai redus. Aceste programe determină o resetare a întregului organism”, spune prof. univ. dr. Dafin Mureşanu, preşedintele Societăţii de Neurologie din România.

Proteinele animale ce fac? Stimulează factorii de creştere în corp. Factorul de creştere ce face? Stimulează creşterea celulelor. Celulele canceroase sunt sensibile. Răspund la aceşti factori. În momentul în care printr-o anumită privare de nutrienţi, printr-o privare de factori de creştere, inhibă creşterea tumorii şi este posibil să fie un răspuns în anumite situaţii. Un răspuns pozitiv”, spune dr. Catrinel Macovei, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice.

Însă adoptarea unui astfel de regim nu este recomandată fără supravegherea constantă a unui doctor. Ce putem face pentru a nu ajunge în această situaţie?

„Noi trebuie să ne alimentăm atât cât consumăm. Excesul apare în momentul în care se combină cu sedentarismul. O alimentaţie care depăşeşte nevoile devine excesivă. Devine excesiv în momentul în care nu mai desfăşor activităţi fizice şi continui să am o alimentaţie conform tradiţiilor”, arată prof. dr. Gabriel Prada, medic primar geriatrie şi gerontologie, medic primar medicină internă.

Potrivit unor studii, persoanele care fac mişcare în mod regulat pe tot parcursul vieţii şi au un aport caloric mediu sunt mai sănătoase şi trăiesc mai mult decât cele care mănâncă sănătos, dar sunt sedentare.

Citiți și:

Când este indicat postul negru?

Zece reguli pentru a evita cancerul