Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Victime în bătălia farmaciilor

Prin preluarea a 19 farmacii Centrofarm, rețeaua HelpNet se apropie de un prag psihologic. Cel de 200 de farmacii în toată țara. Ca dimensiune a rețelei, HelpNet a încheiat anul trecut pe locul al patrulea. Pe primul loc a fost Catena, care a devenit un simbol al strategiei agresive a marilor lanțuri de farmacii. În doar șase ani Catena și-a extins rețeaua o dată și jumătate și a detronat fostul lider Sensiblu. Doar din 2011 până în 2014 a înființat 250 de farmacii noi. Însă nici cei de la Sensiblu nu predau armele. Dacă în 2009 aveau 230 de farmacii acum au peste 400. Iar Dona este pe același loc trei pe care îl ocupa și în 2009, doar că acum are cu 125 de farmacii mai multe.

La polul opus, Centrofarm, care le vinde celor HelpNet 19 farmacii, este una dintre rețelele care își reduc dimensiunile. După finalizarea tranzacției, care deja a primit aprobarea Consiliului Concurenței, Centrofarm va mai avea doar 30 de farmacii.

Piața vânzării de medicamente se concentrează sub controlul marilor jucători. În România, numărul de farmacii este limitat prin lege. Poate funcționa una la 3.000 de locuitori în Capitală și una la 4.000 de locuitori în micile orașe de provincie. Din acest motiv, pentru un mare lanț este mai simplu din punct de vedere legal să cumpere o farmacie deja existentă decât să înființeze o farmacie nouă.

Miza este una uriașă. Cele 8.000 de farmacii din România au avut anul trecut încasări de 2,4 miliarde de euro, după cum arată estimările PMR. Anul acesta încasările vor sări de două miliarde și jumătate de euro.

Însă în ciuda unor venituri ridicate, farmaciile nu sunt afaceri extrem de profitabile. Presați de taxa clawback, producătorii de medicamente încearcă să paseze mai departe efortul către farmacii. Însă aceste probleme sunt transformate într-un avantaj strategic de marile lanțuri. Sub presiunea pierderilor, multe farmacii mici se închid și lasă spațiu de extindere pentru marile rețele. Acestea au rețea de distribuție mai eficientă și reușesc să fie profitabile chiar și în regiunile în care micile farmacii au eșuat.

Însă, pe o piață dominată de marile lanțuri, apar și jucători regionali, farmacii care au o prezență solidă doar în anumite zone ale țării și care pot spera ca la un moment dat să se extindă și la nivel național.