Sari la conținut

Cum depăşim perioadele stresante: Mindfulness și puterea relațiilor

Există două strategii eficiente de depășire a stresului. Pe prima aș numi-o metaforic „puterea relațiilor”. Atunci când mă confrunt cu o perioadă dificilă, stresantă, primul lucru pe care pot să îl fac este acela de a conștientiza starea pe care o am și de a identifica emoțiile pe care le trăiesc: frică, furie, tristețe, frustrare. Și, după ce am etichetat emoția, este important să o pun în cuvinte în prezența unei persoane de încredere”, spune Gaspar Gyorgy, psiholog clinician și psihoterapeut relaţional.

„Celălalt mă ascultă, dând dovadă de validare și de empatie, iar creierul meu produce hormonul numit oxitocină. În limbaj popular, acesta este hormonul îmbrățișărilor, hormonul stării de bine. Atunci cortizolul, hormonul stresului, scade”, mai spune specialistul.

A doua strategie despre care vorbește Gaspar Gyorgy este conceptul „mindfulness”.

Mindfulness-ul înseamnă să fim atenţi la ceea ce simțim şi gândim, fără să sortăm obsesiv gândurile în bune şi rele, să rămânem deschişi şi faţă de trăirile celorlalţi, fără a-i judeca pentru sentimentele şi ideile lor. A fi mindful înseamnă să fii conştient, grijuliu, intenţionat, iar a fi mindful nu înseamnă reacţie, ci răspuns.

Din cele 60.000 de gânduri pe care le are un om în fiecare zi, 90% dintre acestea se repetă, iar tehnicile de mindfulness ne ajută să facem puţină ordine în minte şi să fim conectaţi la prezent.

Un exercițiu foarte simplu este respirația conștientă. Spre deosebire de majoritatea dăților, când respirăm toracic, vom acorda atenția cuvenită și vom respira abdominal. Clienților mei le spun să își pună mâinile pe abdomen și să fie conștienți de circuitul aerului prin corpul lor. Reducem viteza de respirație, inspirăm pe patru timpi pe nas, ne asigurăm că aerul ajunge în abdomen, îl reținem patru secunde, după care îl expirăm pe patru timpi. E un exercițiu foarte simplu pe care, dacă îl repetăm de câteva ori pe zi o perioadă suficientă de timp, este sănătate curată pentru creierul nostru, deoarece liniștește sistemul nervos”, a mai spus psihologul clinician.