Sari la conținut

Schimbarea, dincolo de alimentație și sport, care ne ajută să slăbim

Suntem ceea ce mâncăm” s-a transformat în ultimii ani în „suntem ceea ce gândim”. Psihologii atrag atentia ca emoţiile şi gândurile noastre îşi pun amprenta asupra relaţiei cu mâncarea şi astfel acumulăm kilograme. Asta se observa cel mai bine în numărul mare de persoane care au exces ponderal şi nu reuşesc să slăbească, oricâte diete ar ţine.

Mai toate așa zisele diete-minune eşuează pentru că singurele schimbări care se fac ţin de alimentaţie.

Multe persoane încearcă un regim alimentar, apoi altul şi altul. Poate chiar reuşesc să îşi atingă scopul şi să slăbească. Soluţia este însă temporară şi după un timp, kilogramele pierdute cu atât de mare efort revin.

Dieta îţi oferă cumva iluzia asta că slăbeşti repede fără să depui efort. Dar la un moment dat, vei pierde această bătălie şi se va întoarce înzecit. Creezi cumva mediul să te îngraşi dublu, triplu prin acelaşi comportament alimentar”, afirmă Valentin Vasile, consilier în nutriţie, antrenor de fitness.

Şi asta pentru că în spate se afla de fapt cauze psihologice. Stima de sine scăzută, problemele în familie sau nemulţumirile la locul de muncă pot fi doar câteva dintre ele.

„Sunt oameni care acumulează greutate ca să pună un zid între ei şi lume. Au trăit nişte experienţe care i-au adus în stadiul în care au nevoie să pună un zid între ei şi ceilalţi. Cu cât zidul e mai mare, cu atât ei sunt mai în siguranţă”, spune Ilinca Vasile, psihoterapeut.

„Există frustrare, există depresie, există atacuri de panică. În momentul în care guşti ceva ce-ţi place, deja creierul transmite nişte semnale că te simţi mai bine, că apare o senzaţie de linişte, de recompensă pe care ţi-o oferi şi devine aşa un obicei în care de câte ori ai o problemă, de câte ori eşti supărat apelezi la acest remediu cu mâncarea”, spune Simona Popescu, psihoterapeut.

„Aceste dependenţe îşi cer clar partea şi atunci suntem nevoiţi psihologic suntem cumva forţaţi să apelăm la aceste alimente cu zahăr, de confort”, spune Valentin Vasile, consilier în nutriţie, antrenor de fitness.

De aceea mâncarea este soluţie salvatoare doar pe moment.

„Este ca şi cum suntem în conflict cu noi, ca şi cum am înota împotriva valurilor. Nu putem să ducem o luptă continuă. La un moment dat o să obosim, o să ne frustrăm, ne simțim copleşiţi de pofte foarte puternice şi atunci nu funcţionează pe termen lung”, afirmă Valentin Vasile, consilier în nutriţie, antrenor de fitness.

Aici intervine psihonutriţia. La prima vedere conceptul este despre a învăţa cum să ne hrănim mai bine. La un nivel mai profund, presupune să învăţăm să ne asultăm organismul pentru a găsi echilibrul.

„Această schimbare vine cu această componentă psihologică, pentru că să schimbi un obicei înrădăcinat atât de puternic în viaţa noastră să-l schimbi dintr-o dată nu se pooate radical. Avem nevoie de timp, avem nevoie să procesăm această schimbare să o integrăm în stilul nostru de viaţă într-un mod prietenos”, adaugă Valentin Vasile.

Mai mult, specialiştii spun că nu este suficient să mâncăm sănătos dacă nu suntem atenţi la cum mâncăm şi la ce gândim în timpul mesei.

„Atunci când mănânci, trăieşti o emoţie, când mănânci ceva ce-ţi place, te bucuri. Când mănânci ceva impus eşti nefericit nemotivat dar vrei să faci pentru că ai nevoie”, spune Iulian Dinu, personal trainer.

Ar trebui să iubim ceea ce mâncăm, să apreciem ceea ce mâncăm, aşa cum apreciem în ceea ce ne îmbrăcăm sau lucrurile materiale”, afirmă Simona Popescu, psihoeterapeut .

Psihicul este foarte important nu doar în alimentaţie, ci în tot procesul de slăbire.

Este cel mai important să stabilim de la început scopul. Și să luăm etapizat pas cu pas, tocmai să nu fie nici psihic foarte greu să treci peste acel hop”, spune Iulian Dinu, personal trainer.

Aici intervine şi rolul antrenorului personal, care trebuie să fie şi un bun psiholog.

Atunci când vii la sală trebuie să te întrebe cum eşti? Cum te simţi azi? Dacă eşti obosită stresată dacă te ai odihnit şi poţi face de 2 ori mai multe exerciţii decât ţi ai propune. Trebuie să fie acolo, să te sprijine pe tine ca persoană să ajungeţi împreună la scopul de a slăbi. Nu sunt lângă tine doar să îţi dau 3 exerciţii şi să-ţi spun să nu mănânci un aliment anume. Important e să fie pe toată perioada”, spune Iulian Dinu, personal trainer.

La fel de important este ca tot procesul să fie privit ca pe un stil de viaţă sănătos, nu ca pe o dietă.