Sari la conținut

Sfaturi de nutriție pentru copii. Cu ce pot fi înlocuite cerealele cu lapte

Un copil nu trebuie să mănânce dietetic, spune nutriționistul Mihaela Bilic, care mai recomandă părinților să nu înlocuiască apa cu sucurile și să nu ofere fructe în exces celor mici.

Government Assistance Programs Aid Underprivileged Communities In New York State

Foto: Gulliver/Getty Images

"Instictiv, noi alegem tot ce este bogat în zahăr și grăsime, pentru că natura știe că din zahăr și grăsime creștem. Dacă am fi crescut din legume ne-ar fi dat instinctul să fim atrași de legume spontan, ceea ce nu se întâmplă. Legumele au 90% apă, deci nu avem cum să creștem din legume. Un copil trebuie învățat că produsele bogate în zahăr și cele bogate în grăsime sunt un fel de alimente superconcentrate. Împreună cu el stabilim cât de des sau în ce ocazii se vor consuma. Dacă un copil mănâncă chips-uri și bea suc o dată la o săptămână, la două săptămâni, nu se întâmplă nimic. Important este să nu transformăm acest lucru într-un obicei, să nu existe în casă la liber. Să nu înlocuim apa cu sucurile. Adulții se apucă să mănânce fructe, chiar dacă nu le plac, pe principiul ''trebuie să mâncăm fructe în fiecare zi''. Fructele nu sunt alimente de bază, legumele da", explică medicul.

Obezitatea, cauzată de consumul în cantitate mare al alimentelor și sedentarism

"Suntem din ce în ce mai grași pentru că, probabil, suntem din ce în ce mai bine hrăniți. Noi, când vedem mâncare, o vrem. Așa ne-a făcut natura. Nu avem instincte care să ne depărteze de mâncare. Putem mânca oricum, oricât, orice — este o chestiune de supraviețuire. Și atunci, această abundență ne este de fapt dușmanul, plus sedentarismul. Activitatea fizică s-a mutat în virtual. Nu putem să ne abținem și ne mișcăm din ce în ce mai puțin", a precizat Mihaela Bilic pentru Agerpres.

Un copil nu trebuie să mănânce dietetic

''În nici un caz, un copil nu trebuie să mănânce dietetic, pentru că el are nevoie de grăsimi atâta timp cât este în creștere. Mâncatul dietetic este un mâncat nesănătos. Grăsimea este substratul esențial pentru creștere, iar un copil mai degrabă trebuie să mănânce gras. Un copil are nevoie de grăsime de calitate. Obligatoriu, copiii trebuie să mănânce unt, să bea laptele integral. Nu întâmplător copiii preferă cartofii prăjiți. Avem nevoie de grăsime pentru a crește, tot ce înseamnă sistem nervos la copilului se dezvoltă pe baza grăsimii, deci este o chestiune de bună creștere. Nu trebuie să mănânce dietetic sub nicio formă, trebuie învățat să aibă și legume în farfurie", adaugă Mihaela Bilic.

Despre grăsimea de palmier, întâlnită pe majoritatea etichetelor produselor aflate pe rafturile supermarketurilor, Mihaela Bilic spune că nu este în niciun caz mai sănătoasă decât cea de porc, de exemplu.

"Grăsimea de palmier este vegetală saturată. Ea arată ca o slănină. Nici cea de cocos nici cea de palmier. Un criteriu, nu cresc în România, genele noastre nu sunt obișnuite, nu o recunosc ca atare. Apoi, nu are nici un beneficiu pentru sănătate. Avem nevoie de grăsime din surse cât mai variate — unt, ulei, smântână, alune, nuci, migdale. A consuma grăsime de palmier sau de cocos, pentru copiii din România este un non sens. În niciun caz nu trebuie să înlocuim grăsimea noastră clasică", a spus medicul.

În ceea ce privește dulciurile, dr. Bilic spune că tradiționalul orez cu lapte este mai sănătos decât cerealele pe care le consideră ''un marketing''.

''Dulciurile făcute în casă nu fac niciun rău dacă nu sunt consumate în exces, iar tradiționalul orez cu lapte este mai sănătos decât cerealele. Sunt adepta și promovez gătitul în casă. Dar, să nu ne facem un obicei. O dată pe săptămână este mai mult decât echilibrat. Cerealele au fost inventate de americani când și-au dat seama că trebuie să hrănească o nație întreagă cu ceva ieftin. Atunci le-au expandat, au băgat în ele zahăr și au devenit obligatorii la micul dejun. Nu au nici un avantaj. Pentru un copil, mai degrabă aș pune o felie de pâine cu unt și gem, care în final ca număr de calorii face tot cât cerealele. Altfel, cerealele sunt un marketing. Trebuie să ne întoarcem la simplitate", spune Mihaela Bilic.