Sari la conținut

Sistemul Naţional Integrat al marilor urgenţe, lansat de Ministerul Sănătății

„În prezent, costurile foarte ridicate ale îngrijirii pacienţilor sunt acoperite doar parţial de Casele de Asigurări de Sănătate. Acesta este motivul pentru care Ministerul Sănătăţii a pus la punct un pachet de cinci Acţiuni Prioritare, menite să acopere deficitul de finanţare şi să asigure un tratament adecvat al pacientului de-a lungul întregului circuit: pre şi intraspital”, a declarat Nicolae Bănicioiu, ministrul Sănătăţii.

Ministerul Sănătăţii a alocat pentru derularea acestui program aproximativ 200 milioane de lei. Peste 100.000 de pacienţi vor beneficia în fiecare an de cele cinci Acţiuni Prioritare iniţiate de Ministerul Sănătăţii.

Anual, cele cinci Acţiuni Prioritare vor acoperi următoarele segmente de activitate sau patologii: Anestezie-Terapie Intensivă (ATI), Infarct Miocardic Acut (IMA), Moarte Subită, Accident Vascular Cerebral  Acut (AVC) şi Traumă.

Acţiunea prioritară pentru monitorizarea, tratamentul şi îngrijirea pacienţilor critici din secţiile ATI se adresează pacienţilor în stare gravă din secţiile de Terapie Intensivă.

Anual în secţiile ATI ajung între 10 şi 13% dintre pacienţii internaţi în spital, adică peste  400.000 de cazuri.Din punct de vedere financiar, costurile (cu personalul, materialele, medicamentele sau tehnologia) alocate acestor pacienţi sunt unele dintre cele mai mari din întregul sistem de sănătate. Acestea se apropie de 20% din costurile totale de spitalizare.

Ministerul Sănătăţii a alocat 172 800 000 lei  pentru  achiziţia de medicamente, reactivi, materiale sanitare pentru monitorizarea pacienţilor, materiale consumabile necesare ventilaţiei mecanice,  kituri consumabile şi soluţii pentru efectuarea tehnicilor de epuraţie extrarenală continuă, kituri consumabile şi soluţii pentru efectuarea tehnicilor de dializă hepatică, kituri şi materiale consumabile pentru efectuarea tehnicilor de oxigenare extracorporeală sau eliminare extracorporeală a CO2, kituri şi materiale consumabile pentru aparate de tip Cell-Saver, kituri şi consumabile pentru dispozitive de asistare mecanică a circulaţiei, materiale consumabile necesare pentru tratamentul şi îngrijirea pacienţilor critici, consumabile, kituri şi piese de schimb ale aparaturii şi echipamentelor din dotarea secţiei ATI. Programul se derulează în 93 unităţi sanitare.

Acţiunea prioritară pentru tratamentul pacienţilor critici cu infarct miocardic acut (IMA) vizează finanţarea stenturilor pentru tratamentul în urgenţă al pacienţilor cu Infarct Miocadrdic Acut.

Actiunea a salvat peste 1.600 de vieţi. Dacă înainte de 2009, rata mortalităţii pentru pacienţii cu IMA era de 12%, cauzând decesul a circa 2.500 de persoane, în 2013 aceasta a scăut la 4% (900 de decese), în centrele unde s-a implementat Acţiunea Prioritară IMA, potrivit unui studiu realizat de Societatea Română de Cardiologie.

Ministerul Sănătăţii a alocat 20 200 000 lei pentru achiziţia de materiale sanitare şi consumabile pentru intervenţii angiografice, angioplastie, stenturi, baloane pentru angioplastie, sonde pentru ecografie intravasculară, dispozitive pentru puncţie - biopsie miocardică. Programul se desfăşoară în 17 unităţi sanitare.

Acţiunea prioritară pentru profilaxia morţii subite cardiace de cauză aritmică(AP-MSC) se referă la finanţarea defibrilatoarelor implantabile intracardiace  pentru salvarea pacienţilor cu tulburări cardiace de ritm a căror viaţă se află în pericol iminent. În ciuda importanţei acestei patologii, nu a existat niciun program specific până acum. Doar în iunie 2014, de această Acţiune au beneficiat 33 de cazuri.

Ministerul Sănătăţii a alocat 4 900 000 lei pentru implantarea de defibrilatoare cardioverter interne (ICD) cu sau fără stimulare cardiacă de resincronizare (ICD-CRT) în profilaxia morţii subite cardiace de cauză aritmică, evaluarea, stratificarea de risc şi stabilirea indicaţiei de implant de ICD sau CRT-P în profilaxia morţii subite cardiace de cauză aritmică, urmărirea şi reglajul adecvat al dispozitivelor implantate în profilaxia morţii subite cardiace de cauză aritmică.

Programul se desfăşoară în 7 unităţi sanitare. Acţiunea prioritară pentru tratamentul pacientilor cu accident vascular cerebral(AVC) finanţează medicamentele tromboliticecare asigură dezobstrucţia vasului cerebral trombozat şi vindecarea pacienţilor cu AVC.

Această patologie este una dintre cauzele majore de mortalitate şi handicap, cu implicaţii serioase la nivel individual, familial şi socio-economic. Intervenţia de urgenţă prin mijloace farmacologice sau tehnici minim invazive reprezintă soluţia modernă de salvare şi prevenire a handicapului pentru aceşti pacienţi.

Ministerul Sănătăţii a alocat 1 400 000 leipentru achiziţii de medicamente fibrinolitice şi a materialelor sanitare necesare perfuzării pacienţilor care au suferit un accident vascular cerebral ischemic in fereastra de oportunitate terapeutică de 4 ore de la producere, achiziţii de materiale sanitare, dispozitive şi substanţe necesare pentru embolizare- pentru pacienţii care au suferit un accident vascular cerebral hemoragic sau cei aflaţi în risc major de a suferi un asemenea accident (anevrisme, malformaţii arterio venoase), achiziţii de materiale sanitare, dispozitive şi substanţe necesare pentru neuroradiologie intervenţională (protezare vasculară la nivelul vaselor craniului) cu rol curativ pentru accidentele vasculare hemoragice (refacerea continuitatii peretelui vascular) sau ischemice (indepartarea mecanica a trombusului care blocheaza vasul). Programul se desfăşoară în 7 unităţi sanitare

Acţiunea prioritară pentru tratamentul pacienţilor critici cu leziuni traumatice acute (TRAUMĂ) va asigura finanţarea dispozitivelor medicale speciale de osteosinteză necesare intervenţiilor chirurgicale la pacienţii cu fracturi, vizând o gamă largă de specialităţi chirurgicale (neurochirurgie spianlă, ortopedie-traumatologie, chirurgie maxilo-facială) şi acoperă un număr foarte mare de victime.

Ministerul Sănătăţii a alocat 1 762 000 lei pentru tratamentul leziunilor traumatice acute neuro-craniene şi/sau viscro-craniene, vertebro-medulare si ale membrelor sau centurilor care necesită implanturi allo-plastice pentru restabilirea anatomo-functionala a regiunii sau segmentului/segmentelor interesate în primele 48 de ore de la producerea (diagnosticarea) leziunilor, pentru achiziţia de materiale sanitare necesare în neurochirugie, chirurgie buco-maxilo-facială, ortopedie şi ortopedie pediatrică (fixatoare interne şi externe, plăci, meşe speciale, şuruburi, burghie, broşe, substituenţi osoşi, ciment pentru reconstrucţie osoasă, etc). Programul se desfăşoară în 18 unităţi sanitare