Sari la conținut

Sportul ne ajută să memorăm mai repede 

Care este explicația, de ce ne ajută mișcarea să memorăm mai repede?

Îmbunătățirea circulației sangvine care încurajează procesele de oxigenare a tuturor țesuturilor din organism, implicit a creierului. Și puterea de concentrare este corelată cu mișcarea fizică. Copiii care sunt activi fizic au un nivel mai mare de control cognitiv

Toate cercetările derulate pe tema legăturii dintre nivelul de activitate fizică și performanțele cognitive ale copiilor au demonstrat că exercițiile fizice - fie de întreținere, fie de recuperare, fie de prevenție - îmbunătățesc categoric capacitatea celor mici de a gândi și de a memora.

Cea mai recenta cercetare realizata pe acest subiect este una olandeză și demonstrează că persoanele care fac mișcare la 4 ore după ce au întrerupt sesiunea de studiu, rețin cu 10% mai bine informațiile noi, comparativ cu cele care nu fac mișcare deloc sau care fac sport imediat ce au terminat de învațat.

De ce este nevoie de un interval de 4 ore?

Deși mișcarea elibereaza în corp dopamina și noradrenalina, efectele psihologice ale sportului imediat dupa sesiunea de studiu par sa creeze anumite interferențe între informația studiată și formarea de noi amintiri.

Dar dacă avem un examen este recomandat să facem mișcare înainte?

Un studiu american a demonstrat de curând că o scurtă sesiune de exerciții fizice înaintea unui test la matematica le-a crescut performanțele academice elevilor.

Ce fel de exerciții ar fi bine să facem?

Înainte de examen putem face, în general - în cazul copiiilor perfect sănătoși, activitățile clasice sunt cele mai recomandate - mersul, alergatul, săriturile, săritul coardei etc. În cazul copiilor care au anumite posturi incorecte cum sunt torticolisul, talvalgul etc. Ori au cifoze sau scolioze, exercițiile cu un kinetoterapeut specializat în lucrul cu pacienții de vârste mici sunt cele care dau cele mai bune rezultate. Auzim deseori de la părinții copiilor pe care îi tratăm că, odată cu dezvoltarea neuromotorie, remarcă și îmbunătățirea performanțelor școlare. Mișcarea făcută corect favorizează și memoria

Ați amintit de cifoze, scolioze. Ce alte afecțiuni necesită kinetoterapie în cazul copiilor?

Lista afecțiunilor este lungă. Câteva exemple cu care ne întâlnim mai des în clinica noastră: afecțiuni de torticolis de poziționare, talvalg, la copii mai mari vorbim de atitudinile coloanei vertebrale, scolioza, lordoza.

Dacă au probleme nici nu stau corect în banca.

Da, este o alta problemă, poziția la masă, la școală, influențează foarte mult și respirația, nu sunt la fel de atenți, nu memorează, pentru că aportul de oxigen este scăzut, performanțele lor cognitive sunt altele, putere de concentrare scazută.

Este recomandată și în cazul copiilor cu probleme de greutate? Avem din ce în ce mai multe cazuri de obezitate infantilă în România.

Kinetoterapia chiar este cel mai indicat exercițiu. Programul este complex și trece prin multe etape, vorbeam și despre respirație și cel mai important în acest caz e echipa formată din pacient, kineto, părinți, nutriționist, psiholog, la noi nu prea se întâmplă lucrul în echipă.

De ce nu e indicat orice tip de mișcare?

Este indicat, cu niște restricții, dar dacă vrem să rezolvăm problema trebuie lucrat țintit pe anumiți mușchi, anumite miscări, de cele mai multe ori medicii spun: aveți problema aceasta, puteți să o rezolvați mergând de exemplu la înot. Înotul într-adevar ajută, dar nu lucrează țintit, ne ajută cu musculatura, cu respirația, dar efectiv exercițiile care merg pe recupererarea anumitor deficiente sunt făcute în cadru specializat, să facă acele mișcări corect, trebuie lucrat la postură, respirație și apoi mers pe exerciții corectoare.

Cât de des trebuie făcută mișcare (dacă ne gândim câte teme au copiii de facut nu prea le mai rămâne timp de sport, iar în timpul programului școlar de obicei sunt 2 ore pe săptămână)?

În fiecare zi, părintii să îşi găsească timp să meargă afară cu bicicleta, cu rolele, în afară problemelor.