Sari la conținut

Tinerețe fără bătrânețe. Cantitatea de bere benefică pentru sănătate și felurile de bere de care să ne ferim

Berea este considerată una dintre cele mai vechi băuturi alcoolice din ingrediente naturale. Fabricarea sa era considerată o adevărată artă, dar în timp a devenit o industrie uriașă. Conform legii germane a purității berii, apărută în 1516, berea trebuie să conțină doar apă, orz și hamei. Între timp, rețeta s-a modificat. Chiar și așa, berea aduce o cantitate importantă de vitamine şi fibre organismului, dar numai dacă are ingrediente naturale.

„Are un efect bun asupra sistemului cardiovascular, o incidenţă mai redusă a apariţiei infarctului miocardic, în general aduce un aport în sistemul lipidic în balanţa creşte colestrolul bun şi îl scade pe cel rău. Berea este diuretică, ceea ce înseamnă că ne curăţă rinichii, ne ajută în eliminarea nisipului în principal, la calculi este mai greu”, explică dr. Simona Carniciu, medic nutriționist.

„Berea este un produs util în alimentaţia zilnică, dacă este consumată moderat. Cei 660 de mililitri de bere recomandaţi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii sunt chiar bineveniţi în alimentaţia zilnică dacă vorbim de o bere cu concentraţie alcoolică de 5% şi de o persoană de sex masculin, jumătate din această cantitate 330 ml dacă vorbim de o persoaă de sex feminin”, afirmă dr. Alin Popescu, medic primar în medicină sportivă.

Dacă vă gândiți să beți zilnic bere, atenție ce sortiment alegeți! Cele mai multe produse din magazine conțin pe lângă ingredientele de baz și porumb sau mălai. Evități-le, dacă aveți alergie sau dacă țineți la siluetă, pentru că aportul caloric este mai mare. În plus, există unele voci care susțin că porumbul folosit ar fi modificat genetic.

Unii producători de bere aleg să înlocuiască malţul din orz cu mălaiul din porumb, ceea ce nu este normal. Ei înlocuiesc acest ingredient cu mălaiul pentru a grăbi fermentarea şi pentru a obţine un profit maxim dintr-o cantitate cât mai mică din produs. Pe etichetă sunt obligaţi să specifice dacă există porumb sau alte ingrediente”, spune dr. Bogdan Guinea, medic medicină de urgenţă şi consultant în nutriţie.

Pe lângă adăugarea acestui ingredient, s-a schimbat și procesul de producție. Mai exact, aproape toate berile sunt pasteurizate. Ce înseamna acest lucru?

„Pasteurizarea este procesul de conservare a alimentelor în special a produselor alimentare lichide, proces care se referă la încălzirea bruscă a acestor alimente, undeva sub 100 de grade Celsius, adică între 60 şi 70 de grade Celsius, apoi o răcire bruscă spre intervalul 4-6 grade celsius. Pasteurizarea berii aici este un proces ceva mai complex deoarece dacă ar fi să vorbim despre o bere naturală, aceasta nu ar trebui să fie pasteurizată. S-au găsit scrieri care datează de 6000 de ani, scrieri în care se explica o reţetă de producere a berii. Berea naturală este berea ce se obţine prin fermentarea naturală”, mai spune dr. Bogdan Guinea.

Consumată din când în când, berea pasteurizată nu dăunează organismului, dar nici nu aduce vitaminele conținute de o bere produsă natural.

Atenţie şi dacă vă place berea brună. Unele sortimente pot avea un ingredient ascuns, dar care este totuşi pe lista aditivilor permişi.

„Este vorba despre un ingredient care este un conservant – caramelul. Se introduce în bere pentru a da acest aspect. Aceea nu este berea naturală, deci nu este bine să consumăm bere brună care are un conservant în ea, deci un îndulcitor”, subliniază dr. Bogdan Guinea.

Îndulcitorii din bere:

stabilizator: gumă de acacia

stabilizator: gumă din seminţe de carruba

aspartam

acesulfam

caramel

fenilalanină

De departe însă berile cu cele mai multe E-uri sunt cele cu arome. Atenție, orice aromă introdusă are şi un conservant, care nu este natural.

Majoritatea se încadrează în intervalul 1,9-2,5% alcool, având între 33 şi 50% bere, dar evident că aici avem o altă compoziţie şi datorită adaosului de zahăr, limonadă, poate să aibă şi o încărcare mai mare pe suta de litru din punct de vedere caloric”, spune dr. Alin Popescu, medic primar în medicină sportivă.

Vă întrebaţi ce conţine berea fără alcool? Produsul nu este obţinut prin fermentare, dar are în schimb un conţinut mare de apă. În schimb, în cazul berii la draft se adaugă drojdie, dar băutura nu trece prin etapele de producere a berii naturale.

„Putem să consumăm, nu ne face rău pe perioadă scurtă, însă pe timp îndelungat ne afectează pentru că nu aducem vitaminele pe care le aduce berea originală şi în al doilea rând poate determina apariţia unor manifestări clinice în organismul celui care o consumă. Nu aduce vitamine şi poate să dea dureri de cap datorită faptului că acest proces de fermentaţie este diferit de cel natural”, explică dr. Bogdan Guinea.

La capitolul proprietăți, cea mai indicată este berea nefiltrată. O bere la fel de sănătoasă, dar mai scumpă, este berea de manufactură, adică o bere artizanală produsă acasă sau în fabrici foarte mici.

„Fiind o bere nepasteurizată termenul de garanție este de doar 2 luni, ceea ce înseamnă că întotdeuna se va bea berea proaspătă, va ajunge în pahar repede după ce a fost scoasă din tancul de fermentare”, spune Alexandru Geamănu, proprietar berărie manufactură.

O altă opțiune sănătoasă este berea de ghimbir, pe care o puteţi face chiar și acasă. Reţeta este foarte simplă: puneţi în blender rădăcina de ghimbir, zeama de lămâie şi miere după gust.

Dacă vreţi să faceţi doi litri de bere aveţi nevoie de:

80 de grame de rădăcină de ghimbir

300 de grame de zeamă de lămâie

miere după gust

2 linguri de drojdie uscată bio

„Cu cât zaharurile din berea noastră de ghimbir sunt în cantitate mai mare, cu atât creşte gradul de alcoolemie. Oricum, berea de ghimbir are o alcoolemie scăzută undeva între 1%, 0,2%, deci între variaţiile astea, nu creşte foarte mult”, spune Florentina Gionea, consultant în nutriţie.

Puneți într-un borcan de sticlă două linguri de drojdie uscată bio, adăugaţi conţinutul obţinut în blender, completati cu apa şi amestecati.

„Punem capacul şi merge la fermentat. Cam peste 48 de ore o să înceapă primele semne. Când începe să se aciduleze gustăm, câte puţin”, mai spune Florentina Gionea.

Indiferent ce tip de bere alegeți, important este să citiţi de fiecare dată eticheta. Durează doar câteva secunde. În plus, nu combinaţi berea cu seminţe sau chipsuri: valoarea calorică va creşte de patru ori. Și nu uitați că alcoolul în exces dăunează grav sănătății!