Sari la conținut

Dă-te la o carte. Radu Paraschivescu recomandă „Enigma” de Antoni Casas Ros. Autorul nu a mai apărut în public de 17 ani

Antoni Casas Ros, originar din Catalonia franceză, profesor de matematică pentru o vreme, refuză să apară în public de peste 17 ani din cauza unui accident de mașină care l-ar fi desfigurat. Evident, faptul că nu se lasă văzut a și stârnit un alai de suspiciuni și de speculații. Unii susțin că, de fapt, n-a avut loc niciun accident de mașină și Casas Ros e cât se poate de zdravăn, că totul n-ar fi decât o inginerie de marketing. Sunt și voci care spun că Antoni Casas Ros nici nu există de fapt, că totul nu este decât o identitate confecționată în spatele căreia s-ar ascunde un grup de glumeți underground ai literaturii franceze sau din Franța catalană.

„Enigma” e un roman care a suscitat impresii și reacții diverse. Pe unii i-a extaziat, pe foarte puțini i-a lăsat indiferenți, iar pe unii i-a iritat.

Patru personaje se întâlnesc în Barcelona. Fiecare dintre ele reprezintă un caz în sine. Joaquim, profesor universitar de literatură, are o răfuială perpetuă cu romancierii ratați, cu cei care ratează finalurile cărților. Intransigent la cursuri, cutreieră prin librării, caută aceste romane ratate și le smulge pur și simplu ultimele pagini. Zoe, studenta și ulterior amanta lui, aspiră să devină romancieră. Naoki este o japoneză care se autocaracterizează ca fiind o cartografă a banalului și care are visul de a deveni editor și traducător de poezie. Ricardo este un poet sexy, macho, și în același timp un ucigaș plătit, care le recită versuri victimelor înainte de a le executa.

La început, când ei se întâlnesc, ai sentimentul că sunt patru singurătăți care se ciocnesc între ele cu sau fără zgomot, mai ales că fiecare personaj poartă în carnea memoriei o dramă. Pe urmă, cei patru ajung să se cunoască, să se înțeleagă, să se armonizeze și să viseze împreună la un așa-zis „paradis al pasionaților”. La un moment dat, ajung să danseze un fel de cadril existențial-erotic.

Cei patru aspiră să obțină un fel de armonie deplină, dar și să dinamiteze ordinea imediată a lumii literare – deschid o librărie, pe care o intitulează sugestiv „Bartleby & Co”, titlul unui roman de Enrique Vila-Matas, și încep să infiltreze romane rescrise.

Metaficțiunea este prezentă și aici, pentru că la un moment dat Antoni Casas Ros îl convoacă pe Enrique Vila-Matas - care participă la această conspirație ambiționasă - ba chiar se autoconvoacă împreună cu un alt roman al său, Teorema lui Almodovar.

Este o carte frumoasă, o carte labirintică, o carte cu multe jocuri și șocuri, de pe urma căreia mai rămânem cu ceva – cu o definiție foarte frumoasă a scrisului, dată de unul dintre personaje: scrisul este arta de a îmblânzi un leopard.

Alte cărți recomandate de Radu Paraschivescu în emisiunea „Dă-te la o carte” - AICI.