Sari la conținut

Festivalul de Teatru de la Sibiu transformă spectacolul într-un mod de viaţă

Foto: www.facebook.com/FITSibiu

În lumea teatrului, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a ajuns, în doar două decenii şi puţin, că fie considerat a treia cea mai importantă manifestare de profil din lume. Înainte sunt două legende: Festivalul de al Avignon (Franţa), care are venerabila vârstă de 69 de ani, şi Festivalul de Teatru de la Edinburgh, care împlineşte 70 de ani. Însă „juniorul” din România vrea să fie mai mult decât un eveniment teatral. A devenit, în ultimii ani, un reper social, punctul de întâlnire al oamenilor din întreaga lume, indiferent dacă ei sunt artişti, ingineri de sunet sau cei care montează imensele instalaţii folosite în spectacolele de stradă, specialişti în computere şi efecte vizuale sau, pur şi simplu, spectatori.

Este unul dintre argumentele organizatorilor pentru a declara Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu cel mai mare din lume. Al doilea argument este unul matematic. La ediţia din acest an vor avea loc 452 de spectacole în care joacă 2.850 de artişti din peste 70 de ţări. Sunt aşteptaţi 65.000 de spectatori, zilnic.

Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu:

„Cifrele vorbesc. Avignon şi Edinburgh sunt două cazuri speciale. Oficialul din Edinburgh şi oficialul din Avignon reprezintă o sumă micuţă de spectacole. Acolo nu contează calitatea, contează numai formula democratică de a avea acces la actul de cultură. Eu am considerat că este mult mai important să avem grijă de spiritul spectatorului şi atunci toate spectacolele care ajung la Sibiu sunt foarte, foarte atent selecţionate. Este cel mai mare festival selecţionat, cu calitate. Lucrul ăsta a schimbat profund spectatorul din Sibiu. Şi nu numai. De peste tot din lume. Din această cauză Festivalul este atât de căutat. Este singurul festival care are toate biletele vândute la toate spectacolele. În acelaşi timp, faptul că am instituit această calitate a evenimentului cultural, lucrul ăsta se reflectă în ceea ce înseamnă viaţa de zi cu zi a oraşului la nivelul calităţii actului cultural. Teatrul Naţional din Sibiu, care este singurul teatru naţional în subordine locală, are în repertoriu 97 de spectacole. Mai mult decât toate teatrele din Bucureşti la un loc. Jucăm pe an în jur de 400 de reprezentaţii cu toate biletele vândute. Şi atunci spectatorul care primeşte atât de multe spectacole în aer liber... Şi asta a fost dimensiunea pe care am construit-o cu multă vreme înainte de a gândi Capitala Culturală Europeană din anul 2007 a format treptat, treptat, publicul. Pentru că atunci când îi aduci miracolul zi de zi, spectatorul care cândva a fost dezrădăcinat, în anii '68 – '72, din acel areal special cultural de la ţară, nu a mai avut curajul să vină într-o sală de spectacole. Noi am schimbat acest percept. În acelaşi timp, ce s-a câştigat enorm este faptul că Sibiul este singurul oraş care are o agendă culturală care se face prin competiţie calitativă. Iar oraşul incesteşte cel mai mare procent din bugetul local din lume. Într-o ţară în care bugetul pentru cultură este zero virgulă zero ceva, Sibiu pune 12 procente din buget pentru cultură. Şi înapoi vin 16%”.

În acest an, bugetul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu este de 9 milioane de euro, din care aproximativ jumătate reprezintă contribuţia primăriei.

Într-o ediţie specială dedicată Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, la Digi 24, Oana Zamfir i-a avut invitaţi pe Constantin Chiriac, directorul FITS şi al Teatrului Naţional din Sibiu, Vasile Șirli, directorul muzical al Disneyland Paris, George Banu, eseist şi universitar franco-român şi Matei Vișniec, scriitor şi jurnalist RFI.

Înregistrarea integrală a emisiunii o puteţi urmări aici: