Locomotive cu abur, abandonate de trei decenii

Data actualizării: Data publicării:
locomotiva

Două locomotive cu abur sunt abandonate de trei decenii în Gara din Feteşti: una a fost construită la Reşita în 1937, iar cealaltă la fabrica Skoda din fosta Cehoslovacie, în 1921. Pentru că nu au fost conservate de CFR, au ruginit şi au căzut pradă hoţilor de fier vechi.

Decamdată locomotivele nu pot fi readuse la viaţă pentru că Ministerul Culturii impune ca lucrările să fie supervizate de specialişti care nu există în România.

În urmă cu 60 de ani, meseria de mecanic de locomotivă era o mândrie. Aurel Gornea a muncit toată viaţa să controleze monştrii de oţel care duc la destinaţie călători şi marfă.

Aurel Gornea, fost mecanic de locomotivă: „Muncă brută era, băgam cărbuni Feteşti-Tecuci 200 de kilometri. Doi, mecanic şi fochist.”

După ce a ieşit la pensie, s-a dedicat tot pasiunii pentru căile ferate, în special pentru locomotivele cu abur. Nu-şi poate ascunde mâhnirea că acum piesele de istorie feroviară sunt nişte relicve.

Aurel Gornea, fost mecanic de locomotivă: „S-a furat mult din ea. Spre exemplu, alimentarea cazanului cu apă era din bronz, un injector dintr-ăla nu puteai să-l iei unul singur şi bronzul este destul de scump!”

Această locomotivă a fost construită în Cehoslovacia, în anul 1921, şi a străbătut zeci de mii de kilometri prin toate colţurile ţării. Din anii '80 stă ascunsă printre copacii de la Depoul Feteşti.

Locomotiva era acţionată cu ajutorul cărbunelui, care era ţinut în tender. Astăzi, această platformă este o adevărată groapă de gunoi.

Locomotiva aparţine Muzeului CFR, care încearcă să găsească soluţii ca să o pună în valoare.

Mircea Dorobanţu, directorul Muzeului CFR: „Ne-am gândit să o expunem alături de alte locomotive în cadrul viitorului muzeu al căilor ferate.”

La 200 de metri depărtare, o altă locomotivă românească, produsă la Reşiţa, a căzut pradă hoţilor de fier vechi.

În anul 2000, locomotivele cu abur au trecut în patrimoniul Ministerului Culturii, în categoria tezaur. Orice lucrare de reparaţie trebuie avizată de un specialist şi realizată într-o uzină autorizată. Cum aşa ceva nu există în România, soarta locomotivelor rămâne la mâna unei schimbări legislative.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri