Sari la conținut

Reţele de spionaj, infractori cibernetici, teoria conspirației şi secrete guvernamentale: „Millennium”. Povestea din spatele poveștii 

Seria de trei volume a fost publicată abia după moartea autorului, Stieg Larsson. În data de 9 noiembrie, la Stockholm, jurnalistul suedes Stieg Larsson a murit, în urma unei crize cardiace, în timp ce urca scările din imobilul în care locuia cu iubita sa, Eva Gabrielsson.

Un an mai târziu, editura suedeză Norstedts a publicat primul volum din ceea ce avea să devină una dintre cele mai vândute trilogii din lume: seria Millennium. Au urmat dispute legate de drepturile de autor între familia scriitorului şi iubita acestuia.

„Bărbați care urăsc femeile”, un boom financiar

Jurnalistul Stieg Larsson, autorul celebrei trilogii, a murit după ce manuscrisul celor trei romane ale seriei fusese acceptat de un editor.

Era vorba de un manuscris de 1. 500 de pagini pe care autorul suedez îl predase unei edituri suedeze, manuscris care a stârnit un fenomen de admiraţie extraordinar. Pe de-o parte pentru că era foarte bine scris şi pe de altă parte autorul a decedat înainte de a fi publicat manuscrisul”, a declarat coordonatorul seriei „Millenium” Magdalena Mărculescu.

Jurnalistul și autorul David Lagercrantz l-a asemănat pe Stieg Larson cu artiști precum Kafka și Van Gogh, care ajung faimoși abia după ce mor.

Este unul dintre acei oameni care ajung faimoși după moarte precum Kafka și Van Gogh. Când trăia nimeni nu i-a citit cărțile, nici măcar nu au fost publicate. Acum sunt citite în toată lumea”, a declarat autorul.

Seria poliţistă Millenium a devenit un fenomen editorial şi, implicit, o maşinărie de făcut sute de milioane de dolari, bani încasaţi din vânzarea cărţilor. În centrul acţiunii celor trei volume sunt oameni de stat corupţi, şantaje economice şi politice, o societate decadentă.

„Mirarea mea a fost de ce într-o ţară ca Suedia unde corupţia este mică a putut lua naştere un text atât de bine scris de parcă ar fi fost cumva reflectat de realităţile româneşti”, a precizat Magdalena Mărculescu.

Din librării, în tribunal

În lipsa unui testament lăsat de Stieg Larsson, succesul seriei Millenium s-a mutat de pe rafturile librăriilor în sala de tribunal.

Disputa pentru drepturile de autor asupra celor trei volume a devenit unul dintre cele mai mari scandaluri editoriale din ţările nordice.

„Era un jurnalist cu o situaţie financiară normală, modestă din punct de vedere a ceea ce avea să se întâmple ulterior. Această situaţie a devenit incendiară de-a dreptul în momentul în care cartea a avut succes şi atunci a apărut familia autorului şi a apărut Eva Gabrielsson care era de fapt prietena de o viaţă a lui Stieg”, a declarat coordonatoarea seriei „Millennium”.

Situaţia a fost cu atât mai dificilă cu cât între Stieg Larsson şi Eva Gabrielsson nu exista un mariaj oficial, cu toate că aveau o relaţie de peste 30 de ani. Astfel încât, drepturile de autor asupra textelor au revenit tatălui autorului, Erland Larsson, şi fratelui lui Stieg, Joakim.

„Pe de altă parte, autorul nu era într-o relaţie caldă cu propria sa familie. De aici s-a născut un scandal mediatic”, a adăugat Magdalena Mărculescu.

Pentru a muşamaliza întregul scandal, familia lui Stieg Larsson i-a oferit Evei Gabrielsson suma de 2,5 milioane de dolari în schimbul renunţării la revendicarea drepturilor de proprietate intelectuală.

Partenera de viață a lui Stieg Larsson a refuzat categoric. Mai mult, Eva Gabrielsson a scris o carte de memorii, „Millennium, Stieg şi eu", în care autoarea a denunţat inclusiv felul în care familia autorului suedez ar fi profitat financiar de pe urma acestuia.

Controverse

Pentru adepţii teoriei conspiraţiei, moartea lui Stieg Larsson nu a survenit ca urmare a unui atac de cord. Şi asta pentru că jurnalistul şi autorul suedez era un binecunoscut militant de stânga, care a luptat mereu împotriva extremismului din spaţiul scandinav. Autorul trilogiei Millennium scria adesea, în revista sa „Expo", articole acuzatoare la adresa mişcărilor extremiste, neonaziste, din Suedia.

„Ziarul său era destul de mici, iar problemele tratate, precum extremismul, rasismul, lupta intoleranței erau pe atunci subiecte mici. Cred că a prevăzut ce va urma, acum aceste subiecte sunt foarte importante, avem chiar un partid rasist în parlament, așa că chiar a văzut în viitor. Dar înainte ca romanul său să fie publicat suedezii nu știau cine este, ceea ce e foarte trist”, a declarat autorul David Lagercrantz.

În cei 12 ani care au trecut de la moartea autorului, trilogia Millennium s-a vândut în peste 82 de milioane de exemplare în lumea largă.

„Unul dintre motivele pentru care Millennium a prins la public a fost personajul lui Lisbeth care acţionează după propriul cod moral şi îşi ascultă instinctele foarte mult dar în acelaşi timp cred că este şi această întretăiere a detaliilor societăţii moderne cum ar fi internetul, cum ar fi securitatea datelor, crime cibernetice şi toate aceste detalii cu firul poliţist al poveştii”, a precizat traducătoare trilogiei în limba română Raluca Lungu.

În ciuda scandalurilor dintre Eva Gabrielsson şi familia lui Larsson, editura suedeză Norstedts a decis că trilogia Millenium va continua, sub semnătura unui alt autor. Toate acestea, în timp ce iubita lui Stieg Larsson susţine că ar deţine, în vechiul laptop al autorului suedez, pagini din volumul 4, Millennium.

„De ce am crede această poveste atâta vreme cât au trecut 10 ani şi acele 300-400 de pagini nu au apărut? Nu, Stieg Larsson nu a lăsat o continuare”, a asigurat Magdalena Mărculescu.

Millenium 4: Povestea continuă

Volumul 4 al celebrei serii Millennium, apărut de curând şi în limba română, a fost scris de David Lagercrantz, unul dintre cei mai aperciaţi şi vânduţi autori suedezi ai momentului.

Digicult a luat legătura cu scriitorul care a riscat să asigure, în continuare, succesul literar şi de casă, început de Stieg Larsson în urmă cu 12 ani.

„În primul rând, a fost un alt univers în care m-am sufundat, mi-a plăcut acest lucru. Cred că eram îngrozit să încep, mi-era teamă de fani, de critici, chiar și de Lisbeth Salander, care mi-ar putea reproșa că nu îi fac cinste personajului. Așadar, da, mi-a fost teamă, dar am considerat că este un lucru bun. Teama m-a ajutat să mă concentrez mai tare și să muncesc mai mult”, a declarat David Lagercrantz.

Fost reporter de investigaţii şi autor al celei mai vândute biografii din ţările nordice, viaţa lui Zlatan Ibrahimovic, căpitanul naţionalei de fotbal a Suediei, David Lagercrantz s-a dovedit a fi cea mai bună alegere pentru noul Millennium, spun criticii şi fanii.

„Dacă ai un personaj reprezentativ așa cum este Lisbeth Salander, cred că trebuie să faci ceva cu ea. Să adaugi ceva, să adaugi mai mult întuneric personajului. Cred că am înțeles că nu am moștenit doar aceasră personalitate extraordinară ci și mitologia ei”, a adăugat jurnalistul.

Fata cu un dragon tatuat, hackeriţa de geniu, Lisbeth Salander, şi jurnalistul în căutarea dreptăţii, Mikael Blomkvist, se întorc, spre bucuria a zeci de milioane de fani.

„Lisbeth Salander este genială, bineînţeles că iubim personajele geniale. Lisbeth Salander este enigmatică. Iar acest lucru este probabil cel mai important lucru. O iubim în primul volum, o iubim în al doilea volum, o iubim în al treilea volum”, a spus Magdalena Mărculescu.

„Sunt îndrăgostit de ea ca personaj literar. Sunt pasionat de ea, dar nu sunt sigur că mi-ar plăcea să trăiesc cu ea în viața reală. Cred că ar fi dificil. Prea dur pentru mine. Dar ca personaj cred că este fabuloasă”, a adăugat David Lagercrantz.

În ţările nordice, statisticile editorilor au confirmat că nicio altă carte, în afară de Biblie, nu a mai înregistrat astfel de vânzări. Iar volumul 4 Millennium promite să urmeze acelaşi parcurs de succes.

„Am ales să citesc din prolog pentru că se leagă de un moment foarte important din carte în care înţelegem de ce s-au întâmplat foarte multe lucruri până-n acest moment începând din primul volum încoace”, a spus traducătorul Millennium.

Prolog

„Această poveste începe cu un vis. Unul deloc special de data asta. Vedem doar un pumn care loveşte ritmic şi neîntrerupt salteaua patului din vechea cameră din Lundagatan. Cu toate astea, visul o face pe Lisbeth Salander să se ridice din pat înainte să se lumineze de ziuă. Apoi se aşază la calculator şi începe urmărirea”, scrie în prologul volumului patru din seria „Millennium”.