Sari la conținut

Românca din Olanda care l-a promovat pe Ghenie a descoperit un nou talent

O româncă schimbă destinele celor înzestraţi cu talent. Maria Bojan este critic de artă şi curator care stă în Olanda de 10 ani. De acolo ajută pictori români să strălucească: printre ei, Adrian Ghenie şi Victor Man. Ultima ei reuşită a fost să aducă în atenţia planetei un artist în vârstă de 80 de ani, cu tablouri pe care le-a făcut în tinereţe, relatează Digi24.

În căutarea succesului poţi să mergi o viaţă pe un drum paralel şi să vezi gloria fără să ajungi la ea. O româncă schimbă însă macazul destinului când simte atingerea geniului. Maria Bojan este critic de artă şi curator care stă în Olanda de 10 ani şi de acolo ajută pictori români să strălucească: Adrian Ghenie şi Victor Man, de pildă. Ultima ei reuşită a fost să aducă în atenţia planetei un artist în vârstă de 80 de ani, cu tablouri pe care le-a făcut în tinereţe.

Pictura chitaristului a stat în umbra faimei 45 de ani. Acum primeşte aprecieri măgulitoare. Şi nu oriunde, ci la celebrele galerii de artă Tate Modern de la Londra. Operele lui Cornel Brudaşcu ar fi rămas anonime dacă în atelierul lui de la Cluj-Napoca nu ajungea într-o zi curatorul vestitului muzeu din Anglia. Adus special de criticul de artă Maria Bojan. Românca stabilită în Olanda ţine legătura cu marile muzee din toată lumea şi îi recomandă pe conaţionalii care pot străluci în constelaţia artei.

Mi-am propus ca să devin un soi de ambasador al artei româneşti în străinătate. Am promovat nu atât artişti punctuali cât o anume imagine despre arta din România”, spune Maria Bojan.

Fascinată de picturile lui Cornel Brudaşcu, Maria Bojan s-a mobilizat imediat. Au început să curgă invitaţii din toată lumea pentru artistul de la Cluj-Napoca ce nu spera să îi mai recunoască nimeni harul la vârsta sa.

Întâi a fost la Gonju în Coreea de Sud expoziţia, unde am refuzat, adică nu m-am dus, că îmi era peste mână aşa. După Gonju, a urmat la Tate Gallery şi am zis acolo sigur că mă duc că nu am mai fost niciodată”, afirmă Cornel Brudaşcu.

Maestrul Brudaşcu a beneficiat de o sală întreagă, ori, acest lucru a fost pentru dânsul nu numai o încununare a întregii lui cariere Tate Modern e un muzeu de foarte mare importanţă nu numai la nivel European, dar la nivel mondial”, spune Maria Rus Bojan, critic de artă şi curator.

Odată dezvăluite, picturile lui Cornel Brudaşcu au început să placă mult iubitorilor de artă şi criticul stabilit în Olanda i-a mai organizat o expoziţie. La New York.

Ma simt foarte bine, cum naiba să nu te simți, da, că totuși să lucrezi o viaţă şi să nu fi apreciat şi atunci deodată vine o recunoaştere care depăşeşte orice aşteptări”, afirmă Cornel Brudaşcu, pictor.

Ca în cazul lui Cornel Brudaşcu, Maria Bojan a contribuit la faima unor pictori deja faimoşi care fac parte din prima ligă a artiştilor internaţionali. Ea a înfiinţat la Cluj-Napoa un centru de promovare a talentelor. Acolo şi-au început carierea celebrităţi precum Adrian Ghenie, Victor Man şi Ciprian Mureşan.

Unde au ajuns clujenii. Asta este fabulos, fantastic, de necrezut, pentru că au ajuns acolo. Este, să fim sinceri aşa, este aproape imposibil”, spune Ioan Sbârciu, Universitatea de Arte şi Design din Cluj.

Criticul de artă român stabilit în Olanda lucrează peste tot în lume. Până astăzi a fost în Ghana şi a organizat o expoziţie la cea mai importantă galerie de pe Coasta de Vest a Africii. Proprietarul galeriei, mare colecţionar, a invitat-o special acolo şi a vorbit despre ea ca despre o comoară, pe care şi-ar dori-o pentru ţara lui. Maria Bojan ştie însă clar ce o interesează.

„Arta din România evident că va fi şi va rămâne pentru mine o prioritate”, spune Maria Bojan, critic de artă şi curator.

„Ea este unul dintre bunurile voastre naţionale. Trebuie să aveţi grijă de ea! Dacă nu, ea are un loc aici în Ghana”, afirmă Marwan Zakhem, colecţionar de artă, Ghana, Africa de Vest.

Maria Bojan spune că nu va renunţa niciodată la România, mai ales că are pe mână viitorul altor tinere talente. De exemplu, Alin Bozbiciu de 27 de ani pe care l-a remarcat când era student la Universitatea de Arte Cluj-Napoca. L-a ajutat să organizeze mai multe expoziţii. Cea mai recentă, în ianuarie, la o galerie din New York ce găzduieşte doar lucrări apreciate pe plan mondial. Tânărul îşi aminteşte şi acum începutul.

A venit la mine la atelier, i-au plăcut foarte mult lucrările şi mi-a propus uite hai să facem o expoziţie la Amsterdam! Şi evident am zis nu! Glumesc. E copleşitor. Au apărut colecţionari care în momentul în care cumpără o lucrare e o altă confirmare”, Alin Bozbiciu, pictor.

„Problema în România este că noi nu ştim să cercetăm ceea ce avem, pentru că nu avem experienţa tipului de promovare din străinătate”, spune Maria Rus Bojan, critic de artă şi curator.

De când faima artiştilor noştri a depăşit frontierele, la noi în ţară au venit nu de puţine ori directori de la marile muzee de artă din lume, interesați să cumpere pe bani foarte mulți lucrările românilor.

Pe aceeași temă