Sari la conținut

Atenție la produsele dietetice!

Înregistrare cu camera ascunsă:

Vânzător: Sunt bune şi între mese, nu e problemă. Tot ce e de slăbit sunt astea.

Reporter: Sunt diferite ca valoare calorică? Care sunt cu cele mai puţin?

Vânzător: Păi nu ştiu, astea sunt cele mai vândute, cu ceai verde.

După o discuţie de câteva minute, nu am obţinut nicio lămurire, niciun sfat de la vânzătorul unui magazin cu produse naturiste şi dietetice. Nici nu am fi avut cum. În astfel de locuri, deşi unele produse au efecte similare medicamentelor, personalul nu are nicio pregătire în domeniu.

„Este bine să nu cerem recomandările vânzătorului de la magazin pentru că este un simplu vânzător, mai bine cerem sfatul unui specialist”, spune Ruxandra Constantina, medic de familie.

Interesul pentru produsele dietetice creşte pe timpul verii. Femei şi bărbaţi vor o siluetă cu care să nu le fie ruşine pe plajă. Aşa că în ultimele două luni vânzările acestor produse au crescut cu 20%.

În ultimii șapte ani, piaţa produselor dietetice şi a suplimentelor alimentare a crescut în mod constant, cu cel puţin 10% în fiecare an. Astfel a ajuns, în 2014, la o valoare de 200 de milioane de euro.

Legislaţia nu a ţinut însă pasul cu piaţa. Normele confuze fac cu greu diferenţa între dietetic, bio şi un produs pentru diabetici. De exemplu, un produs finit bio ar trebui să conţină cel puţin 95% materie primă naturală, dar poate primi eticheta de organic şi dacă are minimum jumătate ingrediente de acest tip. La fel se întâmplă şi cu cele dietetice, certificate ca atare doar dacă nu au zahăr, deşi unele substanţe pot îngrăşa cel puţin la fel de mult. Tocmai de aceea, cumpărăturile ar trebui să fie ghidate de biolog, nutriţionist sau medic.

Sunt şi marile magazine, hipermarketurile, unde nu te ajută nimeni şi vezi aşa, mare, produse dietetice, acolo sunt şi bune şi rele. Un produs dietetic înseamnă în primul rând puţini carbohidraţi”, spune Maria Martac, biolog.

Trei din patru produse dietetice provin din import, iar cel mai bine vândute sunt băuturile light, sucurile şi iaurturile cu conţinut redus de grăsimi.