Sari la conținut

„Câini”, singurul film românesc din Competiția TIFF 2016

 

Foto: Iulia Weiss

Pelicula este eligibilă și pentru trofeul Camera d’Or, acordat celui mai bun debut din selecția oficială de la Festivalul de Film de la Cannes. Astfel, pe 15 mai echipa filmului va lua parte la proiecțiile de la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard.

„Câini răstoarnă convențiile filmului de gen - ca să nu mai vorbesc de cele ale Noului Val - și devine un veritabil anti-western balcanic”, a spus directorul TIFF Mihai Chirilov. 

Acțiunea filmului este plasată în apropierea graniței cu Ucraina. Roman, un tânăr de la oraș, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moștenit de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moșiei, Roman devine, treptat, martorul unor evenimente bizare.

Scenariul a pornit de la o lume pe care o cunosc foarte bine - lumea în care am copilărit, la bunica la ţară. De fapt, nu atât lumea aia m-a interesat, cât emoţiile mele faţă de ea, emoţii pe care încă le mai am în mine şi acum. Ce mi-a rămas în cap a fost caracterul arbitrar, imprevizibil al violenţei de acolo – am văzut oameni care săreau să se omoare, fără o miză clară – şi asta mi se pare înfricoşător. Cum poţi să te aperi de ceva ce nu poţi anticipa – nici măcar teoretic?”, a spus regizorul Bogdan Mirică.

Protagoniștii filmului sunt Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu. În roluri secundare apar actorii Teodor Corban, Raluca Aprodu, Costel Cașcaval și Constantin Cojocaru.

5

Filmările au avut loc în vara anului 2015, în locații din Brăila, Galați, Teleorman și Giurgiu. Bogdan Mirică semnează regia și scenariul, director de imagine este Andrei Butică, iar scenografia îi aparține Augustinei Stanciu.

12 filme, în competiția TIFF

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) are loc în perioada 27 mai-5 iunie în Cluj-Napoca. Cele 12 filme care concurează pentru Trofeul Transilvania – realizate de regizori debutanți sau aflați la al doilea lungmetraj – vin din 16 țări: Franța, Tunisia, Belgia, Islanda, Danemarca, Australia, India, Bulgaria, România, Marea Britanie, Germania, Israel, Franța, Cambodgia, Spania și, pentru prima dată în istoria festivalului, din Vanuatu. Nouă dintre ele sunt filme de debut, au precizat organizatorii. 

În lupta pentru trofeul Transilvania se mai află alte 11 filme, potrivit tiff.ro

 „Primul film pe care l-am invitat în competiție a fost Island City (India), iar ultimul confirmat a fost De l'ombre il y a (Franța-Cambodgia). Nici că puteau fi mai deosebite unul de celălalt: primul e un film în scheciuri fără legătură între ele, teribil de inventiv și de cameleonic, fiecare dintre cele trei episoade corespunzând unui gen cinematografic. Celălalt sfidează convențiile narative și se sustrage oricărei etichete, generând o experiență cinematografică fără plasă de siguranță, de-o frumusețe și emoție viscerale”, a spus directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov.

„Sub semnul diversității extreme se află și prezența românească din competiție: dacă producția străină Shelley e o mostră impecabilă de film de groază, prilejuindu-i actriței Cosmina Stratan un excelent rol de compoziție, Câini răstoarnă convențiile filmului de gen - ca să nu mai vorbesc de cele ale Noului Val - și devine un veritabil anti-western balcanic”, a adăugat Chirilov.

À peine j’ouvre les yeux este debutul regizoarei Leyla Bouzid (Veneția 2015), în care o adolescentă pasionată de rock’n’roll descoperă rebeliunea și pericolele unui regim opresiv, în pragul izbucnirii revoluției tunisiene din 2010.

De asemenea, islandezul Rúnar Rúnarsson revine la Cluj, la cinci ani după ce a câștigat Premiul de regie pentru Vulcanul, cu Sparrows. Desemnat cel mai bun film la San Sebastian, Sparrows urmărește drumul către maturizare al lui Ari, un adolescent forțat de circumstanțe să revină asupra relației disfuncționale cu tatăl alcoolic.

Tanna (Premiul Publicului, Veneția 2015) a fost filmat integral de către documentariștii Bentley Dean și Martin Butler în Vanuatu, o țară insulară din Pacific. Inspirat de o poveste locală tragică, filmul spune o poveste clasică de dragoste interzisă, căreia îi dau viață chiar aborigenii insulei Tanna. 

Fado, debutul regizorului german Jonas Rothlaender, este povestea unui cuplu care oferă o a doua șansă relației, lăsând însă vechi tipare de comportament să creeze o interdependență obsesivă. Island City, primul lungmetraj al regizoarei Ruchika Oberoi, este o introducere în Mumbaiul actual prin intermediul a trei povești despre alienare și control în societatea modernă.

„Thirst (San Sebastian 2015) este debutul nuanțat al bulgăroaicei Svetla Tsotsorkova, a cărei afinitate pentru dialogul minimalist și teatrul cehovian se regăsește într-o poveste rurală animată de frustrări și pulsiuni sexuale. Odată cu cel de-al doilea film al său, controversatul Tikkun, în care un tânăr trece brusc de la fanatism religios la sfidare, în urma unui accident aproape mortal, israelianul Avishai Sivan a demonstrat că are potențial să devină un nou Lars von Trier, conform „Screen Daily””, aau precizat organizatorii. 

Remainder, în regia lui Omer Fast, este adaptare după un roman-cult britanic, este un sofisticat thriller psihologic despre rolul memoriei în re-construirea identității. 

La puerta abierta, debutul Marinei Seresesky, este o tragicomedie madrilenă despre relația defectuoasă dintre o mamă și fiica sa, ambele prostituate.

În De l’ombre il y a (r. Nathan Nicholovitch), un travestit stabilit în Cambodgia își descoperă latura paternă odată ce întâlnește o copilă ce se prostituează.