Sari la conținut

De ce cad oamenii în capcana clickbait-ului? De la emoție fabricată, la fericirea din „sclavie”

Acest articol nu vă va restabili încrederea în umanitate. Nici nu vă va uimi, încânta, șoca, fermeca sau da pe spate în vreun fel. Ce va face - sperăm noi, într-un mod clar și inteligent - este să explice de ce oamenii cad continuu în capcana clickbait-ului(acțiunii pe care ați făcut-o acum câteva secunde).

+E+P DigitalPub.indd

Indiferent dacă aveți impresia că e în tot mai prezent, mincinos, că distruge jurnalismul sau că profită de naivitatea cititorilor, că este sursa tuturor celor rele sau altceva, un singur lucru este clar: este greu de stabilit ce este clickbait, sau ce este mai puțin sau mai mult clickbait. Unii cred că apare atunci când articolul pe care îl citiți „nu livrează informația promisă în titlu”. Alții cred că se confundă cu informații incomplete, tease-uri sau informații scoase din context. Restul folosesc acest termen pentru a defini ce nu doresc să vadă sau ce nu le place că găsesc pe internet.

Clickbait-ul este enervant, dar funcționează. De cele mai multe ori oamenii recunosc clickbait-ul, știu că vor fi păcăliți, dar nu se pot abține să nu dea click. Potrivit unor studii citate de Wired, ne lăsăm păcăliți de clickbait din două motive: din cauza rolului pe care îl joacă emoțiile în judecata intuitivă și creierul leneș.

Emoție fabricată

Clickbait-ul nu apare din întâmplare. Titlurile sunt scrise astfel pentru a vă manipula, pentru a vă atrage atenția. Acest lucru se întâmplă deoarece emoțiile joacă un rol important în alegerile pe care le faceți. „Ne conduc, ne „înfierbântă”, ne provoacă să acționăm”, spune Jonah Berger, unul dintre autorii studiului citat mai sus.

Curiozitatea

Promisiunea unei experiențe amuzante sau a unei povestiri care vă va da pe spate(chiar și atunci când subiectul nu justifică limbajul titlului) este o altă modalitate de a atrage click-uri. Exploatarea curiozității are la bază un principiu psihologic simplu: a nu ști este frustrant.

Anticiparea

Clickbait-ul folosește o serie de trucuri cognitive eficiente pentru a obține acțiuni. Dar, chiar și în cazul în care cititorii se bazează pe emoție atunci când aleg titlurile pe care le accesează, asta tot nu explică de ce clickbait-ul continuă să funcționeze. Logica „m-ai păcălit o dată” ar trebui să însemne că eficiența titlurilor clickbait se reduce odată cu trecerea timpului, însă nu e așa. Cu cât sunt mai emoționante, cu cât promisiunile false sunt mai evidente, cu atât oamenii vor dori să vadă mai multe, chiar dacă asta îi enervează. Cercetătorii arată că oamenii sunt dispuși să îndure multe dezamăgiri, dacă din când în când un titlu de tip clickbait se dovedește uneori adevărat.

Fericirea din „sclavie”

Ceea ce este cu adevărat interesant este ceea ce se întâmplă atunci când se reduce frecvența recompensei. Atunci când este vorba doar 50 la sută din timp, nivelurile de dopamină cresc exponențial. În acest sens, o promisiune încălcată nu este un factor descurajant, ci mai degrabă un stimulent. „Introduceți cuvântul „poate” în ecuație și ați creat dependență, spun autorii studiului. Psihologii numesc această acțiune „consolidare intermitentă”, ceea ce înseamnă, practic, că una dintre cele mai eficiente modalități de a obține un comportament specific al unei persoane este introducerea unei posibilități, fie ea oricât de improbabilă.

În mod evident nu tot ce înseamnă clickbait ne manipulează nivelul de dopamină. Dar, având în vedere componenta emoțională, este corect să spunem că este un factor.