Sari la conținut

GALERIE FOTO. Portretul femeii în viziunea fotografilor români

Foto: Sorin Onișor

„Femeia reprezintă pentru mine acea jumătate fără de care îmi este foarte greu să trăiesc, este completarea mea. Liniile ei, pielea, părul, oasele... Totul în construcția ei este atrăgător și sexy. Ea este frumosul în lumea aceasta“, conturează Tiberiu Arsene portretul femeii. „În fotografiile mele am încercat să surprind naturalețea, farmecul, mișcarea părului, spontaneitatea și liniile perfecte ale corpului, atât de caracteristice femeii,“ adaugă Tiberiu Arsene.

Andrei Baciu pornește de la „ambalajul“ unei astfel de zile. „În ciuda subiectului, care presupune și poartă în el însuși intens-îmbătătorul parfum al delicateții voi fi frust: nu îmi place ziua de 8 martie. Și cred că cel mai bine, în această zi, poate bine ne-ar mai sta să nu scoatem nici un sunet și, în muțenia cea mai bogată, să contemplăm. Să contemplăm și, așa, să ne minunăm“, susține acesta.

„Femeia este, în primul rând, un izvor de inspirație, o muză, un motiv de bucurie în viața bărbaților, un exemplu de putere și aici mă refer la puterea de a alege să fie mamă și, nu în ultimul rând, o luptătoare“, spune Mihai Bălănescu. „În fotografiile mele mereu caut cel mai mult naturalețea, acea frumusețe provenită dintr-un simplu surâs, momentul în care își aduce aminte de ceva frumos petrecut în viața ei“, mai spune Mihai Bălănescu.

„Pentru mine este acel echilibru dat de un prieten care te înțelege și te susține. Femeile au înțelepciunea și sensibilitatea de a ne completa viețile, ne fac lumea mai suportabilă. Viața mea este plină datorită celor patru prietene minunate: soția, mama, mama soției și fetița mea de 8 ani”, spune Daniel Chindea. În fotografiile sale încearcă să surprindă eleganța naturală a femeii, blândețea și senzualitatea. „Urăsc vulgaritatea cu care lumea de astăzi prezintă femeia. Frumusețea unei femei trebuie căutată dincolo de aspectul fizic, iar atunci când fotografia se depărtează de spectaculos și se apropie de firesc, cele mai banale gesturi, cum ar fi încălțatul pantofilor și privirea aruncată soțului din imaginile alăturate, sunt încărcate de frumos,” spune Daniel Chindea.

24

Ștefan Dinu, despre portretele realizate femeilor, spune că nu caută ceva anume, ci doar înregistrează realitatea. „Prin folosirea tehnicii ambrotipiei și a expunerilor lungi, suntem avantajați în relevarea unei imagini reale și sincere a subiectului, pentru că e greu să menții o mască timp de 15 secunde“, povestește acesta despre tehnica pe care o folosește pentru portrete. „Îmi place să cred că în esența noastră nu avem un sex definit, însă intrăm în existență fie într-un corp guvernat de principiul feminin, fie masculin. Una dintre încercările existenței este tocmai balansarea celor două principii pentru a atinge echilibrul și liniștea interioară. Cât despre surprinderea femeilor în fotografie, consider că există două tipuri de fotografi: cei care vor să transmită ceva și se folosesc de fotografie pentru asta și cei care se lasă folosiți de fotografie și nu au nimic special de transmis decât bucuria de a fotografia. Unul este masculin, bazat pe rațiune și pe "paradigma rezolvării problemei, salvării prințesei", iar celălalt e feminin, bazat pe deschidere, empatie, intuiție și simt estetic,“ spune Ștefan Dinu.

„Pentru mine, femeia este prieten, partener, povățuitor, potrivnic, piele. Uneori e motivul pentru care mă ridic din pat dimineața, alteori e motivul pentru care nu-nchid un ochi noaptea. În multe feluri, femeia e cea care mă mână ba să grăbesc pasul, ba s-o ajung din urmă. În fotografiile mele tind să descriu atitudini. Mă leg de ochi, pentru că ochii se leagă de mine. Imaginile femeilor mele vorbesc despre putere sau seducție. Nu c-ar fi foarte diferite în esență. Ba chiar spuneam cuiva, cândva, că un portret cuceritor apare atunci când ne-ndrăgostim unul de celălalt măcar pentru o fracțiune de secundă,“ explică Cătălin Georgescu.

Matei Hablinschi a ales să citeze din Mircea Cărtărescu pentru a contura portretul femeii. „Cum zicea Cărtărescu: "(femeia este) fluture cu aripile lipite somnoros"“, spune acesta. În fotografiile sale caută să surprindă fragilitate, eleganță și putere în naturalul gestului.

„Dacă ar fi să citez dintr-o piesă a Bucureștiului interbelic, aș zice "femeia, eterna poveste" și cred că asta e cea mai bună și scurtă descriere care poate exista. Încerc mereu să surprind povești, emoții, fericire, tristețe, mirare, îngândurare, orice. Sunt un simplu observator“, explică Vlad Ilaș.

Sorin Onișor, tată, fiu și soț, spune că femeia reprezintă pentru el următoarele persoane: soția Alina, fetița Mara și mama. „Sunt cele trei femei ale vieții mele. De vreo două luni, familia mea s-a întregit, pentru prima oară în viață, iar Mara este cea mai mare minune din viața mea“.

„Femeia, pentru mine, este persoana care ne-a vegheat primii ani din viață, ne-a ajutat să depășim bolile copilăriei, să ne dezvoltăm emoțional, prin urmare să devenim oameni. Ce încerc să subliniez în fotografiile mele sunt puritatea sufletească a acestor persoane, dar și momente emoționate trăite în acele clipe“, povestește Aurel Rapa.

Pentru Sebastian Ionuț Vasiu, trăsăturile pe care le-a surprins în imagini sunt frumusețea, senzualitatea, bunătatea, bucuria, fericirea și seninătatea. „Pentru mine, femeia este deopotrivă muză, cât și sprijin moral de cele mai multe ori. Ea inspiră, transmite frumusețe, dă siguranță, oferă cele mai înțelepte sfaturi, dar și dragoste necondiționată“.

„Pentru mine femeia reprezintă o completare: în viața de zi cu zi, într-un cadru fotografic, pe ringul de dans și cea mai mare completare e atunci când două destine se unesc și formează unul“, conturează Bogdan Zop portretul femeii. „Încerc să exprim sinceritatea și feminitatea lor: femeile, când văd un aparat de fotografiat se schimbă, încearcă să își ia "fața de poză" care este o manipulare a realității și nu neapărat în bine. Încerc tot timpul să surprind diverse momente sincere, brute, când ele nu știu că sunt neapărat fotografiate și, cel mai adesea, aceste cadre sunt cele mai de impact.“