Sari la conținut

Internetul transformă turismul

Despre influenţa internetului asupra turismului se vorbea încă de acum un deceniu. Însă marii turoperatori au înţeles prea târziu ameninţarea asupra afacerii lor. În vreme ce rezervările on-line au crescut constant şi au ajuns la 150 de miliarde de dolari în 2013, turoperatorii au avut încasări din ce în ce mai mici şi au strâns datorii din ce în ce mai mari.

Una dintre cele mai mari şi mai vechi companii din industrie, operatorul britanic Thomas Cook a fost cât pe ce să intre în faliment acum câţiva ani. Un alt mare operator, TUI, a ajuns la datorii de un miliard de euro în urmă cu trei ani şi speră să le reducă sub 300 de milioane anul acesta.

Pentru marii turoperatori, un prim pas spre redresare a fost intrarea pe internetul care le-a făcut atât de multe probleme. Au început să vândă sejururi pe propriile site-uri şi au început să colaboreze şi cu agenţiile online.

Însă prezenţa pe internet nu este de ajuns. Contează foarte mult modelul de afaceri. Internetul le oferă turiştilor posibilitatea să îşi aleagă cele mai ieftine zboruri şi hoteluri.

Marii turoperatori nu oferă această flexibilitate, însă oferă garanţia calităţii, adesea la un preţ mai mare. Cum controlează totul, de la avioanele care îi transportă pe pasageri, până la maşinile care îi transportă de la aeroport, hotelurile în care se cazează şi autobuzele care îi plimbă prin oraş, marile companii se pot asigura că totul este în regulă.

Însă, internetul a dat naştere şi site-urilor de recenzii, care le permit turiştilor să aleagă pe cont propriu un hotel de calitate şi să îşi rezerve de acasă biletul la autobuzul care îi transferă de la avion.

În aceste condiţii, vechii turoperatori se străduiesc să le ofere turiştilor nu numai o vacanţă, ci o experienţă completă. Să îi facă să scape de orice bătaie de cap. Şi, nu în ultimul rând, să le ofere accesul la destinaţii exotice, unde nici măcar rezervarea pe internet nu este chiar atât de simplă. Cu alte cuvinte, încearcă să îşi îmbunătăţească oferta deja existentă.

Nemţii de la TUI îşi vor mări flota de avioane Boeing 737 Dreamliner, de distanţă lungă, de la 13 la 17 până în 2019 şi vor adăuga la oferta lor 60 de hoteluri exclusiuve. Englezii de la Thomas Cook vor avea 25 de noi avioane Airbus A321s până la anul şi au semnat un contract de colaborare cu o firmă din China pentru administrarea hotelurilor. Sunt investiţii mari şi riscante care, dacă vor eşua, ar putea duce la dispariţia conceptului de turoperator.