Sari la conținut

Mocăniţa din Hunedoara, pusă pe roţi de mai mulţi tineri

Aceasta este imaginea care îi face pe tinerii din Hunedoara să lupte cu sistemul.

Rudi este tehnician la o firmă de instalaţii industriale. De mai bine de şase ani îşi foloseşte timpul liber într-un singur scop: vrea să salveze mocăniţa.

A găsit şi a tradus lucrări şi cărţi vechi, în care garnitura de tren este prezentată ca fiind cea mai spectaculoasă din România.

Mircea, absolvent al Facultăţii de Istorie, este îndrăgostit de locurile natale, şi crede că zona merită să fie inclusă într-un circuit turistic.

Vizitatorii care ajung la Castelul Corvinilor ar putea face şi o plimbare prin munţi, cu mocăniţa, pe traseul vechi, până la furnalul de la Govăjdia, locul unde au fost turnate componente din fontă pentru turnul Eiffel din Paris.

Drumul iniţial al trenului, dat în folosinţă în 1871, avea 16 kilometri şi lega Hunedoara de Crăciuneasa şi Ghelari. Din doi în doi kilometri era un punct de oprire pentru turişti.

Voluntarii din Hunedoara încearcă prin toate căile posibile să convingă autorităţile locale şi guvernamentale să ajute cu bani şi să pornească lucrările la drumul Mocăniţei. Tinerii, care curăţă periodic, cu voluntari, fostul terasament, au făcut mai multe petiţii online, în căutarea fondurilor necesare. Noul traseu, spun ei, ar urma să aibă 10 kilometri şi ar lega localitatea Hunedoara de Lelese şi Ghelari.

Autorităţile din cele trei localităţi prin care ar trebui să treacă Mocăniţa recunosc că au fost mobilizate tocmai de voluntari. Primăriile, însă, spun că nu au bani pentru astfel de investiţii.

Dan Bobouţanu, viceprimarul municipiului Hunedoara: „În momentul de faţă nu doar noi, ci toate administraţiile din ţară aşteaptă noile linii de finanţare 2014-2020. Dacă în cadrul acelor programe vom reuşi să identificăm şi un astfel de proiect, cu siguranţă vom demara procedurile pentru a putea accesa bani europeni să refacem această cale ferată. În acest moment cred că singura soluţie e refacerea căii ferate pe fonduri europene”.

Tot voluntarii au fost cei care au estimat valoarea întregului proiect. Au calculat că ar fi nevoie de cel puţin două milioane de euro pentru refacerea traseului de zece kilometri şi pentru achiziţionarea vagoanelor necesare pentru repunerea pe şine a Mocăniţei. În Serbia, voluntarii au reuşit să facă autorităţile să repornească mocăniţa de la Mokra-Gora şi au reînviat turismul în zonă.