Sari la conținut

Cel mai bun an pentru cinema-ul românesc

Despre cinema se spune deseori că reprezintă o evadare din realitate. Însă, filmele românești din ultimii ani au dobândit o reputație internațională, tocmai pentru că pun accentul pe realism și adevăr. De cinci ani, la „Ca-n Filme”, singura emisiune de cultură cinematografică din România, punem lumina pe realizările tinerilor regizori români.

2016 a fost un an excelent pentru cinematografia română, cu trei filme de lungmetraj prezente la Cannes. Pentru a treia oară în competiția oficială, Cristian Mungiu a primit premiul pentru regie, cu „Bacalaureat".

„Ce e dificil este să identifici în zumzetul ăsta de lucruri care se întâmplă când faci filme contemporane, care sunt lucrurile alea care au o valoare care nu ține doar de momentul ăsta în care vorbim. Care au o valoare, dacă vreți, general umană mai importantă. Și care comunică dincolo de spațiul ăsta geografic”, a spus la acea vreme cineastul Cristian Mungiu.

„Sieranevada", în regia lui Cristi Puiu, a fost cea dea doua prezență românească în competiția principală la Festivalul de la Cannes. Un record în sine, dacă ne gândim că două filme în competiție este o raritate pentru orice țară, mai puțin Franța.

„Nici nu știu dacă sunt atât de importante filmele mele. Dacă mă întrebați pe mine, regizorul, o să spun că da, dacă mă întrebați pe mine, spectatorul, o să spun ca nu. Dacă mă uit la ce mi s-a întâmplat ca regizor ca scenarist, lucruri cu adevărat importante și care au o greutate sesizabilă sunt lucruri pe care nu le-am pus acolo. Acest inefabil, ceea ce se întâmplă fără voia ta”, spunea Cristi Puiu.

Tot la Cannes 2016, dar la secțiunea Un Certain Regard, Bogdan Mirică, a demonstrat că românii pot face nu doar alt gen de filme, dar chiar filme de gen. „Câini", debutul lui în lungmetraj, a primit premiul Fipresci tocmai pentru „măiestria cu care a îmbinat westernul cu filmul cu gangsteri".

„Cred că există o grămadă de filme arthouse care sunt proaste și o grămadă de filme comerciale care sunt bune. Și până la urmă, dacă tragi linie, e important dacă filmul pe care îl faci e bun sau nu. Și mai e prejudecata asta că publicul nu e destul de inteligent sau de educat ca să înțeleagă un anume soi de film. Ceea ce nu cred”, a explicat cineastul Bogdan Mirică.

2016 a însemnat și un nou succes pentru Radu Jude, cel care cucerise în 2015 juriul de la Berlin, dar și publicul din România, cu „Aferim!". „Inimi cicatrizate", o interpretare a operei lui Max Blecher, a primit două premii la Festivalul de la Locarno.

„Mi-am dorit ca filmul să fie un amestec, să aibă un caracter artificial pronunțat. Fiind vorba de o reconstituire de epocă într-un fel. Fiind vorba de punerea în scenă a istoriei, cred că realismul, naturalismul, sunt de fapt imposibile și niște păcăleli și mai mari”, a spus regizorul Radu Jude.

6,9 pe scara Richter" cel mai recent film al lui Nae Caranfil, a deschis TIFF în 2016.

„În calitate de cineast, cred că sunt un lup singuratic. Merg pe drumul meu. M-am format într-o școală de film care nu se mai practică astăzi, nici măcar în alte părți, aș îndrăzni să spun. Este un cinematograf spectacol, dar în același timp un cinematograf de autor”, a explicat Nae Caranfil.

Indiferent că vorbim de filme de festival, sau de comedii de mare public, cinematografia română reprezintă astăzi un adevărat brand de țară.