Sari la conținut

În ce condiții putem primi compensație pentru un zbor întârziat

Ți-ai făcut bagajele, ai parcurs un drum lung până la aeroport, ești cu pașaportul în mână, ai trecut de check-in, ești atât de aproape de vacanța mult dorită, numai ca să afli că zborul tău a fost … întârziat, anulat, suprarezervat. Vacanța este distrusă, înainte măcar să fi început. Din fericire, ai putea avea dreptul să primești compensație de la compania aeriană, și, deși nu înlocuiește o vacanță ratată, este de ajutor. Specialiștii Momondo au parcurs toate informațiile despre compensație, disponibile, și au creat un infografic pentru a-ți face o idee despre ce poți cere.

bani inapoi 2

FOTO: Momondo.ro

bani inapoi 3

FOTO: Momondo.ro

Ce trebuie să faci pentru a-ți primi compensația?

Există două modalitați de a depune plângere și a primi compensație în cazul unui zbor anulat, întârziat sau în caz de suprarezervare. Fie o faci tu cu mâna ta, fie o face altcineva pentru tine (vorbim despre depunerea plângerii).

De iei singur situația în mâini, înaintează o plângere împotriva companiei aeriene (pentru a vedea cum arată un formular sau pentru mai multe informații, intră pe CAA).Dacă preferi mai degrabă să facă altcineva treaba în locul tău (plângerea), află că există câteva website-uri deloc de lepădat în marea grădină a internetului (AirHelp, de exemplu) care să te ajute să duci treaba la bun sfârșit. Deși cele mai multe din aceste companii nu îți cer din capul locului o taxă, dacă vei ieși câștigător din situație, este posibil să-ți perceapă un onorariu plus un procentaj din compensație, relatează Momondo.ro.

Interesant de știut este că te afli în totalitatea drepturilor de a primi o compensație pentru zboruri pe care le-ai avut cu până la trei ani în urmă. În cazul acesta, inbox scanner-ul gratuit de la AirHelp te poate ajuta să afli cât de mult ești îndreptățit să primești. Cu permisiunea ta, scannerul va localiza numărul de confirmare al zborului în grămada ta de emailuri și va calcula despăgubirea pe care a-i putea-o primi. Dacă suma te mulțumește, poți continua atunci procesul, depunând o plângere. Dacă nu ai chef să depui nimic, nu-i nicio supărare, iar ție nu ți se cere niciun ban pentru folosirea scannerului.

Dacă vrei să faci ceva cercetări înainte pentru a avea o idee despre ce poți să aștepți de la fiecare companie în parte în eventualitatea în care zborul nu se desfășoară cum ar trebui, AirHelp Score te ajută și cu asta. Website-ul îți arată un clasament super actualizat al celor mai importante companii aeriene, clasament care se bazează pe calitatea, serviciile, timpul de așteptare și desfășurarea proceselor de plângere.

Când nu știi dacă să urci în avion sau nu

Uneori, oamenii nu ajung la zborul lor, și pentru a nu rămâne locuri libere în avion, care pe de altă parte, este plin ochi, companiile aeriene adesea suprarezervă locuri. Problema este că uneori ajunge toată lumea. Când se întâmplă asta, oamenii sunt refuzați la îmbarcare și sunt redirecționați către un zbor alternativ, dar înainte să le refuze îmbarcarea, vor cere voluntari. Ia în considerare următoarele aspecte înainte să te oferi voluntar.
• Uneori compensația pentru refuz la îmbarcare, împotriva voinței tale, este mai bună decât cea voluntară (deși aceasta va include un alt zbor, cât mai repede posibil, împreună cu transport, dacă zborul alternativ pleacă de la un alt aeroport, sau rambursarea prețului biletului). Poți oricând să ceri o compensație mai mare, dacă nu ești mulțumit.
• Ce se întâmplă dacă nu poți ajunge la zborul care ți-a fost oferit?
•Îți vor fi acoperite cazarea și celelate costuri dacă trebuie să iei un zbor din ziua următoare?
•Întreabă dacă primești imediat compensația și despre orice documente de care ai avea nevoie ca să depui o plângere (de asemenea verifică maximul de compensație pe care îl poți primi!).

Excepții de la regulă!
În caz de „circumstanțe excepționale”, nu ai dreptul la compensație. Din fericire, lucruri precum războiul, tulburările politice și dezastrele naturale nu se întâmplă prea des. Celelalte excepții de la regulă sunt: dacă ai fost informat că zborul este anulat cu cel puțin două săptămâni înainte de data de plecare, sau dacă ți-a fost oferit un zbor alternativ pe aceeași rută, cu un orar asemănător (care pleacă în cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și care sosește la destinația finală în mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută). Touși, ai dreptul la rambursarea întregului preț al biletului (sau a părții neutilizate din bilet), un zbor alternativ, cât de repede posibil, sau reprogramarea zborului la o dată ulterioară, aleasă de tine.

Ești în avion, dar nu pleci nicăieri
Nu este plăcut să aștepți în avion. Din fericire, atât în UE cât și în SUA există o limită de timp pentru cât de mult poți sta fără apă, mâncare, toaletă, și cât de mult poți fi ținut în avion.

UE
În UE, dacă zborul tău este în așteptare pe pistă, mai mult de o oră, poți cere să folosești toaleta, și apă de băut. Dacă aștepți mai mult de 5 ore, ai dreptul să ceri să fii coborât din avion. Regulamentul de compensație pentru întârzierea zborului se aplică și în acest caz, potrivit sursei menționate.

SUA
Pentru zborurile internaționale există o limită de 4 ore pentru întârzierile pe pistă, și o limită de 3 ore pentru zborurile interne. Regulile nu se aplică atunci când este o problemă de siguranță sau de securitate, caz în care avionul nu poate ajunge la poartă (acealeași excepții de la regulă se aplică și în UE). Companiile aeriene trebuie, totuși, după două ore, să ofere apă și mâncare, de asemenea toalete funcționale și orice tratament medical necesar.