Sari la conținut
News Alert

Simbolul Costineştiului, pe cale de dispariţie

„Partea din faţă a navei seamănă cu Titanicul. Au fost construite în acelaşi şantier naval, la Liverpool, unde este cel mai mare şantier naval din lume.”

Mâncată de rugină, arsă de soare, ruptă în zeci de părţi. Aşa arată epava de la Costineşti. În fiecare zi, dispare puţin câte puţin. Sala motoarelor nu mai există. Acum a cedat şi carena.

Oana Manoilă, reporter Digi24: „Cabina de comandă s-a prăbuşit, iar nava s-a rupt în două. Totul s-a întâmplat din cauza faptului că partea din spate a navei este susţinută doar de elice iar, cu timpul, aceasta se tasează.”

Mai exact, nava se scufundă. De-alungul celor 48 de ani de la naufragiul navei comerciale, au fost şi alţi factori care au dus la distrugerea ei.

„Unde vedem spărtura asta, la mijloc, la nivelul apei, a fost bombardată de armata română, prin '75-'76, să dea acces la lume să o poată vizita pe la sala motoarelor.”

În acei ani, viceprimarul localităţii Costineşti a urcat pe navă. Spune că înăuntru totul se păstrase exact cum era în 1968, când comandantul a izbit nava de stâncile ascunse în apa de mici adâncimi, la câţiva zeci de metri de plajă.

Marian Băduică, viceprimar Costineşti: „Era totul intact: cu cabine, cu săli, cu săli de maşină, cu tot ce este dotat.”

Investiţiile pentru refacerea navei ar costa mult prea mult.

Traian Cristea, primarul comunei Costineşti: „Au fost nişte tentative, pe vremea lui Nicuşor Ceauşescu, când stăpânea Uniunea Tineretului Comunist, să facă ceva, un bar de noapte pe ea, dar a rămas la stadiul de vorbe.”

Nava este atât de şubredă, încât nimeni nu mai îndrăzneşte să se apropie de ea.

Alexandru Trifu, localnic: „Ideea este că mai mult de 10 metri, 15 metri, adică sub 15 metri nu au ce să cauţi lângă epavă. Pe an ce trece, ea se descompune.”

„Dacă e un simbol al staţiunii, clar ar trebui făcut ceva, păstrat, că e păcat de el.”

***

„O să mai reziste, că este destul de mare.”

Nava grecească Evanghelia este înconjurată de mister. Se spune că venea spre Portul Constanţa şi că transporta, pe lângă tone de fructe, un motor naval de mici dimensiuni. "Evanghelia" a aparţinut miliardarului Arisotel Onassis. Autorităţile române de la acea vreme au crezut mereu că a fost izbită intenţionat de echipaj, pentru asigurare.