Ce se alege de promisa reformă a sistemului de pensii

Data actualizării: Data publicării:
Andreea Nicolae
Andreea Nicolae
Jurnalistă Digi24.ro
Lia Olguta Vasilescu Liviu Dragnea facebook

Între Crăciun și Revelion, pe 28 decembrie mai precis, Guvernul Tudose a adoptat șase ordonanțe de urgență, deși pe ordinea de zi anunțată figurau doar două. Una din ordonanțele introduse suplimentar și despre care nu s-a comunicat nimic, nici în debutul ședinței de Guvern, nici la finalul acesteia, permite cumulul pensiilor speciale cu pensiile din sistemul public. Or, interdicția de a cumula cele două tipuri de pensii fusese introdusă tot de Guvernul Tudose, pe 14 decembrie. Adică, în urmă cu doar două săptămâni. Atât de mult promisa reformă a sistemului de pensii nu a depășit și, dacă ținem cont de ce spune premierul Tudose, nici nu va depăși prea curând nivelul declarațiilor politice, rostite cu emfază prin studiourile televiziunilor prietene.

Lia Olguta Vasilescu Liviu Dragnea facebook
Sursă foto: Facebook

Prin Ordonanța de Urgență nr. 116 din 28 decembrie 2017, Guvernul Tudose a acordat inspectorilor ANAF posibilitatea de a fi răsplătiți cu bonusuri de până la 15% din sumele încasate. Dar, a mai făcut ceva: a modificat, așa în treacăt, Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Cum? A abrogat alineatul 4 al articolului 51. Ce spunea acesta? „Pensia din sistemul public de pensii nu poate fi cumulată cu o pensie de serviciu/indemnizație pentru limită de vârstă reglementate de legi cu caracter special”.

Frumusețea e că alineatul abrogat fusese introdus în lege cu doar două săptămâni în urmă, prin Ordonanța de Urgență nr. 103, adoptată de același Guvern Tudose în ședința din 14 decembrie 2017. Interdicția de a cumula o pensie de serviciu cu o pensie din sistemul public urma să se aplice de la 1 ianuarie 2018.

Atunci când au introdus-o, guvernanții și-au argumentat decizia prin dorința „evitării unei grave atingeri aduse principiilor echității și egalității de tratament între asigurații sistemului de pensii”. Mai mult, în nota de fundamentare a OUG scrie negru pe alb: „Ținând seama de faptul că pensia din sistemul public de pensii se acordă pentru a acoperi riscurile asigurate prevăzute în mod expres, respectiv bătrânețea și boala, nu se justifică posibilitatea de a încasa două pensii din același sistem și nici de a încasa o pensie din sistemul public și o pensie de serviciu”.

Ei bine, toate aceste principii s-au volatilizat ca prin farmec pe 28 decembrie, când Guvernul a revenit și a șters interdicția cumulării celor două tipuri de pensii. Cum a fost justificată renunțarea la principiile de mai sus? Prin faptul că, dacă s-ar menține interdicția, parlamentarii ar rămâne fără una din pensii și, în plus, ar trebui făcut și efortul de a modifica Statutul deputaților și senatorilor. „Legea nr. 96/2006, republicată, privind Statutul deputaților și senatorilor (...) cuprinde reglementări potrivit cărora indemnizația pentru limită de vârstă se cumulează cu orice tip de pensie stabilită în sistemul public de pensii sau în alt sistem de pensii neintegrat sistemului public, precum și cu orice alte venituri realizate”, este argumentul din nota de fundamentare a OUG 116/2017.

Dincolo de „joaca” de-a reforma, de sarabanda modificărilor prin ordonanță de urgență și de faptul că pensionarii și așa privilegiați își vor încasa liniștiți în continuare pensia de la stat cu pensia/pensiile speciale, important este și modul în care s-a eliminat interdicția. Printr-o tăcere absolută. Așa se face că, oricine are curiozitatea să caute informații despre pensiile speciale, va găsi doar o mulțime de știri cu următorul titlu/mesaj: „Premierul Mihai Tudose taie pensiile parlamentarilor”, „Tudose, OUG privind pensiile speciale”, „Cumulare pensii speciale, eliminată de Guvernul Tudose”, etc. Niciuna despre ordonanța de dinainte de Anul Nou.

Prin renunțarea la interdicția de a cumula pensia de la stat cu pensia specială, mai rămâne în vigoare o singură restricție: cei care beneficiază de mai multe pensii speciale trebuie să opteze pentru una din ele. Restricția se aplică de la 1 ianuarie 2018, dar rămâne de văzut cât va fi și ea menținută, în condițiile în care avem aproape 8.900 de beneficiari de pensii speciale (foști magistrați, militari, personal din aviația civilă, diplomați, parlamentari, etc.). Iar numărul este în continuă creștere.

De precizat că interdicția de a cumula două pensii speciale trebuia să facă parte din mult invocata lege nouă a pensiilor, după cum anunța, în septembrie 2017, ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu. „Acum se cumulează două pensii speciale şi, uneori, salariul. Probabil vor fi nemulţumiri şi acolo. Nu se poate să fii magistrat militar şi să ai pensie militară, iar apoi să iei şi pensie de magistrat sau să fii parlamentar şi apoi funcţionar parlamentar şi să fii angajat în continuare, eventual tot la stat”, susținea Vasilescu.

Faptul că interdicția de a cumula două pensii speciale a fost introdusă, până la urmă, prin ordonanță de urgență arată cât de îndepărtată este perspectiva adoptării unei noi legi a pensiilor, care să producă mult dorita reformă în sistem.

Degeaba promitea, același ministru al Muncii că „după ce ieșim din Legea salarizării unitare, vom intra în sistemul de pensii, care trebuie corectat” (în aprilie 2017), iar, apoi, că legea va intra în vigoare până la sfârșitul lui 2017 (declarație din august 2017). Și degeaba dădea asigurări liderul PSD, Liviu Dragnea, după ședința CEx de la Sucevița de la sfârșitul lunii septembrie 2017, că „legea pensiilor este finalizată” și că „sunt șanse ca noua lege să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2018”. Cum tot degeaba a fost scris și în programul de guvernare angajamentul PSD-ALDE de „modificare a legislației privind sistemul de pensii cel târziu 1 octombrie 2017”.

Cât de nedefinit este noul orizont de timp pe care ni-l propune guvernarea PSD-ALDE am aflat din declarațiile din ajun de An Nou ale premierului Mihai Tudose: „Eu nu cred că va putea fi gata până în 2019 toată (recalcularea pensiilor - n.r.). Întâi trebuie să avem proiectul de lege. Nu putem ieși cu legea pe piață până când colegii mei de la Finanțe și de la Muncă, doamna Olguța Vasilescu, nu stabilesc exact cum se întâmplă acest lucru”.

Tot pentru atunci, când o fi acel moment, a fost amânată, implicit, o altă promisiune: aceea de a nu mai permite reeditarea cazului Cornel Ciocoiu, secretarul de stat reangajat în Ministerul de Interne fix a doua zi după pensionare. „Astăzi, când stăm de vorbă, da, încă este posibil. (...) Pe legea pensiilor, în această toamnă, doamna ministru Olguța Vasilescu va regla și aceste lucruri”, promitea premierul Tudose, prin august 2017, referindu-se la intenția Guvernului de a introduce interdicția de a cumula pensia cu salariul de la stat.

Și tot sine die a fost amânat un alt angajament din programul de guvernare (da, da, programul acela care trebuia respectat „la virgulă”): „CAS-ul se va putea plăti la fondurile proprii de pensii (private), fără a mai exista obligația de a se plăti la bugetul asigurărilor sociale de stat”. Or, după cum știm, până acum a fost realizată doar mutarea contribuției de la angajator la angajat.

Dar, avem ceva și la capitolul certitudini: reducerea contribuției la Pilonul II de pensii de la 5,1% la 3,75%. Decizie care, reamintim, specialiștii spun că va duce „la reducerea veniturilor viitorilor pensionari cu cel puțin 20%”.

Partenerii noștri