Cum poate intra în vigoare Ordonanța de marți noaptea

Data actualizării: Data publicării:
Silvia Maria-Tăbușcă
Silvia Maria-Tăbușcă
Este trainer și consultat internațional pe probleme de securitate umană, profesor de drept la Universitatea Româno-Americană (Directorul Centrului de Drepturile Omului și Migrație) și membră în organizatii profesionale internationale. A fost cercetătoare în cadrul Universității din București (Facultatea de Drept) și a studiat la St. Thomas University, Miami, Florida.
170104_COTROCENI_GUVERN_02_INQUAM_Octav_Ganea

OUG 13 (cea lansată marți noaptea) are foarte mari șanse să intre în vigoare după data de 10 februarie 2017. Aceasta fiindcă OUG 14 (teoretic menită să anuleze OUG 13) este viciată — în realitate amână producerea efectelor și nu șterge modificările ce au fost aduse Codului Penal

170104_COTROCENI_GUVERN_02_INQUAM_Octav_Ganea
Guvernul României. Foto: Octav Ganea

De ce?

Ordonanța de urgență 14 are două probleme principale.

1. OUG 14 poate deveni ilegală

Cadrul legal național în materie de elaborare a normelor juridice care trebuie respectat de orice autoritate este Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Art. 58 din această lege spune că actele normative precum OUG 13 pot fi abrogate (între data publicării în Monitorul Oficial și data intrării în vigoare)cu condiția ca intervențiile propuse să intre în vigoare la aceeași dată cu actul normativ supus evenimentului legislativ.

Această unică condiție nu a fost respectată de către Guvernul României deoarece cele două acte normative intră în vigoare la date diferite: OUG 13, în 10/02/2017; OUG 14, în 5/02/2017.

Fiindcă OUG 14 nu respectă condiția prevăzută la art. 58 creează un viciu de legalitate

Este evident că Art. III din OUG 14 nu urmărește scopul intrării în vigoare a actului normativ, fiindcă eludează normele cadru ale art. 58 (2) din Legea 24/2000.

În practică, OUG 14 poate fi contestată în instanța de contencios administrativ (de către orice persoană vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim). 

2. OUG 14 poate fi declarată neconstituțională

O parte a OUG 13 transpunea, în mod corect, o decizie a Curții Constituționale (586/2016). Ordonanța 14 a modificat aceste prevederi (art. 2 (1) din OUG 13).

Mai exact, noua Ordonanță a eliminat posibilitatea recuperării prejudiciului prin intermediul unei acțiuni civile în cazul în care intervine prescripția răspunderii penale și, implicit, a modificat Decizia CCR (nr. 586/2016).

Această nouă reglementare adusă de OUG 14 prin eliminarea de la punctul f) a mențiunii „- cu excepția prescripției” este în contradicție cu jurisprudența CEDO (Tonchev c. Bulgariei/2009).

Prin urmare, OUG 14 poate fi declarată neconstituțională (parțial sau total) la primul control de constituționalitate, moment în care OUG 13 va intra în vigoare.

Pe scurt: chiar dacă OUG 13 nu intră în vigoare la data de 10 februarie (cum e prevăzut în aceasta), poate intra după primul control de constituționalitate sau după primul control de legalitate al OUG 14.  

Cum poate fi blocată OUG 13?

  1. Cea mai sigură posibilitate de suspendare a OUG 13 este publicarea unei astfel de decizii de către Secția de contencios administrativ a Curții de Apel București, în urma sesizării făcute de Procurorul General al României, în termenul rămas până la data de 10 februarie. Această decizie poate suspenda aplicarea OUG 13 până la soluționarea conflictului de neconstituționalitate. Nu îmi dau seama la acest moment dacă instanța ar avea suficiente motive pentru anularea Ordonanței; această măsură ar reprezenta varianta sigură de impiedicare a intrării în vigoare a OUG 13.

2. În zilele următoare Curtea Constituțională urmează să dezbată sesizările trimise de CSM şi Președinte, precum şi excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului.

Deși OUG 14 este vădit neconstituțională și posibil ilegală, este surprinzătoare declarația Președintelui Curții prin care se menționează că Plenul poate decide că „excepţia de neconstituţionalitate ridicată a devenit inadmisibilă ca urmare a abrogării OUG 13”.

În situația în care Curtea Constituțională nu va dezbate pe fond OUG 13, dar la un control ulterior (în baza art. 9 din Legea 554/2004) va decide că OUG 14 este în totalitatea sa neconstituțională, atunci OUG 13 va intra in vigoare.

Despre autoare: Silvia-Maria Tăbușcă este trainer și consultat internațional pe probleme de securitate umană, profesor de drept la Universitatea Româno-Americană (Directorul Centrului de Drepturile Omului și Migrație) și membră în organizatii profesionale internationale. A fost cercetătoare în cadrul Universității din București (Facultatea de Drept) și a studiat la St. Thomas University, Miami, Florida.

Editor: Laura Ștefănuț (follow)

Erată: textul inițial a conținut referiri la "nulitatea legală", care au fost eliminate. Totodată, am adăugat informația că OUG 14 poate fi declarată neconstituțională parțial.

Pentru comentarii intrați pe postarea Facebook

 

Partenerii noștri