De ce este importantă investiția în educația preșcolară

Data actualizării: Data publicării:
scoala elevi profesoara sala de clasa

BERKLEY – Educația preșcolară de calitate este unul dintre subiectele de interes pentru oameni din toate grupurile sociale și întregul spectru politic.  

Dar consensul cu privire la beneficii – atât pentru copii cât și pentru societate – nu garantează buna gestionare și finanțarea.

Partea bună este că putem analiza numeroasele modele implementate în educație și afla astfel care sunt cele mai bune metode de a gândi, finanța și adapta programe pentru educația preșcolară.

Primii ani de viață sunt esențiali pentru dezvoltarea individului

Trebuie să înțelegem mecanismele din spatele acestora. Cercetările arată din ce în ce mai clar faptul că primii ani din viață sunt cruciali dezvoltării creierului: în primii trei ani se realizează între 700 și 1000 de conexiuni neuronale, în fiecare secundă. Numărul de cuvinte pe care un copil îl aude în această perioadă esențială are un impact uriaș asupra capacităților sale intelectuale ulterioare.

Există o discrepanță majoră între numărul de cuvinte auzite de către copiii familiilor în care părinții au joburi bine plătite și copiii ce provin din familiile clasei muncitoare. În SUA, în timp ce gospodăriile cu venit ridicat dețin, în medie, 12 cărți pentru fiecare copil, peste jumătate din grădinițele în care învață copiii familiilor cu venituri reduse nu au nici măcar o carte de copil.

Unele programe actuale au drept scop estomparea diferențelor. Spre exemplu, o inițiativă derulată în Statele Unite se numește ”First 5 California” și finanțează programe destinate educației părinților, bunicilor, bonelor și educatoarelor, pentru conștientizarea rolului extrem de important pe care îl au primii 5 ani în dezvoltarea copiilor.

Mersul la grădiniță a fost corelat cu câștiguri mai mari în perioada adultă

Totuși, ceea ce copilul învață acasă reprezintă doar o față a monedei (cât se poate de importantă, desigur). Analizele dovedesc că este nevoie și de educație în cadrul școlii. În țările din cadrul OECD (unde este inclusă și România n.r.), copiii care au mers la grădiniță timp de cel puțin un an au obținut un punctaj cu mult mai mare (30 de puncte) în cadrul programului de evaluare educațională internațională, pentru secțiunea abilităților de citire. Aceste rezultate au consecințe semnificative în ceea ce privește succesul profesional pe durata vieții. Studii ample arată cum educația preșcolară poate înfluența câștigurile din perioada adultă cu 1.3 – 3.5%.

În plus, educația preșcolară oferă părinților – mai ales mamelor – oportunitatea de a lucra, iar investițiile în educație au efecte benefice din punct de vedere economic atât pe termen mediu cât și pe termen lung.

Potrivit lui James Heckman, laureat al premiului Nobel, investițiile în educația preșcolară aduc venituri ulterioare foarte atractive, chiar și când le comparăm cu cele realizate în cadrul altor etape ale dezvoltării educaționale.

Exemple de investiții în educația preșcolară

Asemenea statistici au dat naștere unui val de inițiative ce urmăresc îmbunătățirea educației preșcolare.

În 2014, Regatul Unit al Marii Britanii a adoptat măsuri de sprijinire a familiilor ce câștigă sub £16,190 ($23,648) pe an pentru ca micuții în vârstă de 2 ani să beneficieze de 15 ore de educație săptămânală, timp de 38 de săptămâni pe an. Astăzi, aproximativ trei sferturi dintre copiii cu vârsta de 2 ani sunt înscriși în învățământul preșcolar, oferindu-le mamelor prilejul de a lucra sau a studia.

Însă nu doar sistemul public urmărește realizarea unor asemenea investiții. La rândul lor, oamenii de afaceri se implică din ce în ce mai mult în această privință de teamă că educația instituționalizată nu va fi capabilă să se conformeze cerințelor unei economii în continuă schimbare. În Tennessee, de exemplu, afaceriștii de top au fost printre primii care au investit în educația preșcolară. Experiențele acestora i-au făcut să înțeleagă nevoia nu numai de a aduce mai mulți copii la școală, dar și de a asigura o educație de calitate, care presupune participarea familiei.

Au apărut și inițiative care propun crearea unei punți între educația privată și cea publică. Fiica lui Warren Buffet, Susan Buffet, a creat Alianța pentru Succesul Timpuriu (Alliance for Early Success) ce aduce la aceeași masă diverși actori dispuși să investească în politici ce propun îmbunătățirea educației, sănătății și a situației financiare a copiilor de până la opt ani.

Legătura strânsă dintre educație și sănătate a dus la creionarea mai multor programe. În California, Comisia First 5 (finanțată din taxele pe tutun) a mobilizat medicii pediatri, grup în care părinții au de obicei încredere, pentru a-i ajuta pe aceștia să înțeleagă cum să se implice în activități care îmbunătățesc sănătatea și dezvoltarea cognitivă a copiilor.

De asemenea, au fost adoptate inițiative importante la nivel municipal. San Antonio, din statul Texas, educația preșcolară a devenit prioritate-zero. Într-un oraș condus de Partidul Democrat, dar parte dintr-un stat dominat de Republicani, consensul politic (realizat în urma eforturilor fostului primar Julio Castro și ale Guvernatorului Greg Abbott) s-a dovedit vital.

Programul pentru educația preșcolară a orașului New York este, probabil, cel mai amplu și numără aproape 65,000 copii ce s-au înscris deja în învățământul preșcolar, costurile pentru derularea sa depășind suma de 300 milioane dolari americani. Calitatea actului educațional este prioritară iar fiecare poziție vacantă de educator atrage minim trei candidați cu studii superioare. Vocile critice vorbesc despre rata mică de înscriere a copiilor săraci, din zone defavorizate. Tocmai faptul că educația preșcolară este extrem de importantă pentru aceștia face ca aceste critici să indice o problemă serioasă.

Statul Utah a decis să abordeze direct problematica înscrierii copiilor săraci în învățământul instituționalizat. Din acest motiv, statul a semnat printre primele acorduri de tip ”plată-pentru-succes” (cunoscute și ca obligațiuni cu impact social) pentru îmbunătățirea educației în rândul comunităților defavorizate.

Goldman Sachs și Fundația J.B. Pritzker au investit deja 7 miloane dolari în acest program; investiția lor va conduce la economii pentru mediul business în viitor.

Una dintre cele mai ambițioase inițiative aflate în curs de implementare, the Big Lift (Marea înălțare), se desfășoară în San Mateo County, California. Își propune să educe elevii astfel încât toți să poată citi cursiv până la finalul clasei a treia (procentul actual este de 43%). Programul se concentrează pe sprijinul acordat copiilor proveniți din familii nevoiașe. Inițiat de o largă coaliție de lideri politici ai regiunii și derulat cu ajutorul unei finanțări combinate din taxe pe vânzări, granturi federale și acțiuni filantropice, programul The Big Lift a reușit să strângă aproximativ 28 milioane dolari și a convins peste 200 de organizații să se implice în cadrul acestuia.

În mod cert, nu ducem lipsă de modele de îmbunătățire a educației preșcolare. Este cert că argumentul economic există — să nu mai vorbim de voința cetățenilor spre a investi în asta. În această situație, ținta ar trebui să fie găsirea modelelor și adaptarea lor la diferitele contexte.   

Titlul și intertitlurile aparțin editorului

English version @ Project Syndicate Preschool Confidential

Partenerii noștri