Sari la conținut

Despre “ghosting”, un nou trend online al relațiilor moderne

“La început erau niște semne subtile. Mesajele ei erau mai laconice, cu mai puține emoticoane (...) Apoi, brusc, nu mi-a mai răspuns la mesaje și telefoane. Două săptămâni mai târziu, m-am dus să îi inapoiez hainele pe care le lăsase la mine. Ajuns la apartamentul ei, i-am cerut o explicație. <<Nu știu la ce te referi>>, mi-a zis și m-a invitat să plec, în timp ce îmi evita privirea. Apoi m-a șters de pe toate conturile ei social media. Chiar și de pe Youtube. Am încercat să o mai contactez pe parcursul următoarelor luni, dar fără succes. Fusesem ghosted de o femeie cu care trebuia să mă însor” (utilizator facebook)

Dacă ne uităm la ultimul deceniu, putem argumenta că noile metode de comunicare, rețelele sociale, au avut un impact pozitiv în toate societățile. Atât majoritatea cercetătorilor universitari, cât și specialiștii din diverse domenii consideră că noile tehnologii contribuie la generarea mișcărilor civice, la reconstrucția comunităților și la posbilitatea de a conecta oamenii într-o mulțime de feluri.

Conectarea a devenit mantra lumii noastre, care ne determină modul de a comunica.

Poveștile despre despărțiri tragice online arată pe de altă parte și latura întunecată a comunicării online. În era rețelelor sociale, conectarea înseamnă și că oamenii sunt mult mai ușor de înlocuit.

Ghosting e un termen care a devenit popular în ultimii ani și se referă la încheierea unei relații romantice brusc, prin întreruperea comunicării. Deși părăsirea cuiva fără avertisment nu e ceva nou — există muzică și literatură dedicate — obiceiul s-a intensificat în vremurile social media.

Rețelele sociale fac mult mai ușoară evitarea conversațiilor dificile și chiar ruperea oricărei legături. Totodată e la îndemână întâlnirea oamenilor noi și astfel inlocuirea fostului partener fără prea mult efort sau riscuri.

E suficient de aruncat o privire la cât de multe aplicații pentru dating (întâlniri n.r.) există, pentru a vedea cât de ușor de înlocuit e un partener.

De aceea fenomenul de ghosting e în creștere: în prezent 13% dintre americanii adulți au trecut prin asta cel puțin o dată, în timp ce la noua generație procentul e de 20%. Există chiar ghiduri online despre cum să faci ghosting cuiva, partener sau simplă cunoștință.

E de așteptat ca fenomenul să crească, atât în cazul noilor generații, cât și a noastră.

Dar care sunt consecințele când cineva decide să rupă toate legăturile pe rețelele sociale și să iasă din viața cuiva? Aparent, ghosting-ul e una dintre cele mai proaste metode de a încheia o relație și poate genera confruntări serioase. Deloc surprinzător, cauzează anxietate și probleme în gestionarea viitoarelor relații. Evitarea are impact și asupra celui care o face, ajunge să îl (sau să o) împovăreze ca orice act anti-social.

În cele din urmă ambele părți pierd.

Deși aud des argumentul conservator, care dă vina pe generațiile tinere sub pretextul că nu mai au morală, cred că e o explicație simplistă. Freud scria că în relații se izbesc două nevoi: de libertate și de securitate. Continuând pe aceeași linie, cunoscutul sociolog polonez Zygmunt Bauman scria în Liquid Love (Iubire lichidă, 2003) că omul modern tânjește după imposibil, vrea să fie simultan liber și în siguranță. Eroul din cartea lui Bauman caută obsesiv companie —  la telefon, prin sms-uri, sare de la un chat la altul și jonglează cu aplicații de dating (care fac lejeră renunțarea la o întâlnire, notează Bauman).

Iubitul alunecos (The liquid lover) e tot timpul pus pe treabă și alege cantitatea în favoarea calității. Bauman susține că pânza asta de mesaje care ne ține conectați online ne oferă senzația siguranței. Așa sperăm să scăpăm de dilema libertate sau siguranță.

Social media devine vehiculul care ne transportă contradicțiile interioare, în lumea noastră mult mai ușor de exprimat. Trist este că cineva care ajunge ghosted este doar victima colaterală a luptei celuilalt cu demonii interiori.  

Titlul aparține editorului (contact: laura.stefanut@digi24.ro)

De același autor: De ce nu a avut Twitter succes în România

 

Puteți urmări Opinii și Analize care explică actualitatea pe Facebook