Sari la conținut

Revoluția Inteligenței Artificiale

În ultimii 30 de ani, oamenii au cules roadele unor spectaculoase progrese tehnologice. În multe țări, majoritatea poartă în buzunar tehnologie mai performantă decât computerele avansate din anii 80.

Calculatorul Atari 800XL pe care produceam eu jocuri în liceu era controlat de un microprocesor cu 3500 de tranzistori. Astăzi, procesorul de pe iPhone-ul meu are două miliarde de tranzistori. Pe vremuri, un gigabyte costa 100.000 de dolari și avea dimensiunile unui frigider, azi e practic gratis și se măsoară în milimetri.

tastatura, calculator, internet, posibil hacker

Foto: Guliver/ Getty Images

Chiar și după aceste evoluții ne putem aștepta la progrese și mai rapide pe măsură ce toți de pe planetă (oameni și obiecte) devenim mai conectați. Deja cinci miliarde de oameni au acces la un dispozitiv mobil și peste trei miliarde au acces la Internet. În anii ce urmează 50 de miliarde de obiecte (de la becuri la frigidere, drumuri și haine) vor fi și ele conectate la Internet.

Cu fiecare generație, tehnologiile apărute converg și ceva revoluționar se întâmplă. De exemplu, un Internetul, diminuarea costurilor, tehnologia de comprimare a fișierelor, iPhone-ul creat de Apple au dat posibiltatea unor companii precum Uber, Airbnb, YouTube, Facebook sau Twitter să redefinească experiența utilizatorilor de telefoane mobile.

Acum suntem în pragul unei noi granițe majore: big data, machine learning și creșterea puterii de calcul vor face în curând ca inteligența artificială (AI) să devină omniprezentă.

AI urmează dictonul lui Albert Einstein că geniul traduce complexitatea în simplitate.

Pe măsură ce e lumea devine mai complexă, AI va deveni tehnologia definitorie a secolului 21 așa cum a fost microprocesorul pentru secolul 20. Consumatorii se întâlnesc deja zilnic cu AI. Google folosește machine learning pentru funcția de autocomplete a căutării și adeseori prezice corect ceea ce dorim să căutăm. Facebook și Amazon folosesc algoritmi predictivi ca să facă recomandări pe baza istoricului utilizatorului. AI este componenta centrală a mașinilor autonome (“self-driving”) care pot acum să evite coliziunile și blocajele de trafic. Iar programul AlphaGo realizat de Google DeepMind a reușit să-l învingă pe maestrul Lee Sedol într-un meci de Go de cinci partide la începutul acestui an.

Larga aplicabilitate a AI obligă azi companiile să o integreze în produsele și serviciile furnizate. În caz contrar, acestea nu vor putea să concureze cu companiile care folosesc rețele de colectare a datelor pentru îmbunătățirea relației cu clienții și luarea deciziilor de business. Generația următoare de consumatori va fi crescută cu tehnologii digitale și se va aștepta să le fie anticipate nevoile de către companii și să le fie livrate instant răspunsuri personalizate la orice întrebare.

Până acum AI era prea costisitoare și prea complexă pentru ca toate companiile s-o poată utiliza optim. E dificil să integrezi o astfel de tehnologie în fluxul operațiunilor existente și ai nevoie de specialiști în date (“data scientist”) înalt calificați. Ca rezultat, multe companii încă iau deciziile importante pe baza instinctului și nu a informației.

Toate astea se vor schimba în anii următori pe măsură ce AI se va răspândi și va dobândi capacitatea de a face orice companie (sau angajat) mai rapidă, mai deșteaptă și mai productivă. Algoritmii machine learning pot analiza miliarde de indicii pentru a îndrepta un apel telefonic către cel mai potrivit agent sau pentru a determina care client e mai probabil să cumpere un anume produs.

Aplicațiile AI se extind dincolo de comerțul online. 90% din comerțul cu amănuntul încă se realizează se realizează prin magazinele clasice, conform firmei de consultanță A.T. Kearney. În curând, clienții care intră în magazine vor fi întâmpinați de “chat-boți” care recomandă produse pe baza istoricului de cumpărături, oferă discounturi speciale sau furnizează servicii clienților.

Progresele făcute de “deep learning” (subdomeniu al AI care se inspiră din funcționarea rețelei neuronale a creierului) ar putea abilita asistenți virtuali să ajute la planificarea vacanțelor cu aceeași pricepere ca a asistenților umani sau să evalueze sentimentul consumatorilor față de o anume marcă, bazându-se pe milioane de informații din rețelele sociale sau din alte surse.

În sănătate algoritmii “deep learning” ar putea ajuta medicii să identifice în timp real tipul celulelor maligne sau diverse anomalii.

Pentru a implementa AI eficient, companiile vor trebui să aibă în vedere securitatea datelor și respectarea dreptului la intimitate.

Cu cât sunt obținute mai multe date despre un individ, cu atât mai ușor se pot prezice nevoile acestuia și se poate acționa în beneficiul său. Acest flux de date personale poate fi însă folosit și cu rea-credință.

AI poate să ajute și la detectarea și apărarea împotriva breșelor de securitate digitală și va juca un rol important în protejarea intimității utilizatorilor.

La fel ca în alte perioade de transformare economică, AI va determina noi nivele ale productivității, ne va îmbunătăți viața personală și profesională, va pune întrebări existențiale despre vechea relație dintre om și mașină. Va perturba industrii și va disloca muncitori.

Dar la fel cum a făcut-o Internet-ul acum 20 de ani, AI va îmbunătăți joburile existente și va naște unele noi. Trebuie să fim pregătiți pentru asta și să ne adaptăm prin furnizarea educației pentru noile joburi și a unei plase de siguranță pentru cei afectați.

Inteligența Artificială este încă departe de a întrece inteligența umană. Acum 60 de ani John McCarthy, informatician și părintele AI, introducea acest termen în timpul unei conferințe la Dartmouth College, însă abia recent computerul a devenit capabil să recunoască o pisică într-un clip de pe YouTube sau să găsească cel mai scurt drum până la aeroport.

Ne așteptăm ca inovarea tehnologică să continue într-un ritm mai rapid. AI va deveni precum curentul electric: atât de comun încât nu ne mai gândim la cât de esențial este pentru viața de zi cu zi.

În 30 de ani ne vom întreba cum ne-am putut descurca fără asistentul virtual, așa cum astăzi e greu să ne imaginăm viața fără telefonul din buzunar.


Despre autor: Marc Benioff este CEO al Salesforce, o companie de cloud computing.

Copyright: Project Syndicate