Sari la conținut

Autostrada demolată apasă pe buget


"În prag de iarnă, craterul care se cască în mijlocul autostrăzii Sibiu-Orăștie este tot aici. După ce au demolat porțiunea cu probleme, constructorii nu au venit cu nicio soluție care să fie acceptată de compania de drumuri", relatează Adela Mohanu, reporter Digi24 

Iar o vizită pe şantier arată că problemele nu se opresc la cei 200 de metri demolaţi încă de acum două luni. Terenul nu a fost încă stabilizat. Asfaltul a fost înlăturat şi pe o altă porţiune.

"După ce că n-avem autostrăzi, se mai și rup, și ălea pe care le-au făcut, ce Dumnezeu? Venim tocmai din Germania, am intrat în țară, e... mai bine mergi pe jos", spune un şofer.

Între timp, un prim document oficial vorbeşte despre riscul ca statul să fie nevoit să plătească în plus peste 53 de milioane de lei pentru această autostradă, adică în jur de 12 milioane de euro. Motivul: fie Comisia Europeană nu a decontat unele lucrări suplimentare realizate în perioada 2011-2015, fie au rămas de executat lucrări pentru care nu putem cere oricum fonduri europene. Membrii societăţii civile care monitorizează lucrările de infrastructură atrag atenţia că reconstrucţia parţială a autostrăzii şi consolidarea terenului ar putea costa, însă, mult mai mult, mai ales că nu s-au terminat încă toate expertizele.

"Costurile suplimentare de la bugetul de stat se vor ridica undeva la 50 de milioane de euro", spune Paul Dorneanu, co-fondatorul Asociaţiei Construim România.

Potrivit Companiei de Drumuri, autostrada trebuie să fie funcţională până la finalul anului viitor. Reparaţiile pot fi făcute de italienii de la Impregilo care au şi construit autostrada, însă se ia în calcul şi rezilierea contractului.

"Este lucrul cel mai logic ţinând cont de situaţia actuală. Cred că cel mai devreme vom putea vorbi de o reluare a lucrărilor pe acest tronson de autostradă undeva în vara anului viitor, Suntem foarte pesimişti că până la 31 decembrie 2016 acest troson va fi redat traficului", spune Paul Dorneanu, co-fondatorul Asociaţiei Construim România. 

"Riscul unei astfel de abordări îl reprezintă perioada mare de achiziţie publică pentru atribuirea noului contract. (...) În cazul în care intervine rezilierea contractului de lucrări aferent lotului 3, sumele necesare realizării lucrărilor suplimentare, precum si lucrărilor de remediere a defectelor vor fi suportate parţial din garanţia de bună execuţie depusă de constructor şi parţial din bugetul de stat" - spun cei de la CNADNR.

Potrivit contractului, cei 22 de kilometri dintre Cunţa şi Sălişte ar trebui să coste 604 milioane de lei fără TVA, fonduri europene şi bani de la bugetul de stat. Italienii au primit deja 94% din această sumă.

Reporteri: Adela Mohanu, Cristina Sbîrn
Operator: Lucian Sandu