Sari la conținut

Cozi interminabile la CJAS Braşov

La ora 8:00 dimineaţa la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate oamenii stăteau deja la coadă de o oră fie să-şi ridice câte o adeverinţă, fie să depună actele prin care să demonstreze că sunt asiguraţi. Doamna Iuliana a stat la coadă de la 6:00 dimineaţa, ca să dovedească faptul ca este asigurată. Într-o zi i s-a făcut rău, a fost luată de salvare, şi când să i se prescrie tratamentul, femeia a aflat că nu figurează ca asigurată. Deşi este bolnavă, femeia a luat la pas instituţiile din oraş ca sa obtina adeverinţele prin care să dovedească că a plătit contribuţiile la sănătate.

"Nu configurez la medicul de familie că sunt asigurată. Şi am diabet şi nu pot să-mi scot reţeta din cauza asta. Muncesc cu PFA", spune femeia.

Pe lângă cei care stau la coadă ca să depună o adeverinţă prin care să demonstreze că au plătit contribuţiile la sănătate, se mai adaugă alte zeci de persoane care vin să-şi ia cardul de sănătate. Până acum, acesta era trimis prin poştă beneficiarilor.

Pentru cozile interminabile, reprezentanţii instituţiei dau vina pe lipsa unui sistem informatic.

"Noi nu avem acest soft ca să vedem plata şi solicităm acest document eliberat de ANAF cum că plata s-a făcut, iar acea chitanţă reprezintă actul doveditor prin care omul a făcut plata", spune Florica Paraschiv, director CJAS Braşov

Pe de altă parte, reprezentanţii ANAF Braşov spun că există uneori întârzieri în sincronizarea bazei de date, însă nu durează mai mult de o săptămână. Şi asta pentru că circuitul informaţiilor de la CAS Braşov la ANAF Braşov este unul mai lung.

"Nu există o întârziere propri-zisă, există o verificare a datelor transmise atât din partea anaf, cât şi din partea casei şi transferulrile de date se fac cam săptămânal", precizează Nicoleta Rogalschi - purtător de cuvânt ANAF Braşov.

Reprezentanţii CJAS Braşov spun că soluţia pentru ca statul la coada să dispară ar fi un program pe calculator, prin care, odată cu numele unei persoane, să apară automat dacă e asigurată sau nu, şi dacă a plătit contribuţiile aferente sau nu. În felul acesta nu ar mai fi nevoie ca oamenii să se deplaseze de la o instituţie la alta să ia adeverinţe doveditoare şi să le depună la un alt ghişeu.