Sari la conținut

Monopost pentru Formula 1

O echipă formată din 24 de studenţi şi masteranzi de la mai multe facultăţi al Universităţii Transilvania au lucrat la monopstul cu care vor participa în luna iulie pe pista de formula 1 la Silverstone. Pregătirile au început din luna noiembrie a anului trecut, iar fiecare membru al echipei a fost responsabil cu o parte din acest proiect. Anul acesta monopostul a primit schimbări majore, iar pentru ca totul să iasă cât mai bine, studenţii au petrecut şi câte 12 ore în atelier.

"Monopostul este mult optimizat faţă de cel de anul trecut. Am pornit de le experienţa din anii anteriori să îl facem cât mai uşor, să coborâm garda de sol cât mai mult, am coborât motorul cu 100 de mm faţă de monopostul anterior. Regulamentul este unul foarte strict: avem foarte multe limitări legate de capacitatea ciclindrică, de dimensiunea admisiei, de gabaritul maşinii şi de structura de siguranţă", Alin Adam, teamleader. 

Vlad Lupu a lucrat singur la volanul maşinii şI pentru a îmbina utilulul cu plăcutul, şi-a transformat patea de lucru la monpost, în lucrarea de licenţă.

"Volanul este inspirat din Formula 1, aşadar el poate shifta, poate schimba treptele de viteză, poate comunica prin radio acţionează microfonul pilotului şi afişează date importante despre senzorii monopostului", Vlad Lupu.

"Cea mai dificilă parte a fost programarea, deoarece au apărut unele probleme legate de schema electrică făcută dinainte şi au trebuit făcute unele corecturi pentru a corecta totul să fie în regulă",  Vlad Lupu, student anul IV, Facultatea de Inginerie Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor. 

Şi pentru că monopostul nu merge singur, studenţii au montat scaunului special pregătit pentru pilot şi pe care l-au testat în aşa fel încât să nu existe probele de siguranţă.

"Partea de pilotaj este făcută special pentru a testa abilităţile dinamice ale autovehiculului. Desigur, ca şi performanţe este ceva mult superior faţă de un autovehicul de stradă. Sunt diferite probe: probe de anduranţă, probe de acceleraţie, efectiv monopostul este testat la limită", Andrei Câmpean, student Facultatea de Inginerie Mecanică. 

Anul acesta, cu ajutorul profesorului coordonator, studenţii au pus pe picioare al optulea monopost de Formula Student cu care partipă la competiţie. Echipamentele cu care au creat maşina le-au obţinut cu ajutorul sponsorilor braşoveni şi al Univerităţii Transilvania, iar acum vor să reprezinte cu succes România la concurs. Studenţii speră să fie remarcaţi de marile companii care caută ingineri din industria automotive.

"32 de ţări participante, 148 de echipe este competiţia cea mai de anvergură de pe continetul european, cu cel mai mare număr de participanţi. Vă daţi seama că regăsim 3.800 de stundenţi în pedocurile de formula 1. E un sentiment frumos să îi vezi acolo, e pasiune la puterea a treia", Mihai Comşiţ, profesor coordonator.

Prima etapă a competiţiei se va desfăşura pe pista de formula 1 de la Silverstone din Anglia în 14 iulie, iar între 24-28 august va avea loc etapa din Barcelona.

Reporter: Ruxandra Morar
Operator: Alexandru Apetroae