Sari la conținut

Patrimoniu naţional uitat de timp. 

Instalaţia, unică în Europa, a fost construită în 1890 şi era folosită pentru transportul lemnului, din zonele cu exploatări forestire până în gara din Covasna.

Trenurile erau puse în mişcare doar datorită gravitaţiei, prin urmare, costurile erau minime. Planul a avut o lungime de 1.268 metri. Diferenţa de nivel dintre capete fiind 327,27, cu un grad de înclinare 28,24 de grade.

În anii '70, aici lucrau aproape 7.000 de oameni.

"Erau toţi muncitorii aici. Fără locuri de muncă nu a fost nimeni şi pe funcţie fiecare şi se lucra. Dar acum a terminat de tot", a spus Szabo Schuller Dionisie - fost muncitor.

Pe 17 mai 1997 un puternic incendiu a mistuit cabina de comandă a staţiei din varf, care ulterior a fost reconstruită iar planul înclinat a fost repus în funcţiune. Însă nu pentru mult timp. Doi ani mai târziu, întreaga reţea de linii înguste funcţionale a fost trecută în conservare.

Doi ani mai târziu, întreaga reţea a fost trecută în conservare. În prezent, planul înclinat de la Comandău este administrat de o societate, intrată în insolvenţă în 1999.

"E greu de reînviat. Starea tehnică este foarte slabă, iniţial a fost folosit pentru transportul lemnului, niciodată pentru transport de persoane. După părerea mea mai mult rămane partea istorică şi asta înseamnă că eventual ar trebui renovată, refăcută într-un fel, dar nu repusă în funcţiune", a spus Şipos Marton - fost director al societăţii administrative

"Autorităţile au solicitat de nenumărate ori să îl preia în proprietatea lor, din păcate legile nu prea au permis acest lucru. Din această cauză Consiliul judeţean Covasna a inişit în 2008 expropreirea pentru cauză de utilitate publică. În acest sens am primit acordul Ministerului Culturii şi de atunci suntem în procese cu proprietarul", a spus Andras Papucs, consilier judeţean 

Încrezători că vor câştiga, şefii de judeţ au cumpărat deja trei mocăniţe cu aburi.