Sari la conținut

Ziua Drumului Poienii

Alexandru Filipescu are 86 de ani şi a fost şeful echipei de proiectare a Drumului Poienii. A lucrat în domeniu 31 de ani şi are la activ peste 700 de kilometri de drumuri naţionale, judeţene şi comunale, modernizate în aproximativ 2500 de lucrări. E omul care ştie cel mai bine cum a fost gândit traseul şoselei.

"De la început ne-am gândit ca drumul acesta să fie confortabil, parcurs într-un timp scurt şi să fie relaxant. Să nu obosească", povesteşte Alexandru Filipescu. 

După încheierea studiilor geotehnice şi a tuturor etapelor de proiectare, de-a lungul şoselei s-au făcut organizări de şantier. Prima cupă de pământ a fost excavată în 1963. A fost nevoie de dizlocarea a 100 de mii de metri cubi de piatră şi la fel de multe terasamente. Au fost ridicate ziduri de sprijin pe o lungime de aproape un kilometru şi jumătate şi construite 15 poduri.

"Dintr-o dată s-au putut realiza alte investiţii noi care presupuneau atât accesul turiştilor în număr mai mare, accesul turiştilor cu vehicule individuale care înainte era aproape imposibil, dar şi accesul vehiculelor de şantier pentru că noile şantiere care s-au deschis presupuneau atât utilaje de construcţii cât şi de aprovizionare", spune Gruia Hilohi - autor monografie.

Primul tronson al drumului, inaugurat acum exact 50 de ani, a avut o lungime de 10,5 kilometri şi lega oraşul de Poiana Mică. A mai durat doi ani până când lucrările au fost încheiate. Înainte de deschiderea şoselei, în Poiana Braşov se ajungea pe un drum forestier de patru kilometri, construit între 1900 şi 1902. Toate calculele autorităţilor în ce priveşte oportunităţile deschise de investiţie pentru Poiana Braşov au fost date peste cap.

Acum, drumul are o lungime de peste 13 kilometri 54 de curbe şi opt serpentine; poate fi parcurs, în condiţii de trafic scăzut, într-un sfert de oră. Pentru că Poiana Braşov a devenit una din cele mai căutate destinaţii turistice româneşti, autorităţile locale au în plan amenajarea unor parcări pentru turişti şi construirea unei linii de telegondolă între oraş şi staţiune.

Reporter: Claudiu Loghin / Operatori: Răzvan Rădache, Alex Apetroae