Sari la conținut

Bani pentru un proiect încă neterminat, la Cluj

În 2011, Primăria Cluj-Napoca câştiga 17 milioane de lei de la Uniunea Europeană pentru un proiect ce ar fi trebuit să îi convingă pe 30% dintre clujeni să renunţe la maşină în favoarea bicicletei. Banii ar fi trebuit să fie suficienţi pentru cumpărarea a 50 de staţii de închirieri, 540 de biciclete şi trasarea a 60 de kilometri de noi piste.

Aproape 20 de kilometri de piste de biciclete trebuie trasate separat de traficul auto sau pietonal, precum acestea. Cele mai multe dintre ele urmand sa traverseze centrul istoric al orasului. Restul de 40 de kilometri de trasee prevăzute în proiectul european vor fi astfel delimitate şi marcate prin semne de avertizare fiind amenajate chiar pe benzile de circulaţie. Ele vor face legatura între comunele limitrofe, Apahida si Floresti.

Autorităţile au rămas însă fără bani înainte de trasarea pistelor. Cele 17 milioane de lei s-au terminat după montarea staţiilor de închirieri şi comandarea bicicletelor. Şi asta din cauză că s-a estimat un buget prea mic în raport cu numărul mare de noi piste propus.

Acum, Primăria din Cluj-Napoca organizează o licitaţie pentru lucrări suplimentare de aproape 2 milioane de lei, bani daţi de această dată însă din bugetul local.

"Lucrările suplimentare au rezultat prin aplicarea proiectului scris în urmă cu ani de zile la terenul şi situaţia actuală din oraş, astfel încât au apărut o serie de diferenţe la cantităţile de lucrări estimate în proiect şi a fost nevoie de o suplimentare", a spus Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.

Consilierii locali din Cluj-Napoca vor cere un audit al proiectului la viitoare şedinţă de plen, având în vedere că şi termenul de finalizare şi nu doar bugetul a fost depăşit.

"Vorbim de banii clujenilor. Suplimentăm, dar încă nu avem proiectul fizic şi asta ridică multe semne de întrebare. Vor trebui să dea explicaţii în faţa autorităţilor pentru fondurile europene şi noi ca şi consilieri locali cu siguranţă vom face interpelări şi o să solicităm explicaţii", a spus consilierul local Ioan Bâldea.

Între timp, clujeni fac în fiecare zi eforturi pentru a reuşi să se deplaseze cu bicicleta în oraş.

"Când sunt, circul pe ele, când nu, improvizăm", a spus un biciclist.

Proiectul european prevedea extinderea pistelor de biciclete pe 105 străzi din Cluj-Napoca şi comunele limitrofe, Floreşti şi Apahida. Acestea vor fi însă finalizate cel mai devreme în vara anului viitor.