Sari la conținut
News Alert

Clujul exportă gunoi la Oradea. Aproape 400.000 de euro va plăti administraţia din Cluj pentru depozitare

Pe parcursul nopții, mașinile de salubritate au strâns întreg gunoiul de pe străzile Clujului. După ce operațiunea s-a încheiat, angajații s-au asigurat, încă de la primele ore ale dimineții, ca toate deşeurile să fie încărcate în mașini speciale pentru a ajunge la Oradea.

"Încap câte 26 de tone într-o mașină. Pentru azi avem pregătite șase asemenea mașini", a explicat Alexandru Ghețea, angajat al unei companii de salubritate.

Deșeurile au de făcut un drum lung de peste 150 de kilometri până la Oradea. Asta după ce varianta Alba Iulia a căzut, din aceleaşi motive ca şi la Cluj-Napoca: halda de gunoi nu îndeplineşte normele europene în vigoare.

Patru ore poate să dureze un astfel de transport, spun şoferii. "Sunt grele, pentile sunt mari, drumul e greu. (Câtă încărcătură aveți, legal?) Vreo 30 de tone, 32", a spus unul dintre ei.

"O să-l transportăm, din ce am înțeles, e cam 3 luni contractul pentru Oradea. (De câte ori pe zi mergeți?) O dată pe zi", a precizat altul.

Aceeași soartă o vor avea 300 de tone de deșeuri în fiecare zi. În această situație s-a ajuns după ce rampa de stocare temporară de la Pata Rât a fost închisă, pentru că a ajuns la capacitate maximă.

De această situaţie profită Oradea, care acum 10 ani a deschis o haldă ecologică la standarde europene, după o investiţie de 2,8 milioane de euro.

"Având în vedere că în Cluj există o situație de urgență în ceea ce privește depozitarea deșeurilor, a existat o solicitare din partea primăriei către primăria Oradea de a le permite să depoziteze în depozitul nostru ecologic", a precizat Anca Grama, purtătorul de cuvânt al Primăriei Oradea.

"Se preconizează o cantitate de 9.000 de tone lunar, timp de 3 luni. Iar din Oradea la depozitul nostru se depun cam 6.000 de tone de deșeuri municipale", a afirmat Zoltan Covacs, șeful depozitului ecologic.

Situația este cu atât mai dificilă, cu cât deșeurile vor străbate acum, în loc de 10 kilometri, cât era distanța la vechea rampă de la Pata Rât, mai bine de 150. Consecința: costurile vor crește semnificativ, atât pentru firme, cât și pentru consumatori. Spre exemplu, dacă înainte o tonă de deșeuri era depozitată lângă Cluj cu 22 de lei, fără TVA, acum pentru aceeaşi cantitate, autorităţile vor plăti peste 67 de lei, la care se mai adaugă și transportul.

Pentru o mașină de transport închiriată, firmele de salubritate plătesc 3,5 lei fără TVA pentru fiecare kilometru, adică peste 1.000 de lei pentru fiecare transport.