Sari la conținut
News Alert

Românii, codaşi la operare pe calculator. 77% dintre angajaţii români au un nivel de competenţe IT minim sau nul

Este şi cazul unor femei din Câmpia Turzii, aflate în căutarea unui loc de muncă. Nu ştiu să utilizeze calculatorul, ceea ce le scade considerabil şansele de angajare. De un an, primăria organizează cursuri gratuite pentru astfel de persoane.

"Cum să deschidem ferestre. Cum să scriem, că nu ştiam nici cum să scriu.(Unde aţi lucrat înainte?) La combinat, la Mechel. Acum n-avem niciun venit, nimic", a spus una dintre ele.

"Partea de prezentare a calculatorului, de componente, după aceea încercăm să-l pornim, să le explic ce e ecranul, ce e desktopul. Apoi primul lucru, cum să ţină mouse-ul în mână. E greu. Sunt care n-au lucrat şi chiar e o problemă pentru ei", a relatat Adrian Mişchian, cel care conduce cursurile IT.

Probleme nu sunt însă doar în oraşele mici şi la ţară. Angajatorii spun că şcolile nu pregătesc tinerii aşa cum ar trebui pentru piaţa muncii.

"Dacă luăm absolvenţii de învăţământ superior, deşi ei aparent cred că cunosc anumite operaţiuni, când e să aplice un program de la cap la coadă, probabil că nu au cunoştinţele suficiente. Şcoala nici într-un domeniu nu este foarte aplicată pe viitoarele meserii ale absolvenţilor", a afirmat Augustin Feneşan, preşedintele Asociaţiei Patronilor şi Meseriaşilor Cluj.

Statisticile arată că doar 1,3% din totalul angajaţilor sunt specialişti în tehnologia informaţiilor şi comunicării. Aceştia sunt concentraţi în câteva zone, cum este oraşul Cluj-Napoca, unde lucrează peste 10.000 de astfel de profesionişti.

"Cred că partea de mobile development este destul de puternică în Cluj comparativ cu restul ţării. Beneficiem în primul rând de o zonă de universităţi, care dau tonul la această parte, dar cred că contribuie foarte mult la formarea lor şi activitatea din companii", a spus Cristian Dascălu, fondatorul ClujHub.

Lipsa abilităţilor se observă şi în modul în care românii utilizează internetul. Datele statistice arată că doar 7,7% dintre români folosesc servicii de e-banking şi doar 17% fac cumpărături online, ceea ce plasează România la coada clasamentului în Uniunea Europeană şi la capitolul e-commerce.